אי.די.בי מוציאה כמיליון שקל בחודש על סאגת הסדר החוב

בעוד שבעלי האג"ח מקווים להשיג כמה שיותר ממה שנשאר בקופתה של קבוצת אי.די.בי, היא הולכת ומידלדלת ■ הקופה מפרנסת גם צבא של עורכי דין זוטרים, כלכלנים, יועצים, מעריכי שווי ונאמנים ■ דעה: עוד ישיבה ועוד בורקס

"כל האורות במגדלי עזריאלי בתל-אביב דולקים יומם וליל", אמר ביום חמישי האחרון עו"ד חגי אולמן, המשקיף בחברת אי.די.בי פתוח מטעם בית המשפט, לשופט איתן אורנשטיין. זאת בהתייחסו להידברות המרתונית המתנהלת בין נציגי החברה לאלה של מחזיקי האג"ח שלה, כאשר כל אחד מהצדדים מתחמש בסוללת עורכי דין, מומחים ויועצים למיניהם.

אין זה סוד כי את חשבון החשמל שמשלמת אי.די.בי, כמו גם את עלות העסקת עשרות עורכי הדין והיועצים שמעסיקים הצדדים, ישלם בסופו של דבר בעיקר ציבור מחזיקי האג"ח. זאת מאחר שהכסף למימון מאבק השליטה המתנהל באי.די.בי זה תשעה חודשים יוצא מקופת החברה, ויירד בסופו של יום מהתשלום שיקבלו נושיה במתווה כזה או אחר של הסדר חוב.

לאחרונה העריך יואב ערמוני מנציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, כי בתשעת החודשים האחרונים יצאו מקופת החברה כ-7 מיליון שקל בגין סאגת הסדר החוב בחברה. על-פי ההערכות בשוק, נגרעים מקופת הקונצרן (אי.די בי אחזקות ואי.די.בי פתוח) קרוב למיליון שקל מדי חודש בגין תשלום לעשרות המועסקים בתעשיית הסדרי החוב - פרקליטי צמרת, עורכי דין זוטרים, מתמחים, מומחים כלכליים, יועצים למיניהם, מעריכי שווי ונאמנים.

כך, למשל, מייצגת סוללת עורכי הדין מהיקרים בארץ את קבוצת אי.די.בי. בחברה האם, אי.די.בי אחזקות, מדובר על משרד עו"ד רם כספי ושות' ועל משרד עו"ד פישר-בכר. בחברה-הבת אי.די.בי פתוח, המייצג הוא משרד עו"ד ליפא מאיר. גם מחזיקי האג"ח הצטיידו ב"תותחים". את נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות מייצג עו"ד נועם שרון ממשרד מיתר, ואילו את נציגות פתוח מייצגים עוה"ד גיא גיסין ואייל רוזובסקי.

מדובר בעורכי דין שהמובילים ביניהם גובים שכר-טרחה של 400-600 דולר לשעה. עם זאת, נציין כי לגבי עו"ד רם כספי לא נעשית עבודה לפי שעות, אלא הוא צפוי לקבל שכר גלובלי על העבודה בתיק. בשורה התחתונה, היקף התשלומים לעורכי הדין הבכירים לבדם מסתכם במאות אלפי שקלים מדי חודש על-פי ההערכות. זאת ועוד, כל אחד ממשרדי עורכי הדין הללו מעסיק עורכי דין נוספים, בכירים פחות, ששעת עבודה שלהם מוערכת בכ-200 דולר.

הבאים בתור הם נאמני סדרות האג"ח של החברה. לאי.די.בי אחזקות ולחברה-הבת - אי.די.בי פתוח - תשע סדרות אג"ח, לכל אחת מהן נאמן, וגם אותם מייצגים עורכי דין. בימים כתיקונם מקבלים הנאמנים תשלום קבוע לפי שטר הנאמנות שהונפק לאג"ח, העומד על טווח שבין 20-30 אלף שקל בשנה. אלא שאירועים חריגים, כמו המאבק על הסדר חוב באי.די.בי, המצריכים כינוס אסיפות אג"ח תכופות והתעסקות רבה יותר מצדם, מעמידים לאחרונים את הזכות לדרוש מהחברה תוספת לעבודתם. זו מתומחרת לפי שכר של 400-500 שקל לשעה, הנמשך אף הוא מקופת החברה.

ל"גלובס" נודע, כי בכל הנוגע לשכר הנאמנים המורחב באי.די.בי פתוח, ממאנת החברה לשלם לנאמנים, לעורכי הדין מטעמם וליועצים תשלומים של מאות אלפי שקלים, בטענה כי לא מדובר בהגנה על כספי נושים, אלא בניסיון לבצע "השתלטות עוינת" על החברה.

לא כולל הוצאות נלוות

גם בית המשפט ביצע לאחרונה שני מינויים באי.די.בי, הממומנים על-ידיה. מדובר על שני בעלי מקצוע מטעמו, המקבלים את שכרם אף הם מקופת החברה, והוא פורסם בהודעות לבורסה. מדובר בעו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני, שמקבל 877 שקל לשעה, ועלות העסקתו החודשית מוערכת בכ-88 אלף שקל. אייל גבאי, המומחה הכלכלי שמינה בית המשפט, מקבל לפי הערכות 819 שקל לשעה, ועלות שכרו מוערכת בכ-82 אלף שקל בחודש.

הערכות אלו לא כוללות הוצאות נלוות. כך למשל, ניתן לציין את הערכת השווי לאי.די.בי פתוח שהגיש פרופ' אמיר ברנע לבקשתו של גבאי, שעבורה קיבל ברנע על-פי הפרסומים 50 אלף שקל.

אלא שעבודתו של ברנע נראית כ"כסף קטן" לעומת הסכומים הגבוהים שאותם הוציאה החברה על מעריכי שווי אחרים מטעמה. כך למשל, עבור עבודת הערכת השווי שחוברה על-ידי פאהן קנה יועצים, שקבעה כי אי.די.בי פתוח סולבנטית, ועבור עבודת תזרים המזומנים שחיברה לה פירמת רואי החשבון גיזה-זינגר-אבן, שילמה אי.די.בי פתוח על-פי ההערכות מאות אלפי שקלים עד מיליון שקל עבור כל אחת מהן.

להוצאות שנמנו עד כה יש להוסיף את היחצ"נים למיניהם שמעסיקים הצדדים, כמו החיזוק האסטרטגי שביצעה לאחרונה אי.די.בי, כאשר שכרה את יועץ התקשורת אבי בניהו, שעלות שכרו מגיעה על-פי ההערכות לכ-29 אלף שקל בחודש.

כמה עולה לנו
 כמה עולה לנו

המחירון
 המחירון