קנדל: "להעלות הכנסות המדינה מצמיחה - לא מהעלאות מס"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה בכנס איגוד החברות הציבוריות: "אנחנו חיים בעולם חדש לגמרי - אחרי משבר פיננסי אנשים מפסיקים להאמין בשיטה" ■ דני גולדשטיין: "בלתי אפשרי להגיע לדירה, אלא אם יש לך קרובים עשירים"

בשנים האחרונות החברות הציבוריות נאלצו להתמודד עם אתגרים רבים, החל ממבול הסדרי חוב וכלה בירידה חדה במחזורי המסחר בבורסה ותנאי רגולציה מחמירים בהם עליהן לעמוד. ברקע לזעזועים אלה, התכנסה היום (ב') האסיפה הכללית השנתית של איגוד החברות הציבוריות.

משתתפי הכנס, ביניהם, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר והשר לעניינים אסטרטגים יובל שטייניץ, דנים בנושא המרכזי של האסיפה השנה - שוק הון הישראלי - איזון בין רגולציה לצמיחה.

בדברי הפתיחה של האסיפה אמר דני גולדשטיין, יו"ר איגוד החברות הציבוריות, כי קיימים מספר גורמים המאיימים על המשך פעילותו של המגזר העסקי. גולדשטיין האשים את התקשורת כאחד הגורמים שליבו את המחאה החברתית ואת הזעם הציבורי וטען כי הבעיה המרכזית היא שמעמד הביניים הצטמצם.

"לדעתי זה בלתי אפשרי להגיע לדירה, אלא אם יש לך קרובים עשירים...בכל המחאה הזו לא היה ברור מאיפה לקחת את הכסף", לדבריו.

מעבר לכך, גולדשטיין השמיע ביקורת חריפה כנגד הפוליטיקאים וטען כי הם מעדיפים לנקוט בעמדות פופוליסטיות מאשר להתמודד עם הבעיות המהותיות. "הפתרון הקל ביותר של השלטון היה לתקוף את המגזר העסקי, כי זה מצטלם טוב".

אחד המכשולים העיקריים לפעילות המגזר העסקי, לדברי גולדשטיין, הוא עודף הרגולציה. גולדשטיין טען כי בשנים האחרונות רבו תנאי הרגולציה ללא התחשבות בשיקולים של עלות-תועלת. כלומר, ללא אבחנה בין החברות הקטנות לחברות הגדולות יותר וללא התועלת שתצמח מתקנות הרגולציה.

קנדל אמר כי "אנחנו חיים בעולם חדש לגמרי, כמו אחרי כל משבר פיננסי. רמות החוב גבוהות ואנחנו נהיה מושפעים ממה שקורה בעולם. אחרי משבר פיננסי אנשים מפסיקים להאמין בשיטה ולכן אנחנו רואים התעוררות ציבורית כנגד השיטה, עניין שיוצר הרבה מאוד רעש והרבה מאוד אמוציות".

קנדל הצביע על מספר בעיות כלכליות מהותיות במדינה. מבחינה פנימית, הוא טען כי יש לנו זירה גיאופוליטית בעייתית, אך ישנה בעיה נוספת של הזדקנות האוכלוסיה, עניין שיוצר יחס תלות גבוה מאוד, כך שיש לחץ גבוה מאוד על השכבה היצרנית שהולכת ומצטמצמת. עם זאת, קנדל שמר על נימה אופטימית וטען כי אנו לא נמצאים תחת לחץ כלכלי חמור, כפי שרבים חושבים. "אנחנו צריכים להעלות את ההכנסות שלנו, לאו דווקא ע"י העלאת מסים, אלא ע"י צמיחה ואנחנו צריכים במקביל לספק לאזרחים שירותים בעלויות נמוכות".