שנה למהפכה הסלולרית: 50% מהעובדים בענף פוטרו

"גלובס" ממפה את המספרים של חברות הסלולר שנאלצו להסתגל למציאות חדשה אחרי הרפורמה בשוק ■ פלאפון איבדה 137 אלף מנויים, פרטנר איבדה 194 אלף מנויים, ו-197 אלף מנויים עזבו את סלקום ■ צפו בטבלאות המלאות

המהפכה הצליחה מעל המצופה

המהפכה הסלולרית שעברה ישראל בשנה החולפת הצליחה מעל ומעבר למצופה.

המחירים בסלולר ירדו דרמטית והחברות הסלולריות הוותיקות עוברות תהליך הסתגלות למציאות חדשה: הציבור לא מוכן לשלם יותר מ-100 שקל לחבילת תקשורת סלולרית.

המציאות הזו תוביל לקיצוץ של 50% במספר העובדים, ונראה כי בתוך שנה-שנתיים כל חברה תעסיק סדר גודל של 2,500 עובדים בלבד.

הציבור התפכח

אלה שמנסים לכרסם בהישגי הרפורמה מסבירים שהחיסכון למשלם המסים התקזז באלפי המפוטרים ששר התקשורת לשעבר כחלון פגש כשר הרווחה כמובטלים. אבל בסופו של יום, ההישג הגדול שהושג ברפורמה הוא לא רק בירידת המחירים, אלא בביטוי התפיסתי שהציבור לא מוכן יותר לקבל שווקים אוליגופוליסטיים שמגלגלים רווחיות עודפת על חשבון הציבור. בימים של מחאה ציבורית ותקציב קשה, יכול הציבור לשאוב השראה מענף הסלולר, לסיכוי למהפכה בשווקים נוספים.

המספרים מדברים

סיכום שנתי של המהפכה הסלולרית נעשה כבר בכמה הזדמנויות, אבל הפעם בחר "גלובס" להראות את השינוי דרך המספרים של הלקוחות שהתניידו. הלקוחות שהתניידו אלו הלקוחות האמיתיים שדרכם בודקים את המגמות, מכיוון ששוק הסלולר רווי וכמות המשתמשים החדשים שנוספת אליו לא גבוהה במיוחד.

כאשר קיבלנו את נתוני הניידות והצלבנו את המספרים ניתן היה לראות מספרים שונים לגבי היקפי הניודים. בדרך כלל כאשר אנו מפרסמים את הנתונים מדי חודש אין חילוקי דעות בקרב המפעילים, אבל כאשר עושים סיכומים שנתיים רואים שבידי החברות מספרים "קצת שונים". אחת הסיבות לכך היא שבתחילת התחרות חלק מהניודים אצל החברות החדשות לא נספרו כראוי בגלל בעיות מחשוב שונות, אבל בסופו של דבר הנתונים שנאספו בהחלט משקפים את אותן מגמות.

בין הוותיקות: פלאפון איבדה הכי פחות

לגבי נתון אחד לא הייתה מחלוקת בקרב המפעילים. מבין החברות הוותיקות, פלאפון הייתה החברה שאיבדה הכי פחות מנויים בשנה החולפת. החברה איבדה 137 אלף מנויים, ואילו פרטנר איבדה 194 אלף מנויים ו-197 אלף מנויים עזבו את סלקום.

פרטנר ספגה את הנזק הגדול ביותר

הנתונים של פרטנר מושפעים מהעובדה שהשיקה ברבעון השלישי בשנה שעברה את המותג 012 מובייל. החברה צמצמה מאוד את שיעורי הנטישה שלה מאז, ואולם בגלל שמדובר במותג דיסקאונט, היא מגייסת ומשמרת לקוחות במחירים נמוכים מאוד ששוחקים את ההכנסות שלה, כנראה אף יותר ממתחרותיה. סלקום ללא מותג נוסף איבדה כמות זהה של מנויים, וזה רק ממחיש עד כמה הנזק שספגה פרטנר גדול.

וברבעון הראשון 2013 הייתה פרטנר החברה שננטשה הכי פחות, עם 14 אלף מנויים בלבד: את פלאפון עזבו 31 אלף מנויים ואת סלקום 27 אלף מנויים.

בין החדשות: הוט מובייל גייסה הכי הרבה

הוט מובייל ניידה אליה 306 אלף מנויים מקרב החברות הוותיקות. החברה מדווחת על כ-500 אלף מנויים, כך שלפי המספרים נראה שהחברה צירפה אליה 200 אלף מנויים חדשים או מנויים שלקחו מספר נוסף. ואולם שיעורי הנטישה של הוט מובייל גבוהים מאוד.

גולן טלקום מדווחת על 257 אלף מנויים בסך הכול ועל פי נתוני הניידות נראה שהחברה גייסה 174 אלף מנויים מתניידים ואת היתר גייסה כנראה דרך מנויים חדשים או כאלה שלקחו מספר נוסף.

נתוני חברות הסלולר
 נתוני חברות הסלולר

התניידות לקוחות הסלולר
 התניידות לקוחות הסלולר