"מספר החברות בבורסה צנח באופן דרמטי, זה מעגל זדוני"

המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, ענת לוין, תקפה בכנס מילקן את הרגולציה בישראל: "הרגולציה לפעמים חכמה, אבל היא לא קוהרנטית, לא עקבית ולא תואמת את המציאות"

דווקא במרחק 17 שעות טיסה מישראל, ובפאנל מיוחד שמטרתו לעודד את ההשקעות בישראל ולהביא את עשירי העולם לבחור בישראל כיעד המועדף לשים עליו את הז'יטונים - בחרה המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, ענת לוין, לשחרר את הקיטור אל עבר הרגולציה הישראלית.

"66 אחוז מהרגולציה בישראל נמצאת פה איתי על הבמה, אז אני אהיה מאוד מאוד מנומסת כדי שאוכל לחזור הביתה בשלום", אמרה לוין. היא התייחסה בדבריה הן לעודד שריג, הממונה על שוק ההון והביטוח, והן לשמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, שניים מהמשתתפים לצידה בפאנל "להמציא מחדש את שוק ההון בישראל", שמשך רבים במסגרת היום המסכם של הכנס הגלובלי של מכון מילקן בלוס אנג'לס שבקליפורניה.

"אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה ישקר לא נסחרה בבורסה בישראל? איך המשקיעים בישראל איבדו את היכולת להשקיע בחברה שאתמול וורן באפט העריך ב-10 מיליארד דולר; ולמה לא היו בכלל הנפקות בבורסה בשנה שעברה? התשובה היא שבישראל יש מונופול על השוק של גוף אחד שמרכז את כל המסחר, אין שום שוק משני לאג"חים ויש בעיה קשה של נזילות - אין לנו כזו.

"2008 לימדה אותנו שהסיסמה של "אין נזילות - אין תנודתיות" לא מאוד יעילה בלגרום למשקיעים זרים להגיע לארץ", אמרה ענת כשהיא פוזלת לעבר שריג. "מספר החברות בישראל בבורסה צנח באופן דרמטי בשנים האחרונות וזה מעגל זדוני שנוצר: אין נזילות, אין צמיחה".

לוין לא הסתפקה בתיאור הקשיים במצב, אלא גם הצביעה באופן ברור על האשמים לטעמה - הרגולטורים. "סטנלי פישר אמר באחד הפאנלים ש'לכלכלה הישראלית יש שני דוקטורים - שר האוצר ובנק ישראל, אני מקווה שהם יסתדרו ביניהם'. הבעיה היא שיש לנו ארבעה רגולטורים ואפילו ארבעה וחצי, כי לפעמים הבורסה חושבת שהיא בעצמה רגולטור. ארבעת הרופאים האלה נותנים תרופות ניסיוניות לחולה, שאפילו לא היה חולה מלכתחילה. הרגולציה כאן היא מתקדמת מדי ביחס למציאות - התרופות חכמות מאוד, אבל לא תואמות את המצב. אני בעד רגולציה חכמה, אבל היא צריכה להיות קוהרנטית ועקבית - אחרת, כמשקיע, אתה נופל בין הרגולטורים, ושם אנחנו נמצאים היום".

ריכוזית בשוק הפנסיה

לסיום, בחרה לוין גם לבקר את הרגולציה על חסכונות הציבור לפנסיה: "קרנות הפנסיה יכפילו את עצמן בעוד 10 שנים, אבל יש לנו רק 8 שחקנים גדולים כי הרגולציה גורמת לכך שלמרות שטוענים שיש מאות שחקנים, רק שחקנים מאוד גדולים מרכזים את כל כספי הציבור".

טענותיה של לוין לא נותרו ללא מענה מצד הרגולטורים לצידה, שבציניות רבה הודו לה על "האיפוק". "את מדברת על ריכוזיות בשוק הפנסיה?", תהה לעברה הממונה על שוק ההון והביטוח שריג, "אולי נדבר על הריכוזיות בענף הבנקאות?". לדבריו, "אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי שהרגולציה תהיה עקבית ושתהיה מודרנית ולא תמיד אנחנו מצליחים. אנחנו גם עושים כל מה שאפשר כדי שהרגולציה שלנו תהיה תואמת לעולם - כי אנחנו רוצים להיות חלק מהעולם. העולם משתנה וגם אנחנו, ואת מוזמנת לסייע לנו.

"צוות של קרן המטבע הבינלאומית שהיה בארץ, ערך בדיקות וסקר את השוק שלנו נתן לנו דירוג יותר טוב מאשר לארה"ב ולהרבה מקומות אחרים. גם הם העירו שהם לא מבינים למה יש לנו מעל 100 מוסדות פיקוח ורגולציה שעה שמדינה בגודל שלנו, לדברם, צריכה רק 5. אנחנו לא מושלמים, אבל אנחנו עושים כמיטב יכולתנו".

גם ראש רשות ניירות ערך הגיב ואמר: "נכון שלא היו הנפקות בשנה שעברה, אבל מסתכלים על הנפקות ברחבי העולם - מספר ההנפקות צנח ומספר המחיקות מהמסחר גדל. אנחנו לא מנותקים מהעולם", אמר האוזר, שטען כי הדגש של הרגולציה בשנים הקרובות הוא לעודד צעדים של דה-רגולציה ופיתוח השווקים. "אנחנו שואלים את עצמנו כל הזמן איך אנחנו יכולים ליצור תשתית שתהיה הטובה ביותר לשוק - אנחנו רוצים שלחברות בישראל יהיו מקורות מימון מבית, אנחנו רוצים שתהיה להם אפשרות לעשות 'קראוד-סורסינג' - אלה דברים על סדר היום שלנו".