דוח: עלייה דרמטית בשיעור העוני בקרב יהודי ניו-יורק

כך עולה מדוח של הפדרציה היהודית של ניו-יורק ■ יותר מחצי מיליון מוגדרים כעניים או כמעט עניים, וכמעט מחצית מהילדים היהודיים מוגדרים ככאלה ■ המשפחות החרדיות במקום השני בקרב המשפחות העניות

דוח חדש של הפדרציה היהודית בניו-יורק מצביע על עליה דרמטית ברמת העוני בקרב יהודי האזור המטרופוליטני של ניו-יורק (חמשת הרבעים של העיר ניו-יורק, וכן לונג אילנד ומחוז ווסטצ'סטר) בעשר השנים שחלפו. הממצאים הבולטים ביותר: כמעט מחצית מהילדים היהודיים בניו-יורק מוגדרים כעניים, או כמעט עניים; משפחות חרדיות נמצאות במקום השני בקרב המשפחות העניות.

על פי הדוח, 560 אלף יהודים, שחיים ב-200 אלף בתי אב, הם עניים, או כמעט עניים. עורכי הסקר מגדירים משפחה כעניה אם הכנסתה נמוכה מ-150% מקו העוני הפדרלי לשנת 2010, וכמעט עניה אם הכנסתה נמוכה מ-250% מקו העוני הפדרלי לשנה זו. קו העוני הפדרלי ב-2010 למשפחה בת אדם אחד היה הכנסה בסך 10,830 דולר לשנה; למשפחה בת שני אנשים - 14,570 דולר; ולמשפחה בת ארבעה אנשים - 22,050 דולר.

באזור המטרופוליטני של ניו-יורק חיים 1.54 מיליון יהודים ב-694 אלף בתי אב. כלומר: קצת יותר משליש היהודים בתחום הנתון, וקצת יותר מרבע מבתי-האב שם הם עניים או כמעט עניים, לפי הגדרות הסקר.

מספר היהודים שחיים בבתי-אב עניים הוכפל מאז 1991, בעוד שצמיחת האוכלוסיה היהודית בתחום הגיאוגרפי של סקר הסתכמה ב-14% בלבד בתקופה האמורה, לפי נתוני הסקר. ומזווית אחרת: 45% מהילדים היהודיים חיים בבתי-אב עניים או כמעט עניים. שיעור המשפחות העניות עם ילדים עלה מ-22% ב-2002 ל-28% ב-2011.

על פי הדוח, כ-90% מהמשפחות העניות ו-84% מהמשפחות הכמעט עניות חיות באזור העיר ניו-יורק (מנהטן, ברוקלין, ברונקס, קווינס וסטטן איילנד). עם זאת, נרשמה עליה בשיעור 86% במספר המשפחות העניות שחיות בפרברים מחוץ לעיר ניו-יורק.

נתונים אחרים: הקבוצה הגדולה ביותר של בתי אב שמוגדרים כעניים היא גימלאים דוברי רוסית. במקום השני נמצאות משפחות חרדיות ובמקום השלישי - גימלאים שאינם דוברי רוסית.

עוד מצא הסקר, ש-14% מתוך היהודים העניים ו-9% מתוך הכמעט עניים מדווחים שהם אינם יכולים לסגור את החודש. יותר מ-60% משתי הקבוצות אומרים שהם "בקושי מצליחים לסגור את החודש".

ב-46% מהמשפחות העניות שבהן לפחות אחד מבני המשפחה הוא בגיל העבודה, אחד מבני הזוג, או שניהם, עובדים כשכירים או כעצמאיים. ב-57% מהמשפחות הכמעט עניות בגיל העבודה, לפחות אחד מבני המשפחה עובד כשכיר או עצמאי.

וויליאם ראפפוגל, מנכ"ל המועצה העירונית למלחמה בעוני היהודי, אמר שהדוח החדש "מאשש מגמות שכבר זיהינו בשטח ומדגיש שהמצב רק הולךומחמיר". ג'ון ראסקי, מנכ"ל הפדרציה היהודית של ניו-יורק, אמר שרמת העוני בקרב יהודי ניו-יורק היא "עצומה" ועל הקהילה היהודית מוטלת חובה מוסרית לדאוג לכל שנמצאים במצוקה".