הביטוח הלאומי על הקיצוצים: "הפגיעה בחלשים קשה יותר"

הביטוח הלאומי פרסם את עמדתו בנוגע לקיצוץ הצפוי בתקציב המדינה וקובע באופן נחרץ: הגזירות שמתכנן משרד האוצר יביאו לעלייה בעוני

איך ישפיעו הגזירות על כולנו? על השאלה הזו ניסו לענות במוסד לביטוח לאומי ועל פי סימולציות שנערכו במינהל המחקר של המוסד, עולה כי משפחה ממוצעת בגיל העבודה תאבד במצטבר מאות שקלים מידי חודש בעקבות הגזירות הצפויות בתקציב המדינה.

חוקרי הביטוח הלאומי ביצעו ניתוח של שלושת הגזירות המרכזיות כחלק מהתקציב - קיצוץ בקצבת הילדים, העלאת מס ההכנסה באחוז ואת המע"מ באחוז - יביאו לפגיעה בממדי העוני באופן כללי ובחומרת העוני בפרט.

מהסימולציה עולה כי המשפחות החלשות ביותר בישראל צפויות להיפגע מהגזירות. הפגיעה הקטנה ביותר תהיה בהכנסה נטו צפויה בעשירון העליון - ירידה של 1.4%. הפגיעה גדלה ככל שיורדים בעשירונים, ואף הולכת וגדלה בעשירון התחתון - ירידה של 6.5% בהכנסות. המשמעות הינה פגיעה של כמעט פי חמישה בעשירון התחתון בהשוואה לזו של העשירון העליון.

על פי הדוח, עומק העוני, הבודק את הפער הממוצע בין הכנסות העניים לבין קו העוני צפוי לגדול ב5% וחומרת העוני צפויה לגדול ב-11%. המשמעות במספרים - עוד 90 אלף בני אדם יהפכו עניים בהגדרה, מתוכם כ-35 אלף ילדים.

לטענת הביטוח הלאומי, הקיצוץ הצפוי בתקציב המדינה מהווה צעד מנוגד לצורך של הפחתת ממדי העוני ואי השוויון בעיקר בקרב ילדים. עקב הקיצוץ תגדל תחולת העוני של ילדים ב-4%, בשעה שכבר היום תחולת העוני של ילדים בישראל היא מהגבוהות במדינות ה-OECD. המשמעות של עלייה זו בתחולת העוני היא כאמור תוספת של 35 אלף ילדים, שיצטרפו למעגל העוני.