מנכ"ל דסק"ש: "עסקת כור-כלל ביטוח סופר מסובכת"

גורם בשוק ההון: ‏"אם חנס, שהיה אחד מהמקורבים לדנקנר ועושה דברו, מבטל כך את עסקת כור-כלל ביטוח, נראה כי גם הוא מבין שסופו של דנקנר קרוב" ■ דסק"ש פרסמה היום דוחות: הרוויחה 260 מיליון שקל ברבעון

האם החלו בקיעים במעגל המנהלים הבכירים שסובב את נוחי דנקנר? ‏"עסקת כור-כלל ביטוח סופר מסובכת. אם כור תחליט לקדם אותה, לאור מצב המזומנים של החברה ובהיעדר מקורות אחרים, תתקשה הנהלת דיסקונט השקעות לתמוך בעסקה כזו, לכשתגיע לשולחנה" - כך אמר אתמול (ב') ליאור חנס, מנכ"ל דסק"ש (דיסקונט השקעות ), החברה האם של כור, במסגרת אסיפת מחזיקי האג"ח של החברה אתמול.

מדובר על אמירה מפתיעה, מפיו של מי שנחשב לאחד המנהלים המקורבים לדנקנר והמתוגמלים ביותר באי.די.בי, שכעת יוצא למעשה נגד מהלך שקידם עד לאחרונה בעל השליטה בקונצרן. על פי מתווה המהלך המתוכנן תמכור אי.די.בי פתוח את החזקותיה בכלל ביטוח (55% מהמניות) לידי כור, החברה הנכדה, תמורת יותר מ-2 מיליארד שקל. זאת במטרה לרתום את קופת המזומנים של כור לטובת הקומות העליונות בפירמידה.

‏"אם חנס, שהיה אחד מהמקורבים לדנקנר ועושה דברו, מבטל כך את עסקת כור-כלל ביטוח, נראה כי גם הוא מבין שסופו של דנקנר קרוב". ציין היום גורם בשוק ההון המקורב לנושא. דסק"ש, היא החברה הבת של אי.די.בי פתוח, מחזיקה בכ-67% ממניות כור.

חנס נזכיר, שימש בעברו משנה בכיר למנכ"ל אי.די.בי פיתוח ויו"ר כור, מונה לאחרונה למנכ"ל דסק"ש, לאחר התפטרותו של עמי אראל. הוא מחזיק בפחות מ-1% מההון של חברת גנדן (חברה פרטית בבעלותו של דנקנר באמצעותה הוא שולט באי.די.בי אחזקות), ובעשר השנים האחרונות, תחת חסותו של דנקנר, גרף לכיסו שכר בעלות מצטברת של לא פחות מ-23 מיליון שקל.

‎‎החלופה: מיזוג כור דסק"ש

מחזיקי אג"ח של דסק"ש הביעו באסיפה אתמול את חששם כי עסקת כור-כלל ביטוח נועדה לעקוף אותם, ולרוקן את קופתה של כור המהווה מקור מרכזי להחזר החוב של דסק"ש עצמה. חנס מצידו מיהר להרגיע אותם וציין כי "הנהלת דסק"ש ערה לביקורת על עסקת כלל ביטוח ובסך הכל דואגים פה למצבה של דסק"ש".

דסק"ש אמנם מחזיקה בפורטפוליו נכסים איכותי, שכולל מלבד כור גם את סלקום, שופרסל ונכסים ובנין. סך השווי של השקעותיה עומד על כ-6.9 מיליארד שקל, אולם הוא ממומן בחוב של כ-5.4 מיליארד שקל, שפרוס ברובו על פני 4-5 השנים הקרובות, כאשר לחברה התחייבויות בהיקף של 1.1 מיליארד שקל לשנה הבאה. כלומר, דסק"ש בעצמה צריכה לממש נכסים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים מדי שנה.

חנס העלה בפני מחזיקי האג"ח הצעה חלופית, חדשה-ישנה, והיא מיזוג כור עם דסק"ש והפיכת כור לחברה בת בבעלות מלאה של דסק"ש. "התהליך נמצא בעבודה אינטנסיבית ומלווה בשתי ועדות דירקטוריון בלתי תלויות, במסגרתן מתבצעת הערכת שווי לכור." נכתב במצגת שהעלה חנס בפני המחזיקים.

נזכיר כי בעבר נבחנה האופציה למיזוג בין שתי החברות, אך בשל שינוי חד במחירי המניות, הוקפא המיזוג, וההצעה אפילו לא הגיעה לידי הצבעה של בלעי המניות.

זאת ועוד, במצגת זו הועלתה האפשרות כי במסגרת המיזוג, תיתכן רכישה או פירעון מוקדם של אג"ח כור תוך כדי שימוש בקופת המזומנים שלה. חנס ציין בפני הנוכחים כי הוא אינו שולל אפשרות של מכירת החזקותיה של כור במניות קרדיט סוויס, וזאת במטרה לחזק את מצבה הפיננסי של החברה ולהוריד מרמת המינוף שלה.

היום פרסמה דסק"ש את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2013, אשר הסתיים ברווח נקי של 260 מיליון שקל, ירידה של 37% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עיקר הרווח הגיע מהחברה הבת כור, וזאת הודות לעליית הערך של מניית קרדיט סוויס בה מחזיקה החברת כ-2%.