באוצר שוקלים מס רכישה למשפרי דיור וזוגות צעירים

במקום מס רכישה של 3.5% מהשקל הראשון לכל מי שרוצה להחליף דירה, באוצר מכינים אלטרנטיבה שתכביד על כולם ■ הנפגעים העיקריים: משפחות צעירות ללא דירות ■ ומה לגבי המס של 25% על המשכירים?

באוצר שולפים שפן חדש: במקום מס הרכישה החדש בגובה 3.5% מהשקל הראשון לכל מי שרוצה להחליף דירה, דנים כעת במשרד בתוכנית למסות ב-0.5%-1% הן רוכשי דירה ראשונה והן את משפרי הדיור. המשמעות לרוכשי הדירות היא תוספת מס בגובה 5,000-10,000 שקל עבור דירה בשווי מיליון שקל. המשמעות התקציבית לקופת המדינה היא תוספת של כמיליארד שקל בשנה.

כזכור, מס הרכישה למשפרי הדיור - שהוסיף מס בגובה 50 אלף שקל לכל מחליף דירה בשווי של 1.5 מיליון שקל - הוחבא היטב בחוק ההסדרים ועורר תגובות קשות בציבור. שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי מדובר במס לא סביר, והיה חשש גדול באוצר שהמהלך לא יצליח לעבור את משוכת הממשלה והכנסת.

כעת, שוקלים באוצר למסות את משפרי הדיור ביחד עם הזוגות הצעירים (רוכשי דירה ראשונה). בין היתר, מתבלטים במשרד האם יצליחו לשכנע את הציבור ואת חברי הכנסת שמדובר למעשה רק בהחזרת מדרגת המס הראשונה לכל רוכשי הדירות - שעמדה על 0.5% עד שנת 2006 ורק באותה שנה בוטלה לחלוטין (מס בשיעור 0% בלבד).

מדרגת המס הראשונה ל"דירה יחידה" היא עד לשווי דירה של 1.47 מיליון שקל. מדרגת המס אחריה היא בגובה 3.5% עד לסכום של 1.6 מיליון שקל, ומשם ואילך ישנה מדרגת מס בגובה 5% משווי הנכס (מדרגת המס למשקיעים מתחילה ב-5%). באוצר וברשות המסים בחנו בסוף השבוע את החזרת מדרגת המס שבוטלה ב-2006 בגובה 0.5% משווי הדירה, אולם על פי כל התחשיבים המהלך אינו יכול לסגור את ה"בור" בתקציב. בעקבות זאת, דנו באוצר בקביעת מס רכישה בשיעור כפול (1%).

על פי ההערכות, מס רכישה בגובה 1% לכל מי שרוכש את דירתו היחידה (כ-75% מכלל רוכשי הדירות) יכול להזרים לקופת המדינה כמיליארד שקל, דומה להערכות השמרניות שפרסם האוצר בנוגע לתקבולים ממס רכישה של 3.5% רק למשפרי דיור (1.05 מיליארד שקל). באוצר מודעים לביקורת הקשה שעלול לעורר המהלך, שכן הוא מצרף לחבילת הגזירות גם את האוכלוסייה הפגועה ביותר - משפחות צעירות שעדיין אין דירה בבעלותן, שגם הובטח להן יותר מפעם אחת כי הן יעמדו בראש סדר היום של הממשלה החדשה.

עם זאת, באוצר מתקשים למצוא חלופות ראויות שיכולות להניב למדינה הכנסות בסך מיליארד שקל. באוצר מעריכים כי חלופה אחרת שנבחנה בשבוע האחרון - מיסוי משכירי הדירות החל מהשקל הראשון (כרגע תקרת הפטור עומדת על 5,000 שקל לחודש) - תתגלגל על אוכלוסייה חלשה עוד יותר - שוכרי הדירות עצמם. מה גם שברשות המסים מתקשים להתחייב שיצליחו לגבות את המס מכל משכיר דירה בכדי לייצר את התקבולים ממיסוי להשכרה לקופת המדינה.