שלדון אדלסון: "אני לא מתערב בעיתון 'ישראל היום'"

אמר בשיחה בלתי פורמלית בירושלים: "כמובן, כולם חושבים שזה העיתון של ביבי, מפני שהם מאמינים לתעמולה כוזבת" ■ "לא התחלתי את 'ישראל היום' למען ביבי, והוא לא יוצא לאור למען ביבי" ■ על הפלסטינים: "סורים דרומיים"

איל ההימורים ובעל השליטה ב"ישראל היום", שלדון אדלסון, הכחיש השבוע, בשיחה בלתי פורמלית בירושלים, כי הוא מתערב בניהול העיתון "ישראל היום", שאותו הגדיר "העיתון מספר 1 בישראל", ואמר כי אלה שחושבים שזה "העיתון של ביבי" נופלים קורבן לתעמולה כוזבת.

אדלסון קיבל שלשום (ג') את פרס ועידת ירושלים לתיירות בינלאומית, על תרומתו לתיירות הגלובלית, וכן אזרחות כבוד של ירושלים, בארוחת צהריים במסגרת הוועידה, כפי שדווח במדור "השיחה" של "גלובס".

אבל בשיחה בלתי פורמלית עם חלק מהמשתתפים, ובהם עיתונאים אמריקניים, חיווה אדלסון את דעתו על סוגיות פוליטיות ישראליות ללא כחל ושרק, וכן על פרויקט התיירות הענק שהוא מתכנן במדריד. הדברים, שלא זלגו לתקשורת הישראלית, הופיעו ב"ניו-יורק טיימס" וב"לוס אנג'לס טיימס".

תחת הכותרת "איל ההון בא לארוחת צהריים ואינו נוצר את לשונו", ציין ה"ניו-יורק טיימס" כי אף על-פי שאדלסון מקורב לנתניהו, הוא נמנע מלומר האם ייפגש עם ראש הממשלה בביקורו הנוכחי בישראל.

אדלסון טען כי הוא לא השתתף בעיצוב הסיקור על נתניהו ב"ישראל היום". "אני לא (מעורב)", אמר בעל בתי הקזינו בתשובה על שאלה לגבי מידת מעורבותו בעיתון שבשליטתו. "היססתי מפני שהייתי מעדיף לא לדבר על מעורבותי, אבל העובדה היא שאני לא מעורב. העיתון מתנהל בכוחות בכוחות עצמו".

"זה העיתון של ביבי, אני יודע", אמר אדלסון, ברמז לביקורת הנפוצה בישראל על "ישראל היום". "לא התחלתי (את העיתון) למען ביבי, והוא לא יוצא לאור למען ביבי. כמובן, כולם חושבים שזה כך מפני שהם נופלים קורבן לתעמולה" (Of course, everybody thinks it is so because they drink the Kool-Aid).

- איך הולך "ישראל היום"?

אדלסון: "אנחנו העיתון מספר 1".

- האם הוא רושם רווח או שההוצאות משתוות להכנסות?

אדלסון: "העיתון עובד כפי שאנו מצפים שיעבוד".

בתשובה על שאלה האם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, יצליח לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, אמר אדלסון: "לא אגיב על קרי, אבל אשאל אתכם: איך אפשר לקדם (את התהליך) כאשר הישראלים רוצים בשלום, בעוד שהפלסטינים רוצים את ישראל נתח אחר נתח (piece by piece). איני מכיר אפילו ישראלי אחד שאינו רוצה בשלום. הצד האחר הוא שאינו רוצה בשלום.

"כאשר הפלסטינים מחנכים את ילדיהם שיהודים הם צאצאי חזירים וקופים, והאמנה שלהם קוראת להשמדת ישראל... איך אפשר להשיג שלום? אני בעד שלום. לא אכפת לי אם הוא יהיה מבוסס על פתרון של שתי מדינות או לא.

"לכל אחד מגיע לחיות בשלום. אבל אני לא רואה שהמנהיגות של הצד המכונה פלסטינים אומרת לעמה, 'אנו צריכים להתכונן לוותר על האמנה שלנו, שקוראת להשמדתה של מדינת ישראל'. האם שמעתם על פלסטיני אחד שאמר שהוא מוכן לוותר על התקווה להשמיד את ישראל תמורת שלום"?

אדלסון הטיל ספק בהגדרת הפלסטינים כעם. לדבריו, הם היו "סורים דרומיים" או מצרים, עד שבא יאסר ערפאת והלעיט אותם בתעמולה שהם פלסטינים.

כיצד היה אדלסון פותר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני? "צריך להקים גדר גדולה מסביב לשטח שלנו ולומר לחבר'ה בצד האחר: 'המשאיות שלכם לא ייכנסו לשטחנו אם תוסיפו לשאת נשק'. איך אפשר להכיר בשותף לשלום אם הוא רוצה רק להשמיד את אנשיך שלך?".

אחד מהנוכחים אמר: "אינני חושב שהשמדת ישראל היא משאת-נפשם של רוב הפלסטינים".

אדלסון: "באמת? כמה נאיבי ובור אתה יכול להיות? אני לא מבין למה הם מלמדים את ילדיהם לשנוא ולהרוג יהודים".

- ישראלים רבים חוששים שהיעדר שלום פוגע באופיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. האם אתה חושש מכך שבלי פתרון של שתי מדינות תהיה ישראל נתונה לאיום?

אדלסון: "זה לגמרי לא רלוונטי, וזה תעמולתי. זו אווילות מוחלטת להכיר בשותף שרוצה לחסל אותך".

איל ההימורים הגדיר כ"טיפשים" את מותחי הביקורת על תוכנית "תגלית", שמביאה לישראל בני-נוער יהודיים מחו"ל, ושהוא תורם לה סכומים נכבדים מדי שנה. "זה הדבק שמאחד דור אחד של יהודים לדור הבא", אמר. "ללא 'תגלית', לא יהיו יותר יהודים באמריקה בתוך שניים או 3 דורות".

בני הזוג אדלסון, שבבעלותם בתים בלאס וגאס, מאליבו (לוס-אנג'לס), ניוטון (מסצ'וסטס), תל-אביב וכן במקומות אחרים, גילו בארוחת הצהריים כי בדעתם לקנות בית גם בירושלים, עם העדפה לנכס שמשקיף על העיר העתיקה. לא עברה שעה, סיפרה אחר-כך מריך אדלסון, אשתו הישראלית של איל ההימורים, והטלפון הנייד שלה התמלא במסרים מסוכני נדל"ן ישראליים.