בשאר אסד: "משלוח טילי S-300 כבר הגיע לסוריה"

בעוד בעולם מנסים למנוע העברת הטילים המתקדמים מרוסיה לסוריה, הנשיא הסורי אסד אומר שחלק מהמשלוח כבר הגיע ליעדו ■ בנוסף, הוא ממשיך בקו האחרון של משטרו ומבהיר: נגיב על כל תקיפה ישראלית

אחרי שבועות של אזהרות ישראליות, ואחרות, על כוונתם של הרוסים להעביר טילי S-300 מתקדמים לסוריה, מפזר נשיא סוריה בשאר אסד את הערפל ומבהיר - חלק מהמשלוח כבר הגיע לארצו.

את הדברים אמר אסד בריאיון שישודר הערב בערוץ הטלוויזיה של הארגון הלבנוני חיזבאללה, אל-מנאר. קטעים מהריאיון הובאו הבוקר בעיתון המקורב לארגון, אל-אכבר. בריאיון ציין אסד כי שאר המשלוחים של הטילים המתקדמים יגיעו לידיו בהמשך.

בנוסף, התייחס הנשיא הסורי לתקיפות בארצו המיוחסות לישראל, ולאיומים על תקיפות נוספות נגד טילי S-300. הוא הבהיר כי כל תקיפה ישראלית בשטחו - תיענה בתגובה מיידית.

אסד גם שלף בריאיון אזהרה נוספת, לפיה "לא ימנע מקבוצות חמושות לפעול לשחרור הגולן".

קו מתואם

בכך מצטרף הנשיא הסורי בשאר אסד לשר החוץ שלו, ווליד אל מועלם, שאמר אמש בריאיון לתחנת הטלוויזיה "אל מיאדין" הלבנונית כי אם צה"ל יתקוף בשטח ארצו - תהיה לכך "תגובה מיידית".

"מעתה ואילך, כל תקיפה ישראלית תענה בתקיפה סורית מיידית", אמר אל-מועלם. "אופי התגובה יהיה בהתאם לאופי התקיפה". בדברים האלה ממשיך שר החוץ הסורי לחזק את הקו בו נוקט המשטר הסורי מאז התקיפה האחרונה במדינה שיוחסה לישראל, קו שעלול "לסנדל" את סוריה לתגובה בתקיפה עתידית. עד השבועות האחרונים, נהגה סוריה להתעלם, גם בדיבורים, מתקיפות בשיטחה שיוחסו לישראל.

בנוסף, התייחס גם אל מועלם לאפשרות של פעולה נגד ישראל שתגיע מרמת הגולן. "אם יהיו קבוצות התנגדות שירצו לבצע פעילות בחזית הגולן - המשטר הסורי לא יעצור בעדן", הבהיר.

מוקדם יותר השבוע אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון כי משלוח הטילים הרוסים המתקדמים מסוג S-300 - טרם יצא לסוריה. "כמובן שמבחינתו זה איום", אמר. "בשלב הזה איני יכול להעיד שיש האצה בעסקה, המשלוחים עוד לא יצאו לדרך, אני מקווה גם שלא ייצאו ואם יגיעו חס וחלילה לסוריה נדע מה לעשות".

רוסיה הבהירה כי היא מתכוונת לספק את טילי ה-S-300 המתקדמים למשטר אסד. סגן שר החוץ סרגיי ריבקוב אמר כי הטילים נגד מטוסים יסייעו במניעת התערבות צבאית חיצונית במלחמת האזרחים.

ריבקוב הדגיש, בהתייחסו למערכת ה-S-300, כי הטילים הם "גורם מאזן" שיסייע לבלום כמה "חמומי מוח" באזור אם יחליטו על התערבות צבאית בסוריה. הוא תקף גם את החלטת אירופה על הסרת האמברגו ואמר שהיא פוגעת בסיכויי ההצלחה של הוועידה שמתוכננת לחודש הבא בשוויץ. "זהו נזק מיידי לסיכוי שהוועידה הבינלאומית תצליח", אמר, "ההחלטה פוגעת בסיכויים לשלום".