"אובמה בוחן אפשרות למסור נשק קטלני למורדים בסוריה"

המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן: "הסיוע שלנו למורדים נמצא בסימן עלייה" ■ המהפך האפשרי בא בעקבות ראיות של שימוש בנשק כימי בסוריה

גדלים הסיכויים שממשל אובמה יחליט למסור נשק קטלני לקבוצות המורדים שמנסות למוטט את משטר אסד בסוריה, בעקבות חשיפת ראיות שנעשה שימוש בנשק כימי במדינה. כך מוסרים היום (ד') "וושינגטון פוסט" ו"ניו יורק טיימס". עד עתה הסתפק הבית הלבן בסיוע הומניטרי ומתן ציוד בלתי קטלני למורדים והביע הסתייגות מהתערבות צבאית במלחמת האזרחים במדינה.

פקידי ממשל בכירים אמרו, כי הבית הלבן בוחן עתה אפשרות לספק נשק למורדים, אך טרם התקבלה החלטה בסוגיה זו ואף לא ברור אלו סוגי נשק תחליט ארה"ב למסור להם.

דוברת במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, קייטלין היידן, אמרה אמש: "הסיוע שלנו לאופוזיציה בסוריה נמצא עתה בסימן עליה. הנשיא הורה לצוות המועצה לביטחון לאומי לזהות צעדים נוספים שיאפשרו לנו להגדיל את הסיוע שלנו".

במקביל, מנסה הממשל לשכנע את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שהפעלת נשק כימי על-ידי ממשלת סוריה - והאפשרות שמדינות זרות יתערבו במשבר בגלל השימוש בנשק כזה - היא עילה מספקת להפסקת התמיכה הרוסית במשטר אסד. אובמה שוחח שלשום (ב') עם פוטין בטלפון ובימים הקרובים יגיע למוסקבה שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, להמשך המגעים על נושא זה.

לדברי "וושינגטון פוסט", הבית הלבן יקבל החלטה על מסירת נשק למורדים בתוך כמה שבועות, לפני ביקור מתוכנן של אובמה במוסקבה לפגישת פסגה עם פוטין ביוני.

החלטה של אובמה לספק נשק לקבוצות האופוזיציה תקרב את וושינגטון לעמדת מדינות המפרץ הפרסי, כגון סעודיה וקטאר, שמזה חודשים מזרימות נשק לקבוצות המורדים, ולעמדת בריטניה וצרפת, שתומכות בהסרת האמברגו של האיחוד האירופי על משלוחי נשק לסוריה כדי לסייע למורדים להפיל את המשטר בדמשק.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן, אתמול, אמר אובמה: "כרגע יש לנו הוכחות שנעשה שימוש בנשק כימי בתוך סוריה, אך איננו יודעים כיצד הופעל הנשק, מתי זה קרה ומי השתמש בו. אין בידינו (מידע על) שרשרת התפתחויות שקובעת בידי מי היה הנשק ומה בדיוק קרה". הנשיא הדגיש, כי אינו מוכן להיחפז לנקוט פעולה לפני שיהיה בידו כל המידע הרלוונטי.

אך הוא הדגיש, כי אם יקבל הוכחות חותכות, שמשטר אסד אכן הפעיל נשק כימי, זה יהיה "שינוי בכללי המשחק". בתשובה על שאלה למה כוונתו, הוא אמר:

"יהיה עלינו לחשוב על כל מגוון האופציות שעמדות לרשותנו. יש לנו אופציות על המדף. כבר אשתקד ביקשתי מהפנטגון ומסוכנויות המודיעין להכין לי אופציות לפעולה. אם יתברר שאסד השתמש בנשק כימי, זו תהיה הסלמה באיום על ארה"ב ועל הקהיליה הבינלאומית והמשמעות היא שאנו נצטרך לשקול אופציות שעד עתה לא נעשה שימוש בהן".

אך פקידי ממשל אמרו לאחר מסיבת העיתונאים, כי גם ללא הוכחות מוצקות על שימוש בנשק כימי, הכין משרד ההגנה תפריט של אופציות לשימוש הנשיא. האופציות נעות מהפצצות מהאוויר ופשיטות של יחידות קומנדו, ועד סגירת המרחב האווירי של סוריה לתנועת מטוסים.

עד עתה התנגד אובמה לאספקת נשק קטלני למורדים, בעיקר בגלל העובדה שחלק מקבוצות המורדים הן איסלמיסטיות קיצוניות וכמה מהן מקיימות קשרים עם אל קאעידה.