מש' השיכון: לא נאפשר ליזמים "לעשות סיבוב" על קרקע בחריש

הודעת משרד השיכון מגיעה ימים ספורים לאחר שחברת אשדר דיווחה על חתימת הסכם אופציה למכירת המגרש בו זכתה ביישוב חריש לקבוצת רכישה ברווח צפוי של כ-30 מיליון שקל

עסקת מכירת הקרקע של אשדר בחריש בסכנה? משרד הבינוי והשיכון הודיע היום כי לא יאשר הסבת זכויות של קבלנים שזכו במכרזים, ובמיוחד בחריש, אלא בנסיבות מיוחדות וחריגות. הודעת משרד השיכון מגיעה ימים ספורים לאחר שחברת אשדר דיווחה על חתימת הסכם אופציה למכירת המגרש בו זכתה ביישוב חריש לקבוצת רכישה ברווח צפוי של כ-30 מיליון שקל.

הודעתה של אשדר לא תואמה עם משרד השיכון שמבהיר היום כי כל עסקה שכזו תהיה חייבת לקבל את אישורה של ועדת המכרזים. יש לציין שמדיניות משרד השיכון היא לא לאשר את העברת הזכויות באופן אוטומטי אלא רק לאחר בחינת כל עסקה לגופה. בכל הנוגע לחריש מייצגת העסקה האמורה מציאות בעייתית משום שלאחר שוועדת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל פסלה את העמותות החרדיות, חברות הנדל"ן זכו במגרשים במחירים נמוכים מאוד שהגיעו אפילו לרמה של אלפי שקלים בודדים.

מכיוון שמכרזי היישוב חריש זכו מלכתחילה לסבסוד משמעותי, זכיית החברות במכרזים לאחר פסילת העמותות הובילה לתוצאות נמוכות באופן חריג. המשמעות הייתה גריעת הכנסה משמעותית מקופת המדינה, כפי שפורסם לפני מספר חודשים ב'גלובס'. מסיבה זו, מדגיש כעת משרד השיכון כי בכוונתו להקשות על החברות שזכו בקרקע למכור אותה לצד שלישי.

עוד נקודה חשובה שעומדת בבסיס התנגדותו של משרד השיכון לעסקה זו כמו גם לעסקאות אפשריות אחרות היא שברגע שחברה שזכתה במכרז מוכרת את הקרקע ברווח, משמעות הדבר היא שהמחיר לקרקע ליחידת דיור באותו המגרש עולה באופן מיידי. כלומר, המחיר המינימאלי בו תוכל למכור החברה דירות ביישוב חייב יהיה להיות גבוה יותר. מכיוון שהמדיניות המוצהרת של משרד השיכון והממשלה היא לנסות ולהוזיל את מחירי הדירות, ומכיוון שמכירת הקרקע ברווח על ידי הזוכה במרכז מהווה צעד בכיוון ההפוך, מצהיר המשרד היום על התנגדותו למהלך.

חשוב לציין שבעוד הצהרת משרד השיכון מטילה ספק באישור העסקה של אשדר ביישוב, לא מן הנמנע שהיא כן תאושר בסופו של דבר לאחר בחינה משפטית. בכל מקרה, הצהרת המשרד נועדה יותר מהכל לאותת ליזמים וקבלנים אחרים שזכו בקרקע כי עליהם לחשוב פעמיים לפני ביצוע עסקה שכזו.

כזכור, רק לפני כמה ימים פורסם כי חברת אשדר התקשרה בהסכם אופציה עם קבוצת רכישה בחריש המורכבת ממספר מארגנים בניהם חמי בר אור ומוטי פלד, במטרה למכור לקבוצת הרכישה את המגרש בו זכתה במכרז לפני מספר חודשים. מדובר באחד מהמגרשים הגדולים ביישוב החדש, המאפשר בנייה של 490 יחידות דיור. על פי העסקה המתגבשת בין אשדר לקבוצת הרכישה, תמכור הראשונה את המגרש בכ-70 מיליון שקל. יש לציין שהחברה רכשה את המגרש ב-36.6 מיליון שקל בלבד כך שהיא צפויה לרשום רווח של מעל 30 מיליון שקל בעקבות העסקה, אם תצא לפועל.