הרפואה הפרטית: האם לפיד וגרמן יפעלו בניגוד למצע שלהם?

המצע של מפלגת יש עתיד גרס: "רפואה פרטית היא זכות" ■ חוק ההסדרים מבקש לצמצמה

האם שרת הבריאות יעל גרמן ושר האוצר יאיר לפיד יפעלו בניגוד לכאורה למצע מפלגתם ("יש עתיד") ויתמכו בסעיפים שמופיעים בטיוטת חוק ההסדרים בעניין צמצום הרפואה הפרטית בישראל?

על-פי טיוטת חוק ההסדרים, תוגבל האפשרות של קופות החולים להפנות מבוטחים אל בתי החולים הפרטיים, לא רק לצורך בדיקות ופעולות שניתנות בסל הממלכתי, אלא גם בנוגע לפעולות שניתנות באמצעות הביטוחים המשלימים. לפי המצע של "יש עתיד", שנכתב באופן אירוני על ידי ד"ר איתן חי-עם, רגע לפני שהתפטר מניהול בית החולים הפרטי "אסותא", ניכר שהמפלגה מבקשת שלא לפגוע ברפואה הפרטית אלא לחזק את זו הציבורית, תוך איסור על הפעלת מודל של שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בין כותלי בתי החולים הציבוריים.

"מפלגת 'יש עתיד' מכירה בזכותו של אדם להשתמש בשירותי רפואה פרטית", נכתב במצע. "עם זאת, יש לחזק את הרפואה הציבורית כך שהבחירה ברפואה הפרטית תהיה זכות ולא הכרח. מפלגת יש עתיד תפעל על מנת לוודא קיומה של הפרדה מוחלטת בין הרפואה הציבורית לשירותי הרפואה הפרטית".

אחרי שההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה בעיקר בשל החשש מפגיעה בהכנסות הרופאים והמנהלים מפרקטיקה פרטית, גם הנהלת "אסותא" החלה לחמם את האווירה. במכתב שהגיע לידי "גלובס", פונה סמנכ"ל השיווק של אסותא דני אנגל אל כלל הרופאים הבכירים שמבצעים ניתוחים בבתי החולים של הרשת ומזהיר: "לצערנו, אם הצעה זו תעבור הרי שנידרש לווסת את משאבי ביה"ח ולהקטין את פעילותך במסגרת קופת החולים... אנו מביאים מידע זה לידיעתך, על מנת שתוכל להיערך בהתאם בכל הקשור לפעילותך כרופא קופה, בפעילותך בבית החולים...".

אף שבמשרד האוצר נשמעים נחרצים בצורך להגביל את הרפואה הפרטית, ספק אם השרה גרמן תאפשר את השארת הסעיפים בחוק ההסדרים. הרי עם כניסתה לתפקיד הודיעה כי תקים ועדה לבחינת הממשק בין רפואה ציבורית לפרטית, והמשמעות של השארת חוק ההסדרים במתכונתו היא שמשרד האוצר הוא שמנהל את מערכת הבריאות בפועל.