בעקבות ייסוף השקל: תעריף החשמל יעלה ב-6.3% בלבד

בנוסף, מסתמן כי תישמר יציבות תעריפים בשנת 2014 ■ מיתון שיעור עליית התעריף התאפשר בעקבות החלטת רשות החשמל על קיזוז מוגבר של חוב חברת החשמל לצרכנים באמצעות קיצור תקופת החזר החוב

בהמשך לשימוע שפרסמה הרשות, קיבלה היום מליאת רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש הכהן היום את החלטתה הסופית ביחס לעדכון שנתי של תעריפי החשמל לצרכנים בשיעור של 5.5% בלבד, שיעור הנמוך מהצפוי (בשימוע שפרסמה הרשות לפני כחודש צפוי היה שיעור ההתייקרות לעמוד על כ-6.5%) .

בנוסף, ההחלטה עשויה להוביל על פי התחזיות ליציבות בתעריפים בשנת 2014, בפרט לצרכנים הביתיים, בכפוף לבחינה בשנה הבאה.

ברשות החשמל מציינים כי שיעור עליית התעריף הממוצע באה לידי ביטוי אצל סוגי צרכנים שונים באופן שונה, בהתאם להתפלגויות הצריכה שלהם. ביחס לצרכן הביתי - העלאה זו תשתקף בעליה של כ-6.3% בתעריף (במקום שיעור של 8% כפי שביטא שימוע הרשות בחודש שעבר).

כאמור, משבר הגז שפקד את מדינת ישראל לפני כשנתיים, משבר שהסתיים רק לפני מספר שבועות, היה אמור להשתקף בעליית תעריף של מעל 50% כבר לפני כשנה לצרכני החשמל. תחת זאת, קבעה רשות החשמל בשיתוף פעולה מתווה לפריסת התייקרות התעריף על פני שלוש שנים (2012-2014) בשלוש פעימות של עליות תעריף. בהתאם, הפעימה הראשונה התרחשה לפני שנה במרץ 2012, עת הועלה תעריף החשמל בשיעור של 8.9 אחוזים. מתווה תלת שנתי זה התאפשר לאחר שיתוף פעולה שהושג בין הרשות לחשמל לבין משרד האוצר, אשר כלל מתן סיוע ממשלתי לחברת החשמל.

בהתאם להחלטת הרשות המקורית, הפעימה השנייה והנוכחית של עלית התעריף הייתה אמורה להיות בשיעור של 4.4$, בכפוף לעדכון נתוני האמת וההנחות העדכניות שיגיעו לידי הרשות בשנת 2013. עדכוני הנתונים, עליהם עמל אגף הכלכלה ברשות בחודשים האחרונים, הראו כי שיעור עליית התעריף בפעימה זו יהיה גבוה מהתחזית בהחלטת הפריסה המקורית.

גורמים שונים הוסיפו לייקור עלות משבר הדלקים באופן גבוה מהמתוכנן והם: האיחור בכניסתו של הגז הנוזלי (LNG) בשנת 2013 וזאת במחיר יקר מהצפוי ובנוסף, כניסה מוגברת של יצרני חשמל מאנרגיות מתחדשות נקיות הוסיף לעליית התעריף. מאידך - נתונים שונים מיתנו את הייקור הצפוי . המדובר בהקדמת הזרמת הגז הטבעי מתמר בחודש ימים, מנתוני ביקוש נמוכים מהצפוי לחשמל בתקופה האחרונה ובשל הוזלה בשבועות האחרונים של עלויות הדלקים לחברה.

כל אלה חייבו את צוות הרשות לחשמל לעדכן מחדש פריסת התייקרות תעריף החשמל בשנתיים הקרובות ולעדכן את פריסת המתווה התלת שנתי ואף לעדכן שוב, בשבועות האחרונים את הנתונים שפורסמו לשימוע, בהתאם לשינויים שהתרחשו בפועל בחודש וחצי מאז פורסם השימוע.

הרשות מציינת בהחלטתה, כי לולא פריסת ההתייקרות האמורה, היה צפוי תעריף החשמל לעלות בעשרות אחוזים ולצנוח בשנת 2014 בשיעור של עשרות אחוזים גם כן. מתווה פריסת התעריף איפשר החזרת חוב משבר הדלקים ב"תשלומים" בגיבוי ערבויות מדינה תוך הקלת הנטל של משבר זה על הצרכנים.

בחודש האחרון הפנים הצוות המקצועי ברשות החשמל נתונים חדשים מעודכנים מהחודש האחרון, אשר תרמו למיתון העלייה ביניהם הקדמה בחודש של הזרמת הגז ממאגר "תמר", תוך הנחה של הזרמת גז מלאה החל מחודש מאי, המוערכת בהפחתה של מאות מליוני שקלים מסך הייקור המתוכנן של תעריפי החשמל בשל הוזלה בעלויות הדלקים לחברת החשמל וליצרני החשמל הפרטיים.

לצורך מיתון נוסף של ההתייקרות הצפויה החליטה הרשות על קיזוז מוגבר של חובות חברת החשמל לצרכנים. המדובר בחוב שיש לחברת החשמל לצרכנים בישראל בסך של 2 מיליארד שקל. בעבר החליטה מליאת רשות החשמל לפרוס את החזר החוב על ידי החברה לצרכנים עד שנת 2025 . כעת, לאור ההתייקרות החריגה בתעריפים, החליטה הרשות לשנות החלטה זו ולקצר את תקופת החזר החוב לצרכנים באופן דרמטי, למחצית, ולסיימו כבר בשנת 2017, על מנת להקל את הנטל על הצרכנים. קיזוז זה הוסיף למיתון עליית התעריף עוד כ- 600 מיליון שקל בשנים 2013 ו-2014.

גורם נוסף שמיתן את עלית התעריף הצפויה הוא נתוני אמת ביחס לצריכת חשמל משנת 2013. הרשות הפנימה בהחלטתה נתוני אמת לגבי הביקושים לחשמל לחודשים ינואר ופברואר בשנת 2013 וביצעה חישובים מחודשים של התעריף, לאור שקלול נתוני אמת אלו המאפשרים, כאמור, קיזוז מההעלאה הצפויה. בנוסף, מחירי וכמויות הדלקים לחברה ירדו בעקבות הפחתת כמויות ובקרת עלויות.