המוסדיים יצילו את בן דב? סקיילקס תנסה לגייס 200 מ' ש'

בחודש הקרוב צריכה סקיילקס לשלם למחזיקים 183 מיליון שקל, וחלק מהם מתנגדים לביצוע התשלום אם החברה לא תצליח לגייס אמצעים נוספים

בחסות הגאות בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, וחרף המוניטין הירוד אשר לו הוא זוכה, ינסה אילן בן דב לשכנע את הגופים המוסדיים לרכוש אג"ח חדשות של חברת סקיילקס שבשליטתו, בהיקף של 200 מיליון שקל. הללו נועדו לאפשר לחברה להמשיך להתגלגל. המהלך של בן דב נעשה כשהוא עם הגב אל הקיר, מכיוון שבחודש הקרוב צריכה סקיילקס לשלם למחזיקי האג"ח תשלומי קרן וריבית בהיקף של 183 מיליון שקל - כמעט כל המזומן שנמצא בקופתה.

חלק ממחזיקי האג"ח של סקיילקס , בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, מתנגדים לביצוע תשלום זה אם החברה לא תצליח לגייס אמצעים כספיים נוספים, אשר יבטיחו את המשך יכולת הפירעון שלה. אמש כינסה החברה את מחזיקי תשע סדרות החוב שלה, תוך שהיא מבקשת מהם לדחות בשבועיים את מועד התשלום אליהם, כשבפרק זמן זה היא תשלים את הנפקת האג"ח הפרטית למוסדיים.

על פניו, איגרות החוב שמציעה סקיילקס (סדרה י') נראות כעסקה משתלמת למדי: האג"ח, בהיקף של כ-200 מיליון שקל, יישאו ריבית של עד 9%, ולמחזיקי האג"ח יינתן שעבוד על 12.5 מיליון מניות של פרטנר שמחזיקה החברה, ששוויין הנוכחי עומד על כ-300 מיליון שקל. נוסף על כך יקבלו המחזיקים שעבוד על חלקה של סקיילקס בדיבידנד עתידי שתחלק פרטנר (כחלק מהעסקה עם סבן), בהיקף של עד 115 מיליון שקל.

"כסף טוב אחרי כסף רע"

הדילמה העיקרית שעומדת בפני הגופים המוסדיים, מעבר לדילמה המוסרית של מתן חוב לבעל שליטה שלא שילם את חובו בחברות אחרות (טאו וסאני), היא שמבחינתם הזרמת הון חדש לסקיילקס כעת היא בבחינת "זריקת כסף טוב אחרי כסף רע". חלק לא מבוטל מהם השתתף בהנפקות האג"ח הקודמות שערכה סקיילקס בשנים 2009-2011, ושנסחרות כעת בתשואות "זבל" דו-ספרתיות. ללא הזרמת הכסף הנוכחית על-ידי המוסדיים תידרש סקיילקס להסדר חוב בטווח המיידי.

ההנפקה היא כאמור חלק ממהלך רה-ארגון פיננסי, ובמקביל לגיוס החוב יתבקשו מחזיקי האג"ח הקיימות מסדרה 1, בהיקף של כ-178 מיליון שקל, לדחות את אופציית הפירעון המוקדם - העומדת לרשותם בספטמבר 2014 - לחודש אפריל 2018. זאת בתמורה למתן שעבודים על מניות פרטנר, להעלאת שיעור הריבית ולהקצאת מניות למחזיקי האג"ח, שיהוו 5% מהון המניות של החברה.

האסיפה התקיימה אתמול לאחר שבשבוע שעבר התקיימו שני אירועים משמעותיים בחברה: הראשון הוא הארכה של תוקף הזיכיון ליבוא מכשירי סמסונג בשנה נוספת, עד סוף שנת 2014; האירוע השני הוא בקשה של הנאמן של מחזיקי האג"ח מסדרה 1 למנות מומחה מטעם בית המשפט, שייתן חוות דעת על ההצעה למחזיקים מסדרה זו, וילווה את מהלכיה של סקיילקס בכלל. לדוחות החברה מצורפת הערת "עסק חי" (כמו גם לחברה האם סאני הנמצאת בחדלות פירעון).

הערב מינה בית המשפט את רו"ח אריה עובדיה למומחה.