וינשטיין: לא יוגש כתב אישום נגד השופט החשוד שהיכה את ילדיו

היועמ"ש נימק את החלטתו בכך ש"מהראיות עולה כי מצבם הנוכחי של הקטינים שפיר וכי חל שינוי ממשי לטובה" ■ עדיין לא ברור אם החשוד יישאר שופט

השופט שנחשד בהכאת ילדיו הקטינים לא יועמד לדין, והתיק נגדו ייסגר בשל חוסר עניין לציבור - כך החליט היום (ה') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

היועץ אימץ את עמדתם של פרקליט המדינה, משה לדור; פרקליטת מחוז תל-אביב, אריאלה סגל-אנטלר; עו"ד רות ארז מפרקליטות המחוז; המשנה לפרקליט המדינה, שוקי למברגר; ושני המשנים ליועץ, רז נזרי ושי ניצן, שהמליצו כולם לסגור את התיק.

עם זאת, וינשטיין העביר את החומר לעיונם של שרת המשפטים, ציפי לבני, ונשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, כדי שאלה יחליטו אם יש מקום לשקול צעדים אחרים נגד השופט - למשל העמדתו לדין בבית הדין המשמעתי לשופטים, או העברה מכהונה באמצעות הוועדה לבחירת שופטים.

עדויותיהם של 3 ילדיו של השופט, שהם כיום בני 9 עד 15, נגבו באוקטובר 2010. מעדויות אלה עולה כי במהלך תקופה מסוימת, לאחר פרידתם של הוריהם וכשאירע במשפחה משבר קשה, אביהם איבד עשתונותיו כמה פעמים, ונתן להם את מה שתואר בלשונם כ"סטירות/פליקות/כאפות". כן סיפרו על בעיטה בישבן לאחד מהם.

לגבי כמה אירועים אמרו הילדים ביטויים כגון: "לפעמים זה מוציא עצבים שנותנים סטירות, אבל... הוא מנסה שהן יהיו חלשות יותר"; אבא "קצת מרביץ"; אך לעתים לא אמרו מילות הסתייגות שכאלה. מהעדויות עולה כי מרבית האירועים הנטענים התרחשו בשנים 2008-2010.

בין הראיות בתיק מצוי סרטון וידיאו מהטלפון הנייד של אחד הילדים, שצולם על-ידי אחד הילדים האחרים. בסרטון נראה השופט כשהוא מסייע לאחד מילדיו להכין שיעורי-בית במתמטיקה ואגב כך מתפרץ כלפיו כאשר הילד אינו מצליח בהכנת השיעורים.

השופט מצולם כשהוא כועס בלהט האירוע, בעקבות כך שהילד אינו מצליח להכין את שיעורי המתמטיקה; כשהוא צובט אגב כך בלחיו צביטה חטופה; וכשהוא תופס בזרועו. סרטון זה צולם במהלך שנת 2012.

בנוסף נגבו עדויות של מחנכות ויועצת חינוכית בבית-הספר של אחד הילדים. הן העידו כי הילד סיפר להן על כך שאביו מתרגז ומרביץ לעתים, וכן שלא נראו על הילדים כל סימנים או חבלות.

אשתו לשעבר של השופט העידה במשטרה כי מעולם לא הייתה עדה לאירוע שבו נקט השופט אלימות כלפי ילדיו, אך אמרה כי הם סיפרו לה על אירועים שבהם התפרץ כלפיהם בזעם ואף היכה אותם. היא הדגישה כי תלונות הילדים התייחסו לתקופה "שלפני הרבה מאד זמן". כשנשאלה מהי מערכת היחסים בין החשוד לבין הילדים, השיבה כי "הילדים אוהבים אותו אהבה עזה, מעריכים אותו ומכבדים אותו".

השופט עצמו נחקר פעמיים במשטרה בחודש מארס השנה, הכחיש את החשדות וטען כי בשנת 2008 התרחש משבר משפחתי קשה לאחר שנפרד מאשתו. לדבריו, הפרידה הייתה חוויה קשה לילדים, שהגיבו באלימות זה כלפי זה, ולכן הוא נאלץ פעמים רבות להפריד ביניהם תוך שימוש בכוח.

ביחס לאירועים הפרטניים הנזכרים בעדויותיהם של הילדים הסביר החשוד כי הילדים רבו באופן שסיכן את ביטחונם, והוא השתמש בכוח רק על מנת להפריד ביניהם.

החשוד הכחיש כי היכה את ילדיו באופן יזום, אולם הוא סבור כי ייתכן שבחוויה הסובייקטיבית שלהם הם חשו כי הוכו על-ידו.

עוד מסר החשוד כי פנה לקבלת ייעוץ מקצועי על מנת להתמודד עם המצוקה הרגשית שחשו הילדים.

חוקרת הילדים שחקרה את הקטינים, התנגדה בתוקף לזימונם של הילדים להעיד בבית המשפט נגד אביהם, בשל החשש לנזק רגשי עמוק שייגרם להם.

הפרקליטות המליצה לסגור את התיק, אף שגרסתו של השופט, שלפיה אירועי האלימות נבעו מרצונו להפריד בין הילדים, לא התקבלה.

ההמלצה לסגור את התיק נבעה הן מקושי ראייתי, ומאחר שבחינת חומרת המעשים מעלה כי הם אינם ברף הגבוה של מעשי אלימות.

לדברי וינשטיין, "המעשים לא גרמו אף פעם לחבלות, לא היו בגדר עונשים שתוכננו בקור-רוח, ולא נעשו תוך שימוש בחפצים. מובן כי אין בכל אלה כדי להפחית מחומרת מעשיו של החשוד, אך במכלול הראיות, נראה כי אין מדובר בפעולות העונות להגדרות שנקבעו בפסיקה כפעולות המהוות התעללות".

בנוסף נסגר התיק גם בשל טובת הילדים - כדי להימנע מהעדת הילדים נגד אביהם והעדת האב נגד הילדים.

היועמ"ש החליט, כאמור, לאמץ את ההחלטה בנימוק של טובת הילדים ומדיניות התביעה בתיקים שכאלה.

"אלימות ושיטות חינוך שאלימות בצידן, לא כל שכן נגד קטינים, פסולות הן מכל וכל, והן שריד לתפיסה חינוכית שראוי לה שתחלוף מן העולם", כתב וינשטיין. "מאידך, טיפול בתיק אלימות בין הורה לילדיו מצריך רגישות רבה. כניסה ברגל גסה למארג רגיש ועדין זה - יכול שנזקה במקרים מסוימים יהא רב מתועלתה. כך כשהחשוד הוא שופט, כך כשהחשוד הוא כל אדם אחר.

"מהראיות עולה כי מצבם הנוכחי של הקטינים הינו שפיר, וכי התנהגותו של החשוד השתנתה לטובה בשנים האחרונות".

עוד כתב וינשטיין כי "ההחלטה אם להעמיד אדם לדין פלילי צריכה להתקבל ללא קשר לרום מעמדו. הכול שווים בפני החוק. העובדה כי חשוד מכהן כשופט אינה מקנה לו חסינות מפני העמדה לדין, אך היא גם לא צריכה להיות גורם מחמיר בעת קבלת החלטה אם להעמידו
לדין בנושא זה, שאינו נוגע ישירות למילוי תפקידו".

ממשפחתו של השופט החשוד נמסר בתגובה כי "היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט ובכירי פרקליטות המחוז בדקו את הטענות במשך תקופה ארוכה והגיעו למסקנה זהה, שאין מקום להעמדה לדין. היועץ וצוותו אף מדגישים כי הם לא סטו מההמלצה בשל כך שהחשוד מכהן כשופט. כעת מבקשת משפחת השופט לאפשר לה לחזור לשיגרת חייה".

נזכיר כי לפני כ-3 חודשים דווח כי המשטרה המליצה להעמיד לדין את שופט בית משפט השלום שנחשד בהכאת ילדיו לכאורה לפני 3 שנים, בזמן שהיה בתהליכי גירושים מאשתו.

הפרשה עוררה זעם רב על היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שלא אישר לחקור את השופט תקופה ארוכה. חקירת המשטרה נערכה רק לאחר אישור מהיועץ המשפטי, שהגיע באיחור של 3 שנים. השופט נחקר פעמיים תחת אזהרה, והשוטרים הבהירו אז כי יש ראיות ברורות להעמיד את השופט לדין.