הרצח, העוני ודרעי

שימי לב יחימוביץ', קרבה לדרעי תכתים באי-רגישות לניקיון ציבורי

"אני קורא לממשלה לעשות חושבים בטרם תכניס אלפי משפחות למעגל העוני" - כך רואה אריה דרעי את הרקע לרצח בבנק הפועלים בבאר-שבע. איפה הקשר? בכך, לדעת דרעי, שהרוצח החל בטירופו לאחר שהבנק סירב לתת לו קרדיט נוסף. כלומר: מצוקה כלכלית.

כלומר: הממשלה אשמה. כלומר: דרעי ראה מעשה רצח שזיעזע את הציבור, ואמר לעצמו, היי, אסור לי לתת לזה לעבור בלי להוציא מזה כמה נקודות זכות לעצמי ולמפלגתי. הרי זה רצח הקורא לשרלטן, ואם אני לא עושה מהסיפור הזה הון פוליטי כלשהו, אז אני לא רב ולא יו"ר.

הדבקת הרצח הסיטוני למצב העוני היא השוואה דוחה - במיוחד כאשר דרעי עצמו הוא דוגמה מובהקת לכך שאין קשר בין הדברים. הוא עצמו לא ידע מצוקה כלכלית מימיו. בבחרותו ובגרותו הוא אף נהנה ממה שאפשר להגדיר כשפע כלכלי. האם זה מנע ממנו לגנוב?

לפי התיאוריה שלו, של דרעי, אנשים גונבים כי אין להם. אז למה אדם שהכסף מצוי בכיסו ילך ויוציא כספים במרמה מהציבור והמדינה? אבל עובדה.

מסקנה: אין קשר הכרחי בין פשיעה לבין מצב כלכלי. עשירים ובעלי שררה גונבים לא פחות מעניים. בוודאי אם סופרים את גובה הסכומים הנגנבים. כך גם מעשי רצח. לפעמים הם באמת נגרמים בגלל מצב כלכלי קשה, לרוב בגלל מצב נפשי קשה, בלי קשר לעוניו או עושרו של האדם.

דרעי, שיש הרואים בו את החכם באדם, לא יודע דבר כל-כך פשוט? בטח שהוא יודע. אז מה?

יחימוביץ' ודרעי

לאחרונה מפגינה ח"כ שלי יחימוביץ' התקרבות אל יו"ר ש"ס דרעי. זאת, לאחר שבמשך חודשים ושנים היא התרחקה ממנו ולא רצתה אתו שום עסק.

אז מה קרה? אפשר רק לנחש. ההתקרבות החלה לאחר שהח"כ המורשע קיבל מעובדיה יוסף את ראשות המפלגה. כלומר, הוא הפך להיות אדם חשוב.

יותר מכך: המינוי נתן לדרעי כוח רב לגבי מינויים עתידיים לראשות הממשלה. כידוע, יאיר לפיד אינו היחיד שרוצה לרשת את נתניהו. גם ליחימוביץ' יש שאיפות משלה בתחום. עמדת ש"ס עשויה להיות חשובה, אולי אפילו מכריעה.

לא בטוח שהחשבון של יחימוביץ' נכון מבחינתה. אפילו אם תזכה בתמיכת דרעי-ש"ס, זה עלול לעלות לה ביוקר בציבור. היא באה לפוליטיקה עם תדמית נקייה מתככים ותרגילים שאינם מריחים טוב. זה דבר שנורא קל לאבדו.

כל קרבה אל דרעי מכתימה את המתקרב בחוסר רגישות לניקיון ציבורי. דרעי לא צריך להיות בפוליטיקה. יחימוביץ' עצמה אמרה זאת. התקרבות אליו מכשירה את מעמדו ומלבינה את מעשיו. לא טוב, לא נכון לעשות זאת.