בנק ישראל: אין סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדיור

פרוטוקול דיוני הריבית לחודש יוני מגלה עוד כי חבר ועדה אחד תמך בהותרת הריבית ללא שינוי בשיעור של 1.5% ■ בנק ישראל: "נמשכת צמיחה בשיעור מתון"

בנק ישראל מפרסם היום (ב') את פרוטוקול דיוני הריבית לחודש יוני, במסגרתם החליט הבנק המרכזי להוריד את הריבית במשק ב-0.25% ל-1.25%. מהפרוטוקול עולה כי חמישה מחברי הוועדה המוניטרית תמכו בהחלטה להוריד את שיעור הריבית, בעוד חבר ועדה אחד התנגד.

עוד עולה מהדוחות כי חברי הוועדה הסכימו כי מניתוח הנתונים המאקרו-כלכליים ותוצאות הסקרים עולה כי נמשכת צמיחה בשיעור מתון. "קצב צמיחת התוצר במשק ברבעון הראשון של 2013 דומה לממוצע 2012. ייתכן שהקצב בפועל גבוה מהמדווח, שכן הירידה שנרשמה בצריכה הביטחונית המקומית עשויה ליצור תיקון כלפי מעלה בנתון בעדכון הבא או להשתקף בעלייה בהמשך השנה", נכתב.

חברי הוועדה הסכימו עוד כי בחודשים האחרונים קצב עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה וכי על סמך הנתונים העדכניים לא ניתן לזהות סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדירות. "אמנם עליית מחירי הדירות בחודש פברואר (הנתון האחרון) נמוכה לעומת החודשים הקודמים (0.5% לעומת למעלה מ-1% בארבעת החודשים שלפניו), אך הוועדה העריכה כי מאחר שהנתונים החודשיים תנודתיים, לא ניתן להסיק מכך על התמתנות", נכתב.

הטיעון העיקרי של חבר הוועדה שתמך בהותרת הריבית על כנה הוא שרמת הריבית הנוכחית תואמת את תנאי הצמיחה של המשק ואת תנאי האינפלציה הנוכחיים, באופן המאזן בין ההשלכות שיש לשינויי הריבית על הכוחות הפועלים לתיסוף בשוק המט"ח לבין ההשלכות על הכוחות הפועלים להעלאת המחירים בשוק הדיור.