רשות המסים יוזמת הקמת בית משפט למסים

היוזמה קיבלה תאוצה לאחר שמנהל הרשות, משה אשר, הבהיר לאוצר כי המהלכים להגברת גביית המס יהיו לא אפקטיביים בלי הקמתו של בית משפט מתמחה, שיהיה מסוגל להתמודד במהירות ובמקצועיות עם זרם העררים הצפויים

מנהל רשות המסים, משה אשר, מקדם בימים אלה הקמת בית משפט לענייני מסים - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי היוזמה של אשר קיבלה את ברכתו של שר האוצר יאיר לפיד, שהטיל את הובלת הפרויקט על סגנו, ח"כ מיקי לוי.

לוי ואשר מנהלים בימים אלה שיחות סגורות עם אנשי אגף התקציבים באוצר, שצריך לתקצב תקנים לשופטי בית המשפט החדש, וכן לאשר את העלויות שיידרשו להנעת המהלך.

לדברי גורמים מקורבים למיזם, "בסך-הכול אין מדובר ביוזמה מסובכת".

הצורך בבית משפט למיסוי נולד על רקע הימשכות ההליכים הרבים המתנהלים היום בתחום המסים בבתי המשפט. תחום המס הוא אחד מהתחומים המורכבים ביותר ב"קוסמוס המשפטי". נ

כון להיום, רק שופטים מעטים נחשבים למומחים לתחום המיסוי. הבולטים בהם הם שופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה ודניה קרת-מאיר; שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, מרים מזרחי; שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה, שולמית וסרקרוג ורון סוקול; שופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, יוסף אלון; ובבית המשפט המחוזי מרכז הועבר השופט אחיקם סטולר לדון בתחום המסים, לאחר שבמשך שנים הוא עסק בעיקר בקניין רוחני.

שופטים מצוינים אבל לא מספיקים

לדברי מקורבים ליוזמה, "מספר השופטים הזה פשוט לא מספיק". גורמים במערכת המס אומרים, כי השופטים הדנים במיסוי מצויינים, אך הם קורסים תחת העומס בשל כמויות התיקים המורכבים שמגיעים אליהם. הדיונים בתיקים נמשכים זמן רב, וכדי לקצר את משך ההליכים בתחום המס נדרשת התמקצעות של שופטים נוספים בתחום.

במערכת המס ציינו עוד כי השופטים המצוינים לא יכולים לתת מענה מהיר לכל התיקים, וכי לא ייתכן שדיונים בתיקי מיסוי יימשכו שנים על גבי שנים.

ל"גלובס" נודע כי היוזמה להקמת בית משפט המתמחה במיסוי קרמה עור וגידים אחרי שמשה אשר הבהיר לגורמים הרלבנטיים כי כל המלחמה בהון השחור, בחשבוניות הפיקטיביות ובתכנוני מס אגרסיביים, וכל מהלכים המיועדים להגברת האכיפה המקודמים במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2014-2013, לא יועילו ללא הקמת גוף כזה שמסוגל לטפל במהירות במספר רב של תביעות משפטיות שצפויות להתעורר בעקבות התוכניות להגברת גביית המס.

לדברי גורמים המעורבים בתהליך, משה אשר נתן דוגמה מהמציאות להבהרת הבעיה. כאשר אשר שימש כמנהל הפשמ"ג ברשות המסים, הוא תבע חברה על העלמת מס. פסק דין ניתן באיחור של 6 (!) שנים, וכאשר הוא פנה לגבות את החוב, החברה הייתה כבר אחרי פירוק וללא נכסים, שחלקם היו יכולים להגיע לאוצר.

בנוסף התברר כי רשות המסים נאלצת במקרים רבים להתפשר עם נישומים ולוותר על סכומי כסף נכבדים שהיו אמורים להיכנס לקופת המדינה, כיוון שברשות הבינו כי תיק זה או אחר יימשך שנים ארוכות, ולא ברור אם בסופו של יום יהיה מהיכן לגבות את הכספים.

רשות המסים מסרה בתגובה: "רשות המסים פועלת לחיזוק מערכת אכיפת המס. בין היתר מקדמת הרשות, יחד עם אגף תקציבים והנהלת בתי המשפט, מהלך להוספת שופטים ייעודיים בתחום המסים וליצירת בית משפט כלכלי למסים".

מומחה מס: "הבעיה הקריטית למשק היא שאין שופטי מיסוי בעליון"

היוזמה להקמת בית משפט למיסוי עדיין לא גובשה סופית, ולא ברור אם אכן היוזמה תעבור ותאושר. כמו כן, טרם הוחלט היכן ימוקם בית המשפט - האם בתוך בתי המשפט הקיימים, בדומה לבית המשפט הכלכלי; וכמה שופטים נוספים ימונו לדון בתיקי המס.

עם זאת, למומחי המס יש מספר עצות בעניין. לדברי עו"ד משה שקל, יש לתת את הדעת על מי יהיו השופטים שימונו.

"היום המצב נורא ואיום. אין מספיק שופטי מסים. בנוסף, הם אינם מחויבים רק לענייני מסים. המבנה הארגוני היום, ששופט דן יום אחד במסים, יום שני בנזיקין, ויום שלישי בחוזים או בפלילים - זה מבנה בלתי אפשרי. לא יכולים לצפות משופט שיידע הכול במסים, ובטח לא את כל תתי-ההתמחויות שנדרשים במסים.

"ישנה כאן עוד בעיה בולטת: בגלל ההיקף העצום של התיקים שמגיעים לבתי המשפט, בין היתר בגלל ההתנהגות של רשות המסים שחוששת להגיע לפשרות, בתי המשפט נזקקו להכניס שופטים חדשים, שחלקם נטולי כל רקע במסים, שיעסקו בתחום המס.

"למשל, בגלל עומס התיקים העצום בבית המשפט המחוזי בתל-אביב גם שופטים כמו יונה אטדגי, גדעון גינת ואיתן אורנשטיין דנים במסים. זו לא הדרך הנכונה להתמודד עם המצב - להעביר שופטים שאינם מומחים לתחום את תיקי המס".

התמקצעות ספציפית

לדעת שקל, "העניין החשוב הוא המקצועיות של השופטים שיישבו בדין. הניסיון מראה כי אין שופט שיכול להקיף את כל התחום או ללמוד אותו על הדרך. תחום המיסוי דורש התמקצעות מאוד ספציפית, ובתוך עולם המסים עצמו יש תתי-התמחויות מאוד ספציפיות.

"אדם אחד לא יכול להקיף את כל תחום המסים. זה בלתי אפשרי. לכן אני מקדם בברכה כל רעיון שיביא להתמקצעות בתי המשפט העוסקים במסים - ובלבד שיהיה ברור כי השופטים היושבים בדין הם כאלה שמתעסקים כל הזמן במסים ובמסים בלבד".

שקל מציע כי לבית המשפט למסים, אם וכאשר יוקם, ימונו מומחי מס מהשוק הפרטי, מרשות המסים ומהפרקליטויות הפיסיקאליות.

"ההתמקצעות מחייבת שבחירת השופטים תיעשה, בין השאר, בהתאמה מלכתחילה לתחום. שלא יתחילו ללמד שופטים את תחום המס אחרי שהם עסקו בדברים אחרים - אלא שמלכתחילה ימנו לתפקיד בוגרי רשות המסים ובוגרי הפרקליטות הפיסקאלית שעסקו במסים, ו/או עורכי דין שהתמחו במסים מהפרקטיקה הפרטית, ורק כאלה שיש להם ותק של 10 שנים בתחום".

עם זאת, שקל מבהיר כי זה עדיין לא יפתור לחלוטין את בעיית מערכת המשפט בתחום המס. "אם היוזמה תצליח זה יהיה מצוין, אבל עדיין בית המשפט למיסוי לא יפתור את הבעיה הקריטית למשק - שאין היום שופטי מיסוי בבית המשפט העליון".