ניתוק ספקים מצומת האינטרנט מחייב אישור מראש

בעקבות החלטת נטוויז'ן להתנתק מצומת האינטרנט, הסכים המשרד לניתוק בתנאי שהוא לא יפגע בספקיות אינטרנט קטנות

משרד התקשורת החליט לדרוש מנטוויז'ן מקבוצת סלקום להעביר תוכנית מסודרת להתנתקות מצומת האינטרנט, היות ומדובר בהחלטה מהותית המשנה את הרישיון ההנדסי של חברת נטוויז'ן. המשרד קובע יחד עם זאת כי הוא יבחן את הניתוק באופן חיובי במידה ויהיה ברור כי הניתוק אינו מהווה פגיעה בקישורים של ספקים קטנים.

צומת האינטרנט זו נקודת חיבור שאליה מתחברים כל ספקיות האינטרנט לצורך התחברות לכבל תת ימי שמחבר את ישראל לשדרת האינטרנט העולמית.

לאחרונה החליטה חברת נטוויז'ן, להתנתק מצומת האינטרנט המופעל על ידי איגוד האינטרנט. הסיבה לכך היא חיסכון כספי היות וכל המפעילים הגדולים מחוברים בינם לבין עצמם ומרבית הספקים הקטנים מחוברים לספקי האינטרנט הגדולים ודרכם הם מתחברים לעולם האינטרנט.

אלא שהודעת הניתוק של נטוויז'ן התקבלה באדישות אצל הספקים הגדולים, אבל הספקים הקטנים הביעו חשש שקישור הגומלין שהם מקיימים מול נטוויז'ן ייפגע בשל התנתקותה מצומת האינטרנט.

הספקים הקטנים חוששים שהעלויות הכרוכות בהתחברות לכל מפעיל ומפעיל בצורה עצמאית, עשוי להביא לייקור בהוצאותיהם ולכן דרשו את התערבות המשרד.

משרד התקשורת נדרש לנושא וקבע כאמור שעל מנת להתנתק יש להציג תוכנית הנדסית מסודרת שתראה כיצד הספק המתנתק ממשיך לקיים את קישורי הגומלין שלו מול כל יתר הספקים, והאם ההתנתקות מצומת האינטרנט אינה מונעת מלקוחות הספקים הקטנים להתחבר לאתרים מסויימים או מייקרת את הוצאות החיבור שלהם.

יחד עם זאת, המשרד מכיר בכך שהחיבור דרך צומת האינטרנט הוא די אנכרוניסטי ולרוב המפעילים מקיימים בינם לבין עצמם את החיבור הדרוש, או שמתחברים לכבלים התת ימיים בצורה ישירה. לכן הוחלט שלא להערים קשיים על מי שלא רוצה להמשיך להיות מחובר לצומת האינטרנט ולאפשר לו להתנתק, אלא שהמשרד רוצה לוודא שהוא לא פוגע בספקים קטנים בדרך.

חברת 018 אקספון שניהלה את המאבק נגד סלקום מסרה בתגובה: "018 אקספון מברכת את משרד התקשורת על ההחלטה שניתוק מה-IIX מהווה שינוי מהותי בתוכנית ההנדסית של סלקום ומחייבת אותה בפניה מיוחדת למשרד התקשורת, וכי אישור לניתוק כזה יינתן רק לאחר שיתברר שהחלופות שיוצעו לספקיות האחרות לא מרעות את היכולת התחרותית שלהן. אנחנו מודים למנהלי המשרד על כך שקיבלו את עמדת 018 אקספון, שחיבור ספקי אינטרנט בינם לבין עצמם הינה קישור גומלין בין בעלי רישיונות ומחייב תנאים שווים".