מהדקים חגורה: תצוגה ישראלית מצומצמת בסלון האווירי בפריז

במשרד הביטחון ומכון היצוא יוותרו על ביתן מושקע ■ יצרנית המל"טים אירונאוטיקס לא תקים ביתן בגלל המשבר שפקד אותה בשנה האחרונה

החברות הביטחוניות מהדקות חגורה ומנסות לחסוך: בסלון האווירי שייפתח בעוד כשבועיים בשדה התעופה הצבאי בלה בורז'ה שבצרפת, חלק מהחברות הישראליות צפויות לצמצם את משלחותיהן וגם שטח התצוגה הישראלי יהיה קטן וצנוע יותר ביחס לזה שהיה בסלון האווירי לפני שנתיים.

ל"גלובס" נודע כי חלק מהחברות, שבעבר שיגרו משלחות שמנו עשרות רבות של אנשי מכירות ובעלי תפקידים בכירים בניסיון לקדם עסקאות עתידיות - גיבשו באחרונה משלחות קטנות יותר בניסיון לחסוך בעלויות.

הניסיון לחסוך עשוי לבוא גם על חשבון הנראות: אם בסלון האווירי מלפני כשנתיים הקימו האגף לסיוע ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט) ומכון היצוא ביתן ישראלי משותף, שהשתרע על שטח של כ-1,000 מ"ר ובעלות כוללת של כ-6 מיליון שקל - לקראת הסלון בעוד כשבועיים הוחלט על תצוגה ישראלית צנועה הרבה יותר וויתור על ביתן מושקע:

"מה שנראה בעוד שבועיים בפריז לא מנותק ממה שקורה בשוק: מגמה של התייעלות וחיסכון איפה שרק ניתן. כשמדינות רבות מקצצות את תקציבי הרכש שלהן, ואין ודאות לגבי רכש של נשק ומערכות חדשות - כולם מהדקים חגורה וזה ניכר גם בתערוכות. גם חברות ענק מהעולם מתכוונת לצמצם משלחות מטעמן לסלון", אמר גורם באחת החברות הביטחוניות.

14 חברות ביטחוניות

גורמים שמקורבים לנושא אמרו ל"גלובס" כי ההחלטה שלא להקים השנה ביתן גדול התקבלה על רקע ההחלטה של חלק גדול מהחברות הגדולות לצמצם את חלקן בעלויות להקמתו. כך, החברות הגדולות יקימו ביתנים משלהן, ובהן אלביט מערכות, שתציג את מערכותיה בביתן בן 2 קומות; התעשייה האווירית, שרכשה כבר לפני עשרות שנים ביתן במתחם התערוכה, ורפאל.

אחת החברות הביטחוניות הישראליות שלא תפעיל ביתן השנה בלה בורז'ה היא אירונאוטיקס מיבנה, שתסתפק בשיגור של 5 נציגים שיקיימו מטעמה מפגשים עסקיים. לדברי מנכ"ל אירונאוטיקס, סמי תותח, המשבר שפקד בשנה האחרונה את החברה, שעוסקת בייצור מל"טים, מערכות ניווט ומרעומים לפצצות, הוביל לכך שהחברה החמיצה את המועד האחרון להזמנת ביתן במתחם התערוכה היוקרתית: "לפני כחצי שנה לא הזמנו מקום בסלון האווירי, וכשרצינו, לפני כ-3 חודשים, נאמר לנו שכבר אין מקום. נקיים פגישות עסקיות בביתנים של חברות אחרות ואני מקווה שבסלון בעוד שנתיים, כשנהיה במקום אחר ובמצב אחר, נציג בביתן משלנו", אמר היום (א') תותח בשיחה עם "גלובס".

לפי נתוני מכון היצוא, בסלון האווירי, שנחשב לתערוכה הביטחונית החשובה ביותר בעולם, ישתתפו 14 חברות ביטחוניות ישראליות. מהמכון נמסר בתגובה להחלטה שלא להקים ביתן ישראלי במסגרת צמצום עלויות כי "מכון היצוא נערך לקיום פעילות בסלון עם החברות הרלוונטיות ובהתאם לדרישות ולצרכים שהן מעלות. השנה, בהתייעצות עם החברות, הוחלט כי הקמת ביתן במתכונת המסורתית אינה רלוונטית ולכן נבחרה חלופה של תצוגה על פני שטחים חיצוניים. במקביל, כפי שהיה נהוג בעבר, חלק מהחברות יציגו בביתן לאומי שיהיה באחד מאולמות התערוכה המרכזיים".