שנתיים מאסר ליועץ השקעות בבנק בינלאומי שהורשע בגניבה

שרון נתנאל, שהורשע בהשפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה ועבירות נוספות, ישלם גם קנס בסך 25 אלף שקל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (א') 24 חודשי מאסר בפועל על שרון נתנאל, יועץ השקעות לשעבר בחדר מסחר תאגידים של הבנק הבינלאומי הראשון.

נתנאל הורשע כי גנב את כספי לקוחותיו, להם העניק ייעוץ, כשביצע עסקאות שיניבו לו רווח בטוח, והפסד בטוח ללקוחותיו. הוא הורשע, לפי הודאתו, בעבירות של תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, הלבנת הון, עבירות בניגוד לחוק הייעוץ ועוד.

כן הטיל בית המשפט על נתנאל 12 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 25 אלף שקל.

לפי כתב האישום, נתנאל, שהיה יועץ השקעות ומבצע עסקאות בחדר מסחר תאגידים של הבנק הבינלאומי הראשון, ניצל את בקיאותו ברזי המסחר בשוק ההון ובבורסה על מנת לעקוף את המגבלות שחלו עליו לפי חוק כיועץ השקעות בבנק, ולהפיק לעצמו רווחים של מאות אלפי שקלים על חשבון לקוחותיו בבנק.

לשם כך הציע נתנאל לקרובי משפחתו לפתוח חשבון ניירות ערך משותף על שמם, וביצע באמצעות "חשבון-קש" זה, במשך כ-3 שנים, מאות עסקאות מתואמות בניירות ערך: נתנאל הזרים הוראות קנייה ומכירה של ניירות ערך מהחשבון בו פעל, ובמקביל הזרים פקודות הפוכות מחשבונות של 17 מלקוחותיו, כשהוא הקובע את כמות נייר הערך ושערו, כך שהוא קונה בזול לחשבון הקש ומוכר ביוקר, ולהיפך.

באופן זה גנב את כספי הלקוחות, כשהוא מבצע עסקאות שיניבו לו רווח בטוח, והפסד בטוח ללקוחותיו. כדי לאפשר את הגניבה והתרמית, ביצע נתנאל עבירות נוספות, ובהן עבירות זיוף והלבנת הון.

ביצוע מניפולציה על מחירי ניירות ערך

השופט חאלד כבוב מהמחלקה הכלכלית קבע בגזר הדין כי נתנאל בחר, במודע ותוך תכנון מוקדם, לנצל את האמון שנתנו בו הבנק בו ולקוחותיו, כדי לשלוח יד בכספי הלקוחות, תוך ניצול המנגנון של שוק ההון, ואף ביצע שורה ארוכה של עבירות נוספות על מנת לאפשר לו להמשיך ולבצע את זממו לאורך שנים.

"בנקאי שמנצל את מעמדו על מנת לגנוב את כספם של לקוחותיו, תוך ביצוע מניפולציה על מחירי ניירות ערך סחירים בשוק ההון, פוגע אנושות בערכי הבנקאות, הייעוץ ושוק ההון. כל הגופים הללו בנויים על אמון הציבור בהם ותלויים בו", נקבע.

בית המשפט הבהיר כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה ברורה של החמרה באשר לעבירות "צווארון לבן", ועבירות בשוק ההון בפרט.

הגם שמצבו האישי של הנאשם דורש "שיקום", נקבע כי בעבירות מסוג זה שביצע נתנאל, אשר מבוצעות על-ידי "אזרחים נורמטיביים שהגיעו לעמדות השפעה, וניצלו אותה על מנת לשלוח ידם ברכושם של אחרים", אין מקום לחרוג ממתחם העונש ולהקל, רק משום שלאחר שנתפסו בקלקלתם שבו לנהל חיים נורמטיביים.

עם זאת, בית המשפט ציין כי הנסיבות האישיות של נתנאל מצדיקות הטלת עונש ברף התחתון של מתחם הענישה.

התיק נוהל בידי עורכות הדין עופרה רובינפלד-הוך ושמרית גולדנברג ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ונחקר בידי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך.

נתנאל יוצג בידי עורכי הדין ניר רשף ואבי גרוס.