פרדריק בלק מערער: הומנה הגרמנית - האשמה בפרשת רמדיה

בלק, מהנדס המזון של רמדיה לשעבר, מבקש לבטל את הרשעתו בגרימת מוות ברשלנות ולהטיל עליו עבודות שירות במקום עונש המאסר שהוטל עליו

ה-"ש"ג של פרשת רמדיה" מערער לבית המשפט המחוזי על הרשעתו בגרימת מוות ברשלנות. פרדריק בלק, טכנולוג המזון של חברת רמדיה לשעבר, שהורשע בגרימת מותו ברשלנות של הפעוט אבישי זיסר, שנפטר כתוצאה מאכילת מזון התינוקות ששיווקה רמדיה בארץ, הגיש היום (א') לבית המשפט המחוזי בלודערעור על הרשעתו הגורפת בפרשה.

בלק מבקש מבית המשפט המחוזי שיבטל את פסק הדין של בית משפט השלום ויפטור אותו מאחריות לכשל שהתרחש והוביל לפגיעה בפעוטות שצרכו את המזון.

בפרשת רמדיה, שנחשפה ב-2003, מצאו את מותם 3 פעוטות, ו-16 נוספים נפגעו, לאחר שצרכו מזון תינוקות צמחי שיוצר בידי חברת הומנה הגרמנית ושווק בידי רמדיה, זאת בשל מחסור של ויטימין B1 במזון.

לדברי בלק, בית משפט השלום הגיע למסקנה כי עיקר האחריות לאסון רובצת על הומנה, ובכך היה צריך לעצור. "בית משפט השלום שגה בכך שהלך כברת-דרך נוספת ולא קבע כי הומנה היא האשמה היחידה ואין בילתה. אם תרצו לומר: לא עוד ב'פרשת רמדיה' עסקינן כי אם ב'פרשת הומנה' - על כל המשתמע מכך", כתב בלק בערעורו.

"עונש לא מידתי"

בנוסף מערער בלק על העונש שהוטל עליו - שנתיים וחצי שנות מאסר בפועל ו-13 חודשים מאסר על-תנאי.

באמצעות עו"ד נתי שמחוני ממשרד אדרת-שמחוני טוען בלק כי "העונש הוא חמור מנשוא ואינו עומד בכל אמת-מידה עונשית, ולכן יש לקצר את תקופת המאסר ולהעמידה על תקופה שתרוצה בדרך של עבודות שירות".

בפברואר 2012, יותר מ-9 שנים מאז שנחשפה פרשת רמדיה הטרגית, זיכה בית משפט השלום בפתח-תקווה את מנכ"ל רמדיה לשעבר, גדעון (גידי) לנדסברגר, מהרוב המוחלט של האישומים נגדו בפרשה, ואת בעלי החברה לשעבר, משה מילר - מכל האישומים נגדו.

לעומתם, הורשע בלק בגרימת מותו ברשלנות של זיסר, בגרימת חבלה בתינוקות אחרים שנפגעו כתוצאה מצריכת המזון ובעבירות של הטעיית צרכנים ומירמה.

המדינה הגישה ערעור

בשבוע שעבר ערערה המדינה למחוזי על זיכויו של בלק מעבירת חבלה ברשלנות בנוגע לתינוקות, רום חן וליעד כהן.

הערעורים בעניינו של בלק אינם היחידים שהוגשו על פסק הדין של בית משפט השלום בפרשה. בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות ערעור על זיכויו של לנדסברגר מרוב האישומים נגדו. הפרקליטות מבקשת מהמחוזי להפוך את החלטת בית משפט השלום ולהרשיע את לנדסברגר בעבירה של גרימת מוות ברשלנות וכן בעבירות של חבלה ברשלנות (בנוגע ל-16 תינוקות), קבלת דבר במירמה, מעשה העלול להפיץ מחלה, הטעיית צרכנים בנסיבות מחמירות ואי-מילוי הוראות תקן רשמי.

עיקר טענות המדינה בערעור הן כי לנדסברגר היה אחראי כמנהל ליצור מנגנון ניהולי שיוודא את תכולת ובטיחות מזון התינוקות ששווק על-ידי רמדיה. המדינה טוענת כי כשליו של המנכ"ל היו חלק מהגורמים שהובילו לאסון.

עם זאת, המדינה לא הגישה ערעור על זיכויו של מילר, בעלי רמדיה לשעבר, מכל האישומים נגדו. בכך הפך מילר למעורב הישראלי היחידי בפרשה שההליך המשפטי נגדו הסתיים.