צפו בסרטונים: דיווחים על תקיפה ישראלית הלילה בסוריה

(עדכון) - NBC: מטוסים ישראליים הפציצו הלילה מתקן מחקר צבאי מצפון לדמשק ■ "וושינגטון פוסט": יש סימנים שסוריה לא תתעלם הפעם מההתקפה ■ אובמה: לישראל זכות להתגונן מפני חיזבאללה

מטוסים ישראליים הפציצו הלילה (א') מתקן מחקר צבאי מצפון לדמשק, כך אמר פקיד ממשל בכיר לרשת NBC. בכך אישר הפקיד ידיעה של סוכנות הידיעות הסורית, שפורסמה קודם לכן. הרשת מציינת, שזו ההתקפה הישראלית השניה על מטרות בסוריה בימים האחרונים.

סוכנות רויטרס, שמצוטטת בידיעת NBC, מדווחת שפיצוצים עזים זעזעו את דמשק וסרטוני וידיאו שצילמו אזרחים מראים כדור אש שהתרומם בקו רקיע של העיר בעקבות ההפצצה לפנות בוקר.

"וושינגטון פוסט" מוסר היום כי סרטוני הווידיאו מראים שכדור האש התרומם מעל הר קאסיון, שמשקיף על דמשק, ושבו ריכז משטר אסד חלק ניכר מיכולות הירי שלו. מההר נערכת התקפות ירי על אזורים שמוחזקים בידי המורדים מסביב לעיר.

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית, שמצוטטת ב"פוסט", מסרה שטיל ישראלי פגע ב"מתקן מחקר מדעי", וכיתובית בשידור של הטלוויזיה הממלכתית הסורית הודיעה שההתקפה נועדה להקל על הלחץ שמופעל עתה כוחות המורדים בפרברים המזרחיים של דמשק. הכיתובית לוותה במוסיקה צבאית ובסרטוני ארכיון שהראו חיילים סוריים צועדים, יורדים ממסוקים ומשגרים רקטות. "וושינגטון פוסט" מציין שאופי השידורים של הטלוויזיה הממלכתית מצביע על כך שייתכן שסוריה לא תתעלם מההתקפה החדשה, כפי שנהגה בעקבות התקפות ישראליות קודמות.

"התוקפנות הישראלית מתרחשת כאשר הכוחות המזוינים שלנו נוחלים נצחונות נגד הטרור והכנופיות של קאעדה", נאמר בשידור הטלוויזיה.

"ניו יורק טיימס" מוסר היום שמטרת ההתקפה החדשה היתה הבסיס הצבאי ג'מראיה, ליד דמשק. משטר אסד טען שישראל תקפה בסיס זה בינואר השנה. האזור הוא בית למערך של מתקנים צבאיים סוריים, לרבות המטה של החטיבה הרביעית של צבא סוריה, וכן מרכזי מחקר צבאיים.

"הישראלים החליטו, ללא ספק, ללכת על תקיפת מתקנים צבאיים על הר קאסיון או מסביבו", אמר לעיתון אנדרו טאבלר, מומחה לסוריה במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב. "יש שם הרבה מתקנים צבאיים ומדעיים שקשורים למערך הפיקוד והבקרה של המשטר הסורי. זה משהו חסר תקדים ודבר שכל דמשק יכולה לראות". לדבריו, להתקפה הזו תהיה השלכה פוליטית חשובה בסוריה.

"וושינגטון פוסט" מציין שאין אישור מידי לכך שההתקפות אכן בוצעו ע"י מטוסים ישראליים. לדברי סוכנות רויטרס, אמרה דוברת צבאית ישראלית: "איננו מגיבים על דיווחים כאלה".

להלן סרטונים של ההפצצה הישראלית שפורסמו ב"אל ג'זירה":

אובמה: לישראל זכות להתגונן מפני חיזבאללה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה אמר אמש בראיון לרשת הטלוויזיה טלמונדו בשפה הספרדית שלישראל יש זכות להישמר מפני העברות מפני העברות של נשקים מתקדמים לחיזבאללה. הוא דיבר אחרי ההתקפה הראשונה המיוחסת לישראל על מטרות בסוריה, אך לפני ההתקפה השניה, לפנות בוקר היום.

אובמה הדגיש כי לא יאשר שישאל אכן אחראית להתקפה אור ליום ו', אך הוסיף: "מה שאמרתי בעבר, ואני מוסיף להאמין בכך גם עתה, הוא שהישראלים צריכים להישמר, ובצדק, מפני העברות של מערכות נשק מתקדמות לארגוני טרור כגון חיזבאללה".

"אנו מקיימים שת"פ הדוק עם הישראלים בידיעה שהם קרובים מאוד לסוריה, וקרובים מאוד ללבנון", אמר הנשיא.

רשת NBC חזרה היום שוב על כך, שביום ו' מסרו לה פקידי ממשל, כי מטוסי קרב ישראליים תקפו מטרות בשטחה של סוריה (בלילה שבין יום ה' ליום ו', ר.ד.). הפקידים אמרו, שלפי הערכות המטרה העיקרית של אותה התקפה היה משלוח של של כלי נשק שנוכד לחיזבאללה בלבנון. פקיד אמריקני בכיר אמר כי יש הערכות שההפצצה היתה קשורה למערכות שיגור של נשק כימי.

"ניו יורק טיימס" מסר כי מטרת ההפצצה הקודמת של של מטוסי חיל הישראלי, אור ליום ו', היו טילי קרקע-קרקע מתוחכמים, שלדעת ישראל היו מיועדים לחיזבאללה. העיתון מייחס את הידיעה לפקידי ממשל אמריקניים.

לדברי פקיד אמריקני שמצוטט בעיתון, מדובר בטילים הידועים כ"פתח-110". הטילים נשלחו לסוריה ע"י איראן. הם אופסנו בנמל-התעופה של דמשק, ושם הם נפגעו בהתקפה.

ה"טיימס" מציין שסורים בעלי מידע על נושאי ביטחון וצבא אישרו שאכן בוצעה התקפה בלילה שבין יום ה' ליום ו'. הם אמרו שאיראן שלחה בעבר נשק ורקטות לנמל-התעופה הבינלאומי של דמשק מתוך כוונה להעביר אותם הלאה לחיזבאללה.

כוחות סוריים שנאמנים למשטר אסד השתמשו בטילי "פתח-110" נגד מטרות של המורדים. כמה פקידים אמריקנים אמרו כי הם אינם בטוחים האם המשלוח החדש של טילים אלה, ששימש יעד להפצצה, נועד לשימוש חיזבאללה או לשימוש משטר אסד. ידוע שכוחות המשטר סובלים מחסור בטילים.

מכל מקום, אחד מפקידי הממשל האמריקני אמר ל"טיימס", שמתקן האחסון שנפגע בהפצצה הישראלית היה תחת פיקוח של אנשי חיזבאללה ומשמרות אל קודס מאיראן.

טילי "פתח 110", המונעים בדלק מוצק, מסוגלים לפגוע במטרות בדיוק רב יותר, והם בעלי יכולות משופרות יותר, במידה משמעותית, מטילי סקאד המונעים בדלק נוזלי. כמה סוגים של טילים אלה יוצרו והפקידים האמריקניים אומרים שהם עלולים להגיע לתל-אביב אם ישוגרו מדרום לבנון. פקיד בפנטגון אמר ב-2010 שחיזבאללה כבר מחזיק כמות קטנה של טילים כאלה.