לאחר 17 שנים ב-DSPG: אלי איילון הודח מהדירקטוריון

ההצבעה שבה הוחלט על ההדחה נערכה על רקע ניסיון השתלטות של קרן סטארבורד האמריקאית, שמחזיקה 10% ב-DSPG ומעוניינת למכור את החברה

אחרי 17 שנים שבהן כיהן בכמה תפקידים בחברת DSPG, ביניהם גם מנכ"ל ויו"ר החברה, הודח אמש אלי איילון מדירקטוריון מפתחת השבבים לטלפוניה אלחוטית. בהצבעה שערכו אמש בעלי המניות של DSPG על מינוי ארבעה דירקטורים לחברה, הם החליטו שלא להאריך את כהונתו של איילון, וכך מוצא עצמו איילון, שמחזיק כ-2% ממניות החברה, מחוץ ל-DSPG.

ההצבעה נערכה על רקע ניסיון השתלטות של קרן סטארבורד האמריקאית, אשר מעוניינת למכור את DSPG כדי למקסם את השקעתה בחברה. לסטארבורד, שמחזיקה קרוב ל-10% מהון המניות של DSPG, יש כבר שני נציגים בדירקטוריון החברה, שמונה תשעה אנשים, והיא ביקשה לצרף אליו שלושה אנשים נוספים מטעמה, וכך להיות בעלת רוב בדירקטוריון.

למרות הדחתו של איילון, סטארבורד לא השיגה את כל שרצתה בהצבעה: בעלי המניות של DSPG החליטו למנות רק שניים מהמועמדים שהציעה לדירקטוריון, כך שהיא הכפילה את כוחה, אבל עדיין אין לה הרוב הנחוץ לאישור החלטות משמעותיות.

הודעה לקונית שלא חושפת את המאבק

המאבק בין הנהלת DSPG לקרן סטארבורד (Starboard Value and Opportunity) החל לפני שנתיים. לאחר שהקרן כבר החלה להיות מעורבת בחברה ישראלית אחרת, צורן, סימנו בסטארבורד את DSPG כמטרה הבאה שלהם, ורכשו אז כ-6% מהון המניות של DSPG, בהשקעה של כ-11 מיליון דולר (במחיר הדומה למחיר שבו נסחרת DSPG היום).

במסמך שהוגש לרשות ני"ע האמריקאית, כתבה אז סטארבורד כי היא "הגיעה למסקנה כי מניית די.אס.פי.ג'י מתומחרת בחסר", והיא שוקלת בעתיד - תלוי בתנאי השוק וכדומה - לפנות להנהלת די.אס.פי.ג'י ולחברי הדירקטוריון, כדי להביע את דעתה על אופן התנהלות החברה, ולהציע הצעות ייעול משל עצמה (כולל החלפת הדירקטוריון)".

זו הייתה יריית הפתיחה למאבק, ובאוגוסט 2011, לאחר שהגדילה את החזקתה ל-9.1% מהון החברה, והפכה לבעלת המניות השנייה בגודלה בה, החלה הקרן להגיש הצעות ייעול משלה לחברה.

בסטארבורד דרשו להקטין את הוצאות המו"פ של החברה, שהסתכמו בעשרות מיליוני דולרים לשנה, תוך שהם טוענים שמדובר בהשקעה במנועי צמיחה לא רווחיים. עוד דרשו כי החברה תשכור "בנק השקעות שיאתר עבורה הזדמנויות אסטרטגיות" - קרי ינסו לאתר רוכשים לחברה, שבקופתה היו אז 137 מיליון דולר.

בהנהלת DSPG לא נותרו אדישים, והכניסו לתוקף מנגנון "גלולת רעל", שמנע מסטארבורד להגדיל את החזקתה. בסופו של דבר הגיעו הצדדים באפריל 2012 לפשרה, וחתמו על הסכם שבמסגרתו הסכימה DSPG להכניס שניים מאנשי סטארבורד לדירקטוריון החברה, בתמורה לכך שהקרן לא תתערב בפעילות החברה.

תוקף ההסכם היה לשנה, ומהרגע שבו הוא פג, לפני שלושה חודשים, התחדש מאבק השליטה, וסטארבורד הגישה שורה של דרישות שיעניקו לה שליטה מעשית בחברה. בין הדרישות הללו חזרה הדרישה שלפיה על DSPG להעמיד את עצמה למכירה.

ב-DSPG דחו את הדרישות, ותחת זאת ביצעו כמה שינויים בדירקטוריון החברה, שכללו את החלפתו של איילון - שכיהן כיו"ר החברה - בפטריק טאנגי, לפני כשבועיים. כחלק מתוכנית זו, זימנה החברה אסיפת בעלי מניות לצורך מינוי 4 דירקטורים. DSPG הציעה מצדה שניים מאנשיה לתפקיד - אלי איילון וצביקה לימון, וכן את ד"ר ראובן רגב וגבי זליגסון (מנכ"ל נובה).

מנגד העמידה סטארבורד שלושה מועמדים מטעמה, וחברה לשתי קרנות אחרות שמחזיקות ב-DSPG - Lokomis (מחזיקה 6% מהון המניות) ורומל (4%). בסופה של ההצבעה התברר כי שניים מהמועמדים שהציעה הקרן, נורמן רייס ונורמן טאפה, אושרו על-ידי בעלי המניות, שבחרו גם ברגב ובזליגסון לתפקיד. חברת הייעוץ ISS (מעין מקבילה אמריקאית של אנטרופי) המליצה לבעלי המניות שלא לאשר את כהונתו של איילון.

היום פרסמה DSPG הודעה לקונית על המינוי, אשר לא חושפת ולו טפח אחד מהמאבק שהתרחש סביבו. מנכ"ל סטארבורד ג'פרי סמית', נשמע מפויס ביחס ל-DSPG: "אנו מאמינים כי לחברה יש מוצרים חזקים המייצרים תזרים מזומנים התומך בטכנולוגיות מעניינות ומלהיבות".

מי שנעדר מהדיווח לעיתונות הוא איילון, שהודח מהדירקטוריון. איילון בן ה-70 הצטרף ל-DSPG בשנת 1996, וכיהן כנשיא ומנכ"ל החברה. בשנת 2000 מונה במקביל גם לתפקיד היו"ר. ב-2005 הוא עזב את תפקיד המנכ"ל רק כדי לחזור שוב לתפקיד כעבור כמה חודשים. ב-2009 הוא שוב ירד מכס המנכ"ל, ומאז כיהן כיו"ר פעיל, ומאוחר יותר כדירקטור.

DSPG נסחרת היום לפי שווי של 181 מיליון דולר, לאחר עלייה של כ-37% במנייתה מתחילת השנה.