ארדואן: לטורקיה יש הוכחות שאסד שיגר טילים עם נשק כימי

זו הפעם הראשונה שמועלית טענה שהמשטר בדמשק השתמש בטילים לפיזור חומרים כימיים רעילים ■ שבוע לפני פגישתו עם אובמה, קורא ארדואן לארה"ב לנקוט צעדים תקיפים יותר נגד אסד ■ טוען: אשתו של אסד וילידו עזבו את סוריה

ראש ממשלת טורקיה,רג'פ טאיפ ארדואן, אמר אמש (ה'), כי בידי ארצו יש הוכחות שמשטר אסד חימש טילים בנשק כימי ושיגר אותם לעבר מטרות אזרחיות בסוריה. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שמועלית טענה שהמשטר בדמשק השתמש בטילים כמכשירים להפצת חומרים כימיים רעילים. ארדואן אף טוען, שאשתו של אסד וילדיו עזבו את סוריה.

בראיון לרשת NBC,אמר ארדואן: "ברור שהמשטר (בסוריה) השתמש בנשק כימי ובטילים". הוא קרא לבית הלבן לנקוט צעדים תקיפים יותר נגד אסד.

ארדואן לא ציין מתי והיכן נעשה שימוש בטילים נושאי הנשק הכימי, אך הוא אמר, שהקו האדום ששירטט נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לגבי השימוש בנשק כימי "נחצה כבר לפני זמן רב". ראש ממשלת טורקיה ייפגש עם אובמה בבית הלבן ב-16 במאי.

בתשובה על שאלת המראיינת, אמר ארדואן כי ההוכחות שבידי טורקיה הן "שאריות של טילים", לפחות 200, לדבריו, שנעשה בהם שימוש לפיזור החומרים הכימיים. הוכחה נוספת היא סוגי הפציעות של סורים שחצו את הגבול לטורקיה כדי לקבל טיפול רפואי.

"ישנם פציינטים שהובאו לבתי-החולים שלנו והפציעות שלהם נגרמו ע"י נשקים כימים", אמר ארדואן. הוא דחה אפשרות, שהמורדים הם אלה שהפעילו את כלי הנשק אלה. "בשום פנים אינני יכול להאמין בכך עתה", אמר ראש ממשלת טורקיה. "קודם כל, איך ישיגו המורדים נשק זה? ושנית, מי יתן להם נשק כימי"?

הוא אמר, כי אינו יכול לאשר שהנשק הכימי שהפעיל אסד הוא סארין. לדבריו, "אין בידינו הממצאים האלה בשלב זה".

בתשובה על שאלה האם טורקיה תתמוך במאמץ אמריקני לסגור את המרחב האווירי מעל סוריה, אמר ארדואן: "כבר מההתחלה... היינו אומרים 'כן'".

ארדואן אמר, כי שמע דיווחים שאשתו של אסד וילדיו עזבו את סוריה ולדבריו, אסד "הרס להם את החיים".

"עכשיו אסד צריך לעזוב את סוריה", אמר ראש ממשלת טורקיה. "במוקדם או במאוחר, האופוזיציה תניח יד עליו".