רבעון ראשון חזק לחברות הביטוח - השני ממשיך את המגמה

בשלושת החודשים הראשונים של 2013 צמח הרווח הנקי של חמש הקבוצות הגדולות ב-60%, והחודשיים האחרונים מראים כי המומנטום נמשך

הרבעון הראשון ב-2013 היטיב עם חמש קבוצות הביטוח הגדולות, והענף הציג תוצאות מצרפיות טובות שמצביעות על פתיחת שנה חזקה. על רקע גידול של כ-9% בסך הפרמיות שגבו מגדל, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים, ושהסתכמו בכ-10.4 מיליארד שקל, צמח הרווח הנקי של החברות הללו ברבעון הראשון בכ-60% לסך של כ-903 מיליון שקל.

ואולם, בעוד שהרבעון שהסתיים לפני כחודשיים היה "רק" טוב, הרבעון הראשון אשתקד היה מצוין - וזאת על רקע התשואות החזקות שנרשמו אז בהשקעות העתק של חברות הביטוח. עקב כך ירד הרווח נטו מהשקעות בכ-22% בשלושת החודשים הראשונים של 2013, והסתכם בכ-6 מיליארד שקל.

ירידה זו באה לידי ביטוי ברווח הכולל של החברות הגדולות, שמשקלל לרווח הנקי גם רווחי השקעה שנזקפו לקרנות הון, ונחשב למאפיין טוב של הרווחיות ה"אמיתית" של חברות הביטוח. בשלושת החודשים הראשונים של 2013 הסתכם הרווח הכולל של חמש קבוצות הביטוח הגדולות בכ-948 מיליון שקל - ירידה של כ-1%. בעוד שהפניקס ומגדל הציגו גידול ברווח הכולל, הראל, מנורה מבטחים וכלל ביטוח הציגו ירידה בשורה זו.

על כל פנים, כחודשיים אל תוך הרבעון השני ב-2013 נראה שהתשואות בתיקי ההשקעה של המוסדיים הגדולים חיוביות, כך שנכון להיום נראה שהמומנטום החיובי שנרשם ברבעון הראשון (ושהיה בתורו המשך למומנטום החיובי מ-2012) יימשך בכל המחצית הראשונה של השנה.

"בלימה במכירות ביטוח חיים"

רו"ח עדי סקופ, מומחה הפיננסים של אי.בי.אי, מאיר בהקשר זה נקודה חשובה שעולה מדוחות הרבעון הראשון. מדובר על שובו לפעולה של מנוע רווחים מרכזי, שישפיע על התוצאות במידה רבה בהמשך הדרך (אם התשואות יהיו חיוביות). לדברי סקופ, "תוצאות הרבעון הראשון בחמש חברות הביטוח הגדולות התאפיינו בהכנסות גבוהות מדמי ניהול משתנים - כ-417 מיליון שקל - בפוליסות המשתתפות ברווחים של ביטוחי החיים, שמשלמות לחברות הביטוח 15% מהרווח הריאלי שמושג בהן. נכסים אלה, בהיקף מצרפי של כ-116 מיליארד שקל, קיבלו רוח גבית משוקי הון חיוביים, ותרמו באופן מהותי במיוחד בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שבה לא נגבו דמי ניהול משתנים כלל".

עם זאת, סקופ מתייחס גם לרווחיות בעתיד, על רקע השינויים באופי מכירת פוליסות ביטוחי המנהלים הרווחיות. בהקשר זה הוא אומר, כי "השנה נרשמה בלימה במכירת פוליסות ביטוח חיים המבטיחות מקדם קצבה מובטח, מוצר בעל רווחיות גבוהה ביותר לחברות הביטוח. חברות הביטוח עדיין מחפשות מוצר תחליפי שיהיה בעל שיעור רווחיות דומה. עם זאת", אמר, "נקטם הסיכון העיקרי לחברות הביטוח הישראליות, שנבע כתוצאה מההתחייבות זו - בהיעדר אפשרות לכיסוי דרך ביטוח משנה".

כך או אחרת, בשלושת החודשים הראשונים של 2013 נהנו חמש קבוצות הביטוח הגדולות מרווחיות בעסקי ביטוח החיים. זאת, כאמור, בעיקר הודות לדמי הניהול המשתנים, לצד רווחיות בפנסיה ובגמל. בשקלול תוצאות אלה הניב מגזר החיסכון לטווח ארוך בחמש הקבוצות הללו רווח כולל לפני מס מצרפי של כ-801 מיליון שקל - 65% יותר מאשר ברבעון המקביל.

בניגוד למגדל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים, שרשמו גידול ברווחיות הכוללת במגזר זה, הראל היא היחידה שהציגה ירידה, של 17%, ברווח הכולל במגזר החיסכון לטווח ארוך.

הרבעון של הפניקס

הרבעון הראשון של 2013 היה שייך לקבוצת הפניקס, שבניהול אייל לפידות ובשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, שהציגה תוצאות מצוינות. החברה הציגה את הרווח הנקי (252 מיליון שקל) והרווח הכולל (279 מיליון שקל) הגבוהים ביותר ביחס למתחרותיה. גם בנטרול רווח חד-פעמי של כ-72 מיליון שקל לפני מס - הודות לעסקאות ביטוח משנה שביצעה החברה - עדיין מציגה הפניקס רווח גבוה מאוד יחסית לגודלה בפעילויות הרגילות.

הרווח הכולל השני והשלישי בהיקפו בשוק מגיע ממגדל (רווח כולל של כ-225 מיליון שקל) ומהראל (כ-200 מיליון שקל).

ואולם, לצד הדמיון ברווח הכולל, תוצאות שתי החברות שונות מאוד. מגדל היא חברת הביטוח הגדולה ביותר, והיא אוחזת בתיק ביטוחי החיים הגדול ביותר ונהנית במידה הרבה ביותר מחזרתם של דמי הניהול המשתנים. מנגד, הראל מציגה מגוון רחב יותר של מנועי רווחיות, וברבעון הראשון היא כמעט ונצמדת למגדל בשורת הפרמיות הכוללת - פער של 0.55% בלבד.

אחריהן נמצאת מנורה מבטחים, עם רווח כולל של 140 מיליון שקל (ירידה של כ-27% ביחס לרבעון המקביל), ואת הרשימה סוגרת כלל ביטוח, שהציגה תוצאות חלשות - בוודאי ביחס לגודלה והיקף פעילותה - עם רווח כולל של 104 מיליון שקל.

יחד עם הדוחות לרבעון הראשון פרסמו קבוצות הביטוח גם את דוחות הערך הגלום (EV) בתיקי ביטוחי החיים והבריאות והפנסיה שלהן לשנת 2012, והציגו רמות שווי גבוהות בהרבה משווי החברות הבורסה. ואולם, ה-EV לא זוכה לאמון המשקיעים, כך שכיום אין לו ערך בקביעת שוויין של החברות. יחד עם נתון זה פרסמו החברות גם את ערך העסקים החדשים (VNB) שמכרו ב-2012.

הגם שהשוק לא נותן משקל ל-EV, וכתוצאה מכך גם ל-VNB, הרי שמספר זה בכל זאת נותן אינדיקציה לגבי מידת הרווחיות הטמונה במכירות החדשות של החברות בשנה שעברה - ביחס לשנים קודמות וביחס למתחרות, בדגש על יחסי הכוחות ביניהן אי שם בעתיד.

בהקשר זה נציין כי הראל מציגה את ה-VNB הגבוה ביותר - 994 מיליון שקל, ומגדל השנייה, עם VNB של 638 מיליון שקל. אגב, ה-VNB של 2012 הושפע ממכירות חזקות של ביטוחי מנהלים אגב הפסקת הבטחת מקדמי תוחלת החיים בביטוחי המנהלים, וחיסולם המעשי - דבר שהוביל לנסיקה במכירות ביטוחי המנהלים אשתקד. מכאן שהקפיצה האדירה ב-VNB ביחס ל-2011 מוטה מעלה, וחלק ניכר ממנה נובע מקפיצה חד-פעמית במכירות אלה.

ביטוח
 ביטוח