הבית הלבן: בחירת חסן רוחאני באיראן - אות מעורר תקווה

ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה: מבחינתנו השאלה היא, האם הוא מעוניין בשיפור יחסי איראן עם שאר העולם, כפי שאמר בקמפיין שלו ■ על סוריה: "נחפזנו למלחמה באזור בעבר; זה לא יקרה הפעם"

הבית הלבן הביע הערב (א') אופטימיות זהירה בעקבות בחירתו של חסן רוחאני לנשיא איראן. בראיון בתכנית "מול פני האומה", ברשת CBS, אמר ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, כי בחירת רוחאני היא "אות מעורר תקווה, בפוטנציה".

האמירה מצביעה על רצון ממשל אובמה להושיט יד לנשיא ההחדש של איראן, לדברי אנליסטים בוושינגטון. אך מקדונה הדגיש, כי הכדור נמצא עתה במגרש האיראני.

לדבריו, בחירת רוחאני היא הזדמנות לפוגג את המתיחות בין שתי המדינות על רקע מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני, אך הדבר תלוי בטהראן: "מבחינתנו השאלה היא האם עתה יהיה רוחאני מעוניין לשפר את יחסי איראן עם שאר העולם, כפי שאמר שיעשה במסע הבחירות שלו; עתה יש לו הזדמנות לעשות זאת".

"אם רוחאני יקיים את מחויבותיו להחלטות מועצת הביטחון של או"ם ויתנער מהתכנית הגרעינית הבלתי חוקית של איראן, הוא ימצא בנו שותף, ותהיה הזדמנות לכך", אמר מקדונה.

בשבת שיבח הבית לבן את "עוז לבם" של האיראנים, שבחרו ברוחאני, הנחשב מתון יחסית, למרות הקשיים. מקדונה חזר על כך בראיון. כדבריו: "למרות הנסיבות הקשות מאוד שבהן הלכו אזרחי איראן לקלפיות - העדר חופש העיתונות, העדר שקיפות, ובמקרים רבים הטרדות - אני חושב שאנו יכולים להיות גאים באופן שבו הצביעו האיראנים והביעו את השקפותיהם ושאיפותיהם הדמוקרטיות".

על סוריה אמר מקדונה: "נחפזנו למלחמה באזור בעבר; זה לא יקרה הפעם. עלינו להיות בררנים מאוד בהחלטה מה האינטרסים שלנו, מה תהיה התוצאה הטובה ביותר (בסוריה) מבחינתנו ואיזה מחיר אנו מוכנים לשלם כדי להגיע לתוצאה זו", אמר ראש מטה הבית הלבן.

מחוקקים רפבוליקניים מתחו אתמול ביקורת קשה על החלטת הממשל להושיט סיוע צבאי למורדים. הם אומרים, שיזמת הממשל דלה מדי, ובאה מאוחר מדי. "האזור כולו עומד להתפוצץ", אמר הסנטור הרפובליקני לינדסי גרהאם, בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות, ברשת NBC. "אני לא מבין את מדיניות החוץ שלנו, אך ברור שהיא לא עובדת".

"אם לא נשלח למורדים סיוע משמעותי יותר מאשר רובי קלצ'ניקוב, בשאר אסד יוסיף לנחול נצחונות במערכה", אמר גרהאם.