האם הצרות של אנג'לינה ג'ולי הן הבשורה של מיקרומדיק?

ג'ולי חשפה בשבוע שעבר כי עברה כריתת שדיים מלאה מרצונה החופשי, כיוון שהיא נושאת גן מחולל סרטן ■ ביו-גן של מיקרומדיק מפתחת ערכה לזיהוי אותו גן בדיוק

בשבוע שעבר הסעירה השחקנית והדוגמנית אנג'לינה ג'ולי את עולם התרבות לאחר שחשפה בטור בעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי עברה כריתת שדיים מלאה, מרצונה החופשי, לאחר שגילתה כי היא נושאת את גן ה-BRCA1, דבר המעלה את סיכוייה לחלות בסרטן השד ובסרטן השחלות. אמה של ג'ולי נפטרה מהמחלה בגיל 56, לאחר מאבק ממושך שארך כעשור.

אין ספק כי הצעד של ג'ולי העלה את המודעות לנושא, וייתכן כי יגרום לעלייה בקרב נבדקות פוטנציאליות. ייתכן כי לא הרבה יודעים שיש בבורסה הישראלית מניה של חברה, המפתחת מוצר במיוחד לנושא זה. לחברה קוראים מיקרומדיק .

ביו-גן מקבוצת מיקרומדיק מפתחת ערכת בדיקה פונקציונאלית לאיתור נשאיות של מוטציות הגורמות לשכיחות יתר של סרטן השד והשחלות באמצעות בדיקת דם. הקיט הדיאגנוסטי מבוסס על היותן של מוטציות מסוימות בגנים ספציפיים (BRCA1/BRCA2) גורם אפשרי בהגדלת הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד ו/או השחלות.

בבסיס המחקר נמצא כי ישנם גנים שבהם ישנו ביטוי ייחודי ואשר ניתן לזהותם באמצעות הקיט הדיאגנוסטי ובכך לזהות מראש את הנשים הנמצאות בקבוצת הסיכון לפיתוח סרטן השד ו/או השחלות. להערכת החברה, זיהוי מוקדם של נשים בקבוצת סיכון זו יאפשר ניטור ומעקב צמוד יותר אחריהן, דבר שיאפשר גילוי מוקדם של המחלה ובכך ישפר את סיכויי ההחלמה וההישרדות, או לחילופין נקיטת צעדים (כגון כריתה מונעת) למניעת התפתחות המחלה.

פעילות המחקר והפיתוח של ביו-גן מתבצעת בשיתוף עובדים מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם, במכון שרת, המנוהל על ידי פרופ' תמי פרץ, כאשר החוקר הראשי הינו ד"ר אשר שלמון. ביו-גן מחזיקה ברישיון עולמי בלעדי מחברת הדסית לפיתוח, ייצור, שיווק, הפצה ומכירה של הערכה מוצרים, תהליכים וחומרים המבוססים על הפיתוח הנ"ל.