אני דווקא בעד אסד

המורדים יותר קיצוניים מהמשטר שאותו הם מבקשים להוריד

אני עוקב אחר הנעשה בסוריה, כמו כולם, באמצעות התקשורת. הרבה דברים אני לא מבין, כמו למשל מה בעצם רוצים המורדים, חוץ מהפלת השלטון.

לא זוכר ששמעתי על אי-שביעות-רצון חמורה נגד אסד בארצו. כן, הוא דיקטטור, כן, הוא מתנהג לא יפה למתנגדיו כדרכם של דיקטטורים, אבל מעבר לזה התנהלה סוריה כמדינה די מסודרת, שהיחסים בה בין שולטים ונשלטים סבירים. עד שפרצו מרידות בכמה מדינות ערביות-מוסלמיות, ונראה שזה הטריגר. כלומר, לא ייתכן שאנחנו, הסורים, נהיה היחידים, או בין הבודדים, שלא מתמרדים.

גורמים אושר למורדים

ואיפה עומדת ישראל בעניין זה? לטובת מי אנחנו? כלומר, מי אנחנו רוצים שינצח במלחמת האזרחים? את מי אנחנו מעדיפים שם בשלטון? כי לאחרונה ביצעה ישראל כמה תקיפות בסוריה. למי זה עזר?

לפי התגובות של המורדים, התקיפות הישראליות גרמו להם אושר בל-ישוער. לדבריהם, ישראל הרסה לא רק ציוד ומתקנים שהתאיידותם תעזור לישראל, אלא גם למורדים, ואפילו במידה רבה. לא לגמרי ברור אם מאחורי התקיפות עמד רק האינטרס של הגנת ישראל, או אולי גם הרצון לסייע למורדים.

בעד מי אנחנו?

בקיצור: בעד מי אנחנו? כשלעצמי, אני בעד אסד. במלים אחרות: אני מקווה שהוא ימשיך להיות שליטה של שכנתנו סוריה. בראש וראשונה משום שאתו אנחנו כבר יודעים עם מי יש לנו עסק.

מנהיג חדש הוא בדרך-כלל חידה שצריך לפתור אותה. אם כי במקרה זה החידה היא מאוד לא חידתית. אנחנו יודעים על אמונתם ונטיותיהם של המורדים; אנחנו יודעים מה הם חושבים על ישראל; ומה שאנחנו יודעים לא מבטיח טובות.

מקיימים הסכמים

מנהיגי ישראל לדורותיהם גם הם היו בעד אסד. לא משום היותו אוהב ישראל, אלא מכיוון שהיה אפשר לסמוך עליו, או זו מכל מקום הייתה המחשבה. אבל לדעה זו היו קבלות.

אסד, האב והבן, הוא המנהיג הערבי שהכי מקיים הסכמים. הם לא האמינו שהפרת הסכמים אתנו היא השקעה טובה, וחוץ מזה, הם, האסדים, איימו אמנם להשמיד את ישראל וכו', אבל יותר מהכל הם רוצים שקט. רעש מטוסי חיל האוויר מפריע מאוד את שנת היופי של אסמה אסד היפה.

חשבון המעורבות והתקיפות

אחרי האביב הערבי אנחנו כבר מבינים שישראל אינה שייכת לאביב הזה. המורדים יותר קיצוניים ופחות אחראיים מהמשטרים שאותם הם מבקשים להוריד. אבל תמיד יש משהו הרואי במרידה. יש בה גם תקווה שהחדשים יהיו טובים מהישנים. מכאן הסימפטיה האוטומטית שלה הם זוכים בכל מקום, גם אצלנו.

אבל כאן מדובר במוסלמים, באנשי אללה אכבר, בתומכי הג'יהאד. ובעניין הזה כולם, שליטים ומורדים, די דומים. צריך לקוות שמנהיגינו לוקחים את הדבר הזה בחשבון במעורבותם ובתקיפותיהם.