סטארט-אפ חדש: כך תורידו דמי ניהול ותחסכו אלפי שקלים

באמצעות המוצר של חברת feex ניתן לסרוק ולנתח דוחות של קרנות השתלמות וקופות גמל ולראות כמה דמי ניהול אחרים משלמים ואיך ניתן להוריד אותם ■ נשיא waze ואחד ממייסדיה, אורי לוין, משמש גם כיו"ר feex וכמשקיע היחידי בה עד כה

ישראלים רבים לא ממש עוקבים אחר הפעילות הפיננסית שלהם דרך קרנות הפנסיה, ההשתלמות וקופת הגמל. הם יודעים שהן קיימות, שהם מפרישים לשם כספים אבל לא באמת בוחנים ומבינים כמה כסף הם משקיעים בזה וכמה הם יכולים לחסוך.

סטארט-אפ ישראלי חדש בשם feex מתכנן מהפכה בנושא שתביא לחיסכון ממוצע של 20 אלף שקל למשתמש. הרעיון הוא שיותר ויותר אנשים יסרקו ויעלו את הדוחות התקופתיים של קרן ההשתלמות וקופת הגמל שלהם (ובהמשך גם משכנתאות, ביטוח חיים ועוד) למערכת של feex, שתנתח אותם ותראה כמה דמי ניהול משלמים המשתמשים לעומת משתמשים אחרים. זאת, באמצעות מד הפראייר (Sucker Meter) שמציג עד כמה המשתמש פראייר יחסית לשאר המשתמשים.

בדיקה שערכנו על קופת גמל של נסיינית הראתה כי דמי הניהול שלה גבוהים בכ-50% ממה שהיא יכולה לשלם אם תתמקח על המחיר וכך תוכל לחסוך ב-15 השנים הקרובות מעל ל-12 אלף שקל. אבל כאן לא תמה העבודה: החברה מציידת את המשתמש בארגז כלים למיקוח על גובה דמי הניהול מול נציגי הקרן או קופת הגמל.

בחברה מספקים דרכי התקשרות לקרן או קופת הגמל הספציפית, מכתב שניתן רק להשלים את השם ותעודת הזהות ולשלוח אותו בפקס או במייל וכן הסבר על התשואה שעשתה הקרן לעומת לקוחות אחרים בקרן ולעומת קרנות אחרות. בחברה מציינים כי די בנתונים אלה ובאיום לעזוב את הקרן או קופת הגמל ולהביא את הכספים למקום אחר כדי לקבל את המבוקש, בדמות הפחתת דמי הניהול.

על-פי נתוני feex, הפוטנציאל לחיסכון עבור המשתמשים הישראלים גדול: בשנה שעברה שילמו 2 מיליון ישראלים 38 מיליארד שקל בעמלות פיננסיות, כשבממוצע כל ישראלי משלם עמלות בהיקף של 19 אלף שקל בשנה. החברה השיקה גרסת אלפא בתחילת השנה וכבר מציעה חיסכון ממוצע של כ-20 אלף שקל למשתמש - בהתאם למיקוח שלו מול נציגי הקרנות וקופות הגמל שלו להורדת דמי הניהול. תחת הסלוגן "רובין הוד של העמלות", החברה מספקת גם ממשק מאוד נוח וידידותי, שמאפשר אף להעביר את הדוחות לחברה בקלות - או בצילום המסמך בנייד ובשליחה לכתובת מייל או בהעברת מסמך שהתקבל מהקרן במייל אל כתובת המייל של feex.

אפשרות נוספת היא בהקלדת הנתונים באתר עצמו. לאחר מספר דקות, נשלח עדכון במייל על כך שניתוח הדוח הושלם. בחברה מדגישים כי נושא הפרטיות נשמר היטב וכי לא נעשה שימוש בפרטים אישיים וכי ניתן אף לטשטש ולמחוק פרטים מזהים מהדוחות לפני השליחה. התחכום בשירות של feex הוא השימוש בחוכמת ההמונים ובדמי הניהול שמשלמים המשתמשים השונים.

חוכמת ההמונים באה לידי ביטוי בחברות שונות ואת המודל המוכר ביותר אפשר למצוא באפליקציית הניווט waze, שבה ניתן להגיע ליעד במהירות ולהימנע מפקקים עליהם מדווחים המשתמשים. למעשה, נשיא waze ואחד ממייסדיה, אורי לוין, משמש גם כיו"ר feex וכמשקיע היחידי בה עד כה. מאחורי החברה עומדים יואב צוראל ודוד וייס, בוגרי תוכנית זל בבינתחומי הרצליה, ואייל הלחמי, בכיר לשעבר בחברות כמו קומברס ו-LivePerson.

לדברי צוראל, "יש א-סימטריות בשוק - הבנקים, חברות הביטוח והקרנות יודעים כמה גובים ממך אבל אתה לא באמת יודע, לא באמת עוקב". צוראל מבהיר כי לחברה אין קשר עסקי לאחת הקרנות או קופות הגמל. "אנחנו לא מעבירים אף פרטים אישיים, אף אחד לא התקשר למשתמש כדי להציע לו הטבות וכו'". השירות הוא חינם עבור לקוחות פרטיים, כשבהמשך הם יציעו אותו בתשלום לעסקים שרוצים לחסוך בדמי הניהול שלהם מול בנקים וחברות ביטוח כמו במקרה של ביטוחי מבנה ותכולה.