שר החקלאות: נשלב את השוק הפרטי במימון המחקר החקלאי

משרד החקלאות יוזם הקמת פארק חדש למחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדישות בתחום החקלאות ■ יאיר שמיר: "בישראל אין הרבה אדמה, וגם אין הרבה מים, אבל יש כאן תשתית מצוינת למחקר ולפיתוח"

משרד החקלאות יוזם הקמת פארק חדש למחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדישות בתחום החקלאות, שיפעל ליד המינהל למחקר חקלאי (מכון וולקני) שבבית דגן. את התוכנית מוביל שר החקלאות, יאיר שמיר, וראשי משרדו עוסקים בגיבושה.

לדברי שמיר, "יש לנו בבית דגן מספיק שטח ויש במכון וולקני מאגר אדיר של ידע וחוקרים מובילים, כך שלמהלך כזה יהיה ערך אדיר. הקמת פארק מו"פ כזה תיצור כאן מרכז מוביל ופורץ דרך של חדשנות טכנולוגית חקלאית ויאפשר להגדיל את הכנסות המדינה ממסים ומיצירת מקומות עבודה חדשים במגוון רחב של תחומים".

בשיחה עם "גלובס" אמר שמיר כי במסגרת התוכנית, תוקם חברה ייעודית שתנהל את הפארק העתידי ואת פעילותו העסקית, לצד שיתוף פעולה מקצועי והדוק עם חוקרים ממכון וולקני. הקניין הרוחני על טכנולוגיות ועל פיתוחים חדשים עתידיים - יירשמו על שם המינהל למחקר חקלאי, באופן שבעתיד גם יקבל תמלוגים על פיתוחים אלה.

לפי שמיר, הפארק העתידי יוכל להוות סביבת עבודה טבעית עבור חברות בתחומים שונים ובהם אגרו-כימיה; זרעים וגנטיקה של צמחים; השבחה וגנטיקה של בעלי חיים; מטעים ופרחים; הנדסה חקלאית; מים, סביבה וקיימות ושיטות הדברה שונות: "בישראל אין הרבה אדמה וגם אין הרבה מים, אבל יש כאן תשתית מצוינת למחקר ולפיתוח. את תוצאות המחקר ואת החדשנות שיבואו בעקבותיו נייצא ונמכור לעולם. נוכל להרחיב את תקציב המו"פ שעומד לרשותנו באמצעות שילוב של קרנות ושל משקיעים פרטיים מהעולם", אמר.

בתוך כך, אתמול (ג') הודיע משרד החקלאות כי הקצאת המים השפירים לחקלאים תיעשה מראש למשך שלוש שנים, במקום המצב הקיים שבו מכסות המים נקבעו אחת לשנה. בימים האחרונים סיכמה הנהלת המשרד עם רשות המים כי גם הקצאת המים לחקלאים תגדל בכ-30%. במשרד החקלאות הסבירו את ההחלטה בניסיון לאפשר למגזר החקלאי לתכנן את גידוליו. אחת הסיבות להחלטה היא גם השיפור במצב מקורות המים הטבעיים, בעקבות הרחבת ההתפלה של מי ים וטיהור של מים להשקיה.