יאיר לפיד, תפסיק לקשקש

שני לוחצי הכפתורים, עיני ודרעי, מעכו בגדול את הכפתור שלך

די לפיד, מספיק עם הסיסמאות, שים סוף למילים. אתה לא חיים נחמן ביאליק, גם לא אשף במשרד פרסום שוחר סלוגנים. אתה שר אוצר, אחראי על כלכלת ישראל. לא על פטפטת ישראל, לא על תחושות ישראל, לא על תקוות וחלומות. אתה יושב על הכיסא של אליעזר קפלן, לוי אשכול ופנחס ספיר, צריך לעשות את העבודה השחורה והמתסכלת שעשו יצחק מודעי, משה ניסים, בייגה שוחט ודן מרידור. זה מה יש, זה הג'וב.

שר האוצר יאיר לפיד עסוק במניפולציות של מילים, הוא משתמש בשפה במקום במספרים, ושקוע בתדמיות. לפני כשבועיים צייד את אנשיו ב"דף מסרים" עמוס מילים יפות וחסרות משמעות. חשבנו שזה יהיה רק לרקע, סוג של ידע כללי לחברי הכנסת שלו, אז התעלמנו. הבעיה היא שמאז אלה המילים שהם מעמיסים עלינו. החברים של יאיר חוזרים ומצטטים מהדף: "זהו תקציב שמאמין בכוחה של החברה הישראלית לאסוף כוחות ולהתמודד עם משברים וטעויות עבר". נו באמת, הרי חוץ מלהפיל, בעקיפין ובדרך כאילו נאה, את התיק על יובל שטייניץ (לא שלא מגיע לו, אבל...), אין במשפט הזה שום דבר, בטח לא כלכלי ובוודאי לא תקציבי.

יש שם פרק על "אתגרים מרכזיים" שמדבר קודם כל על "סגירת הבור". ובכן, מי שמאמין ש"זהו קיצוץ כואב שנועד לכסות על גירעון מבני של למעלה מ-30 מיליארד שקל" והתוצאות שלו, כפי שכתוב בדף המסרים, יהיו "להחזיר את ישראל למסלול של ריסון פיסקלי", שיקום! אם לפיד מאמין בזה בעצמו אז אנחנו באמת בצרה צרורה.

בסוף עמוד 2 כתוב כי "הציבור הישראלי צריך לדעת שכספי המסים שלו הולכים למקומות הנכונים". ב ר צ י נ ו ת!? אתה, שר האוצר לפיד, מתחייב או בכלל מסוגל להתחייב שכספי המיסים של הציבור באמת ילכו תחת כהונתך "למקומות הנכונים"?

הכספים לא ילכו עוד למה שאתה מתאר בעצמך בדף המסרים "לסקטורים לא יצרניים, לעסקנים ממולחים, לפוליטיקאים שחשבו שתקציב המדינה הוא מגרש המשחקים הפרטי שלהם, לטייקונים שעיקמו את החוקים לטובתם, למערכת ביטחון שהלכה ותפחה, לבירוקרטיה בלתי נסבלת, לאנשים שהחליטו לא לעבוד כי מתחשק להם - רק אלוהים יודע למה - לחיות על חשבוננו". ובכן, אדוני שר האוצר, נותר לנו רק לשאול - איך בדיוק נגעת, או התקרבת, בהצעת התקציב שלך או באמירות שלך ל"אלה שיודעים ללחוץ על הכפתורים של השיטה"? הרי שני לוחצי הכפתורים הגדולים, עופר עיני ואריה דרעי, כבר הצליחו למעוך בגדול את הכפתור שלך. כפתור תמימות? יוהרה אישית?

וגם, אם כבר הזכרת "פוליטיקאים שחשבו שתקציב המדינה הוא מגרש המשחקים הפרטי שלהם" - איך לא שמענו ממך מילה על הגידול המסיבי בהוצאות בית נתניהו על חשבון המדינה? הרי זה בדיוק העסק שלך.

"הקיצוצים הם רע הכרחי" - כתוב בדף המסרים. וזה הדבר הכי נכון שיש בו. יש שם עוד הצהרה נכונה - "אנחנו בפתחה של תקופה לא קלה". אלא שבעקבותיה מופיעה הצהרת שווא - "אך מיד אחריה נתחיל להרגיש את הצמיחה". צמיחה? איזו צמיחה? אתה מבטיח שאמריקה תגמור עם הגירעון שלה? שאירופה תתאושש מההתנוונות שלה? שסין והודו יחזרו לצמיחה גבוהה? שמישהו יפעיל כאן, יש מאין, מנועי צמיחה חדשים? שכן הצעת התקציב נעדרת אותם.

אנחנו מאמינים ללפיד שכותב "אנחנו חייבים לחזק את עמוד השדרה של החברה והכלכלה הישראלית", אין בכלל ספק שהוא רוצה את זה. אבל ספק אם הוא יכול לממש את ההמשך של הפרק שבו כתוב כי "תהיה פגיעה גם במעמד הביניים, על מנת לצמצם פגיעה בשכבות המוחלשות". האמנם התקציב כמו שהוא אכן יביא לצמצום הפגיעה בשכבות המוחלשות או רק פוגע במעמד הביניים?

שניים וחצי עמודים של דף מסרים. שירה. זמרה. הנאה רוחנית צרופה - אבל דמיונית. מעט מאוד מציאות. רק שמרוב מסרים לא ייגמר לו הזמן למעשים.