"תחום הבריאות הוא חסין מיתון. מרחיבים המפעל בירוחם"

שרון כוחן, סגן נשיא ומנכ"ל החטיבה הבינ"ל של פריגו, והישראלי הבכיר ביותר בחברה, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" על אסטרטגיית ההתרחבות של החברה ■ מה קוסם לה בסין, מדוע לא תרכוש בברזיל ולמה המשבר באירופה דווקא טוב לה

חברת התרופות האמריקאית פריגו קיימת כבר 125 שנה, יש לה פעילות בכמה מדינות ברחבי העולם, בהן גם ישראל, אבל רק לפני כמה חודשים הקימו בה חטיבה בינלאומית, שאחראית על כל הפעילות שמחוץ לארה"ב. את החטיבה מנהל הישראלי שרון כוחן, שתפקידו הוא סגן נשיא בכיר ומנכ"ל החטיבה. בעוד שהיום כ-20% מהכנסותיה של פריגו מגיעות משווקים שמחוץ לארה"ב, המטרה שעומדת בפני כוחן היא ששליש מהכנסות החברה יהיו מהשווקים הללו תוך שלוש-חמש שנים. "זו בהחלט משימה שאפתנית ולא פשוטה, כי גם הפעילות האמריקאית צומחת ואנחנו צריכים לצמוח מעבר לכך", אומר כוחן בראיון ל"גלובס". "אחרי שנכבוש את היעד הזה, נגדיר את היעד הבא".

פריגו, המנוהלת על-ידי ג'וזף פאפא, היא חברת תרופות גנריות שמתמחה ומובילה בארה"ב את שוק מכירת התרופות ללא מרשם במותג החנות (Store Brand). כלומר, היא מייצרת את התרופה, והרשתות הגדולות כמו וולמארט מוכרות אותה תחת שם המותג שלהן. במקביל, היא פועלת בתחומים משיקים. מעבר לכך, יש לה פעילות מלאה - מפיתוח וייצור ועד לשיווק, בעוד ארבעה שווקים: אנגליה, מקסיקו, אוסטרליה וישראל. פריגו נכנסה לפעילות בארץ, ונרשמה למסחר בבורסה המקומית, כשרכשה לפני כמה שנים את חברת התרופות אגיס, שממנה הגיע גם כוחן.

"יש לנו פעילות מלאה במדינה אחת משמעותית בכל יבשת, חוץ מאפריקה", מגדיר זאת כוחן. מעבר לכך, החברה פועלת בשווקים נוספים באופן חלקי יותר, ולדוגמה היא מוכרת מזון לתינוקות בסין: "אנחנו בוחנים שווקים שקרובים גיאוגרפית לאלה שבהם אנו פעילים, כך שתהיה לנו מקפצה טבעית".

השווקים הנוחים ביותר לפריגו הם כאלה שבהם יש רשתות קמעונאיות גדולות, שדרכן אפשר לשווק את מותגי החנות, כגון ארה"ב ואנגליה. "בשווקים שבהם רוב בתי המרקחת פרטיים, קטנים או לא מאוגדים, יש פחות פוטנציאל למותג החנות", מציין כוחן. "יש שווקים שבהם כרגע אין רשתות חזקות אך יש תהליך של בניית רשתות גדולות, ושם אנחנו מזהים פוטנציאל. לדוגמה, בברזיל יש רשתות שמתחזקות וקונות בתי מרקחת קטנים".

אם כך אפשר לצפות שפריגו תרכוש חברה בברזיל ותיכנס לשוק?

"לברזיל קשה להיכנס כרגע באמצעות רכישה, כי המחירים מפולפלים ואנו חברה אחראית".

במקביל, כוחן אינו פוסל כניסה לשווקים שבהם אין רשתות גדולות. "אם חברה רוצה להיות בינלאומית, היא חייבת לעשות שינויים מסוימים במודל העסקי. קשה לבוא עם מודל עסקי סדור ומדויק - 'כך זה עובד בארה"ב וכך בדיוק נעשה בכל שוק'. כל שוק הוא ייחודי".

מבחינת פריגו, ארבעת השווקים שצוינו קודם מהווים "מקפצה" לשווקים קרובים גיאוגרפית. וכך לדברי כוחן, אנגליה עשויה להוות מקפצה להתרחבות באירופה המערבית.

אפילו במצב המאקרו-כלכלי העגום ששורר כרגע ביבשת?

"שוק שלא צומח מהר אבל הוא גדול, מהווה עבורנו פוטנציאל. הזדקנות האוכלוסייה היא מגמה שתומכת בגידול בצריכת התרופות. עד עכשיו, מצב המאקרו באירופה כמעט ולא השפיע עלינו, כי הפעילות שלנו שם מוגבלת יחסית. אבל, חשוב לזכור שתחום הבריאות הוא יותר חסין-מיתון, כי הדבר האחרון שצרכנים יחסכו בו הוא תרופות. בנוסף, הממשלות מפעילות לחץ על המחירים ומבינות שאפשר לקבל את אותן תרופות במחירים תחרותיים יותר מחברות גנריות. השפעה נוספת היא שנוצרות הזדמנויות לרכישות, כי השוק פחות אטרקטיבי להרבה רוכשים".

כניסה מבוקרת לתחום הממותג

שוק המיזוגים והרכישות בחברות התרופות ממשיך להיות פעיל, ופריגו גם היא משחקת בו תפקיד אקטיבי. "בתעשייה שלנו יש יתרון מהותי לגודל ברמת הפיתוח, הייצור והשיווק", אומר כוחן. "היום, מחיר ההון זול במושגים היסטוריים. שוק התרופות העולמי צומח ומתקרב לטריליון דולר. השילוב של שוק ענק, מחיר ההון והיתרון לגודל יוצר מתכון מנצח לריבוי מיזוגים ורכישות".

לדבריו, הפעילות מתבצעת בכל הרמות - מחברות פרטיות קטנות ועד ציבוריות גדולות. "גם אנחנו לא טמנו ידנו בצלחת", הוא אומר. ואכן, במהלך החודשים האחרונים פריגו רכשה שלוש חברות בהיקף כולל של כ-730 מיליון דולר, שתיים מהן הכניסו אותה לשוק התרופות לבעלי חיים, והשלישית, חברת רוזמונט, הרחיבה את פעילותה בשוק הגנרי. פריגו גם גייסה באחרונה 600 מיליון דולר באג"ח, והדבר יאפשר לה להמשיך לרכוש. "הרכישות שלנו מיועדות לכניסה לאזורים גיאוגרפיים חדשים, לתחומי פעילות משיקים, או לחזק את מעמדנו בפעילות הליבה שלנו", מסביר כוחן.

פריגו היא חברה גנרית, האם יש סיכוי שהיא תרכוש יצרנית תרופות מקוריות?

"כל חברה גנרית מצליחה שואפת להיות מעורבת גם בתחום תרופות המותג או התרופות המתמחות. בעיקרון, המודל שלנו הוא לספק מוצרי בריאות איכותיים שווים לכל נפש, ואנחנו בפירוש מעוניינים להוסיף ערך ללקוחות באמצעות כניסה מבוקרת לתחום הממותג. בשוק חיות המחמד לדוגמה, נכנסנו לתחום הממותג, וברכישת רוזמונט באנגליה, חלק לא מבוטל מסל המוצרים שלה הוא לא גנרי".

כניסה לתחום הממותג מחייבת מערך גדול של תועמלנים רפואיים.

"זה נכון שכדי למכור תרופת מרשם ממותגת צריך תעמולה. אמנם קשה לצפות את העתיד, אבל בעיקרון אנחנו לא מעוניינים להיכנס לתחומים שדורשים תעמולה מאסיבית, כמו רופאים כלליים או טיפול בסרטן. נשקול להיכנס לתחומים שמשיקים לפעילות שלנו כמו תרופות דרמטולוגיות, נוזליות מתמחות, או שניתנות עם משאף דרך האף".

מזון תינוקות כמנוע צמיחה

אחת הרכישות הגדולות של פריגו הייתה PBM, שמייצרת תרכובות מזון לתינוקות. פריגו שילמה תמורתה מעל 800 מיליון דולר ב-2010, והיו הערכות כי הביצועים בשטח היו פחותים מהתקוות שנתלו בנרכשת. "אנחנו מרוצים מאוד מ-PBM", מבהיר כוחן. "מזון תינוקות הוא תחום סינרגי מאוד לפעילות המובילה שלנו, מכירת תרופות ללא מרשם במותג החנות. היום אנו החברה המובילה בתחום מזון תינוקות במותג החנות, וכל שאר החברות המשמעותיות הן חברות ממותגות כמו אבוט (סימילאק) ונסטלה (מטרנה בארץ ומותגים אחרים בחו"ל). זה נכון שהשוק האמריקאי בסטגנציה בגלל הירידה בהיקפי הילודה, אך יש שווקים בינלאומיים אליהם אנחנו מייצאים בהיקפים הולכים וגדלים - סין, אמריקה הלטינית והמזרח".

לדברי כוחן, השוק הסיני הוא הגדול ביותר בעולם במזון לתינוקות, ובניגוד למחירים הנמוכים במוצרים אחרים בסין, הרי שבתחום זה המחירים אטרקטיביים ליצרנים. "היו בעבר פרשיות של בעיות איכות עם יצרנים מקומיים, והצרכנים מעדיפים מוצרים שמפוקחים על-ידי רשות המזון והתרופות של ארה"ב, ומוכנים לשלם על זה. זה שוק שאנחנו צומחים בו באופן מרשים וצופים בו צמיחה גבוהה מאוד בשנים הבאות".

רק לפני מספר שנים דובר בפריגו על כניסה לשוק המזון לתינוקות גם בישראל. טבע עשתה מהלך כזה כשהשיקה את נוטרילון, שמתחרה במטרנה וסימילאק. "השוק בישראל מאוד תחרותי, חסמי הכניסה גבוהים ובהרבה מקרים המוצר 'לוס לידר', לכן החלטנו לא להיכנס לשוק בשלב זה", חושף כוחן.

מעבר לזה, איך השוק הישראלי נתפס בפריגו? הרי לא מדובר בשוק מהותי במיוחד.

"השוק המקומי אכן קטן, מוגבל בהיקפו ותחרותי מאוד, ולמרות זאת הוא חשוב לפריגו גם כשוק יעד וגם כמרכז מצוינות לפיתוח וייצור תרופות וחומרים פעילים. יש לנו בארץ מעמד מוביל בשוק הדיאגנוסטיקה: אחת מכל שתי בדיקות דם בישראל מתבצעת בעזרת ציוד של פריגו. יש לנו פעילות מגוונת בייצור, ייבוא, הפצה ושיווק של תרופות לשוק המקומי, ואנחנו גם מייצגים חברות רב-לאומיות בישראל. יש לנו בישראל מעל 1,200 עובדים, שני מפעלים, מרכז הפצה ושני מרכזי מו"פ בנגב.

"בימים אלה פריגו מרחיבה את המפעל הפרמצבטי בירוחם, שהוא מוטה-ייצוא, בהיקף שצפוי להגיע למעל 100 מיליון שקל. ההטבות במענקים ובמס שמדינת ישראל מציעה למשקיעים זרים, בעיקר בפריפריה, בהחלט עוזרות לנו בהחלטה להמשיך ולהשקיע בישראל, לקלוט עובדים ולפתח מוצרים".

המניה השלישית בגודלה במדד ת"א 25

חברות ישראליות נמחקות ממסחר בבורסה המקומית, והנהלת הבורסה מתקשה לפתות חברות ישראליות אחרות שנסחרות בחו"ל להירשם למסחר גם בת"א, אך יש בבורסה באחד העם גם חברות אמריקאיות שממשיכות להיסחר כאן. אחת מהן היא חברת התוכנה לייבפרסון, אך הגדולה והוותיקה יותר היא חברת התרופות פריגו.

עיקר הפעילות של פריגו בארה"ב, ובשנת 2005 היא רכשה את חברת התרופות הישראלית אגיס תמורת למעלה מ-800 מיליון דולר, וכך החל הקשר הישראלי של החברה.

לפני מכירתה, אגיס נסחרה בבורסה בת"א, ופריגו החליטה להמשיך את המסורת ולהישאר להיסחר בישראל.

עברה מנאסד"ק לבורסת ניו יורק

באחרונה, פריגו מחקה את מניותיה ממסחר בנאסד"ק לטובת מעבר לבורסת ניו יורק (NYSE), וכתוצאה מכך היא נמחקה גם מהמדד המוביל, נאסד"ק 100, שכולל את 100 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בנאסד"ק, למעט חברות פיננסיות.

בארץ, לעומת זאת, פריגו משתחלת בלי בעיה לצמרת המדד המוביל ת"א 25. פריגו היא החברה השלישית במשקלה במדד, עם כ-10.1%, ולפניה נמצאות רק בנק הפועלים (10.6%) וטבע (10.2%).