חוסכים לפנסיה: מה עשו קופות הגמל שלכם בחודש מאי?

התשואה הממוצעת ב-36 החודשים האחרונים עמדה בחודש שעבר על 23%, לעומת 19% באפריל ■ מהפך בצמרת: ילין לפידות הדיח את אלטשולר שחם מהמקום השני בין הקופות הגדולות

החודש החולף היטיב עם קופות הגמל: במהלך מאי רשמו קופות הגמל לתגמולים ופיצויים תשואה של כ-1.5% בממוצע, הגבוהה בכ-0.5% מזו שנרשמה בחודש אפריל. הסיבה למומנטום החיובי טמונה בעליות השערים שנרשמו בחודש שעבר, הן בכל מדדי המניות המובילים בתל אביב והן בשוק איגרות החוב.

כך למשל, מדד ת"א 25 עלה בכ-2% והשלים עלייה של 4% מתחילת השנה, ואילו מדד ת"א יתר 50 ומדד ת"א ביטוח זינקו בכ-6% וב-10% בהתאמה.

במקביל, איגרות החוב הממשלתיות הצמודות והשקליות עלו בכ-0.5%, בעוד שמדדי תל בונד 20 ותל בונד תשואות עלו במאי בכ-0.8% ובכ-1.6%, בהתאמה.

למרות המומנטום החיובי, השוק המקומי ממשיך להפגין ביצועי חסר ביחס לשווקים מעבר לים. מדדי המניות המובילים התחזקו במאי בכ-4.8% בממוצע, בעוד שמדד ת"א 25 התחזק, כאמור, בכ-2% בלבד.

קופות הגמל הן מכשיר חיסכון לטווח הארוך. מאחר שחשוב לבחון את איכות ניהול הנכסים של הגופים בפרק זמן ממושך, הסיכום החודשי של ענף הגמל ב"גלובס" נעשה על בסיס התשואה המצטברת שהניבו קופות הגמל לתגמולים ופיצויים ב-36 החודשים האחרונים.

במהלך תקופה זו עמדה התשואה המצטברת בקופות הנכללות בסיכום על כ-23% בממוצע, בעוד שבחודש אפריל הן הניבו תשואה ממוצעת של כ-19% בלבד.

החודש, לאחר תקופה ארוכה שבמהלכה שלט אלטשולר שחם בצמרת טבלת קופות הגמל הגדולות, חל מהפך. במקום הראשון עדיין נמצאת, כבדרך קבע, "גמל כללי", קופת הגמל הגדולה ביותר של בית ההשקעות שבניהולו של גילעד אלטשולר, אשר מנהלת כ-3.9 מיליארד שקל. במהלך 36 החודשים האחרונים הניבה הקופה תשואה של כ-34%, מהם 1.4% בחודש החולף. עם זאת, "גמל קלאסי", הקופה הגדולה השנייה של בית ההשקעות, נדחקה למקום השלישי.

מי שעומד מאחורי המהפך הוא בית ההשקעות ילין לפידות, לאחר שקופת הגמל הגדולה שלו, שמנהלת כ-2.6 מיליארד שקל, הצליחה לטפס מהמקום השלישי לשני. הקופה של בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי דב ילין ויאיר לפידות, הניבה בשלוש השנים האחרונות תשואה של 28.6%.

מדובר בתשואה בשיעור דומה ל"גמל קלאסי" של אלטשולר שחם (28.3%), אולם המהפך הושג לאחר שבחודש מאי רשמה הקופה של ילין לפידות תשואה של כ-1.8%, בעוד שזו של אלטשולר-שחם הניבה כ-1.7%. כך, הפער בין שתי הקופות גדל כאשר בוחנים את התשואות שהניבו ב-12 החודשים האחרונים: קופת הגמל של ילין לפידות רשמה 13.7%, שעה ש"גמל קלאסי" הניבה 11.5%.

הלמן אלדובי התברג בחמישייה

בעוד שקופת הגמל "מיטב תגמולים" של מיטב-דש שמרה על יציבות במקום הרביעי, עם תשואה של 26.1% בשלוש השנים האחרונות, על פניו נראה כי החודש חל בצמרת הטבלה מהפך נוסף. אחרי חודשים ארוכים שבהם חתם את טבלת קופות הגמל הגדולות על רקע ביצועים חלשים, הצליח בית ההשקעות הלמן אלדובי להתברג בחמישייה הפותחת.

זאת, לאחר שהקופה "בר יציב" קפצה למקום החמישי מהמקום השביעי, תוך שהיא הניבה לחוסכים בה תשואה של 24.8% במהלך שלוש השנים האחרונות. ואולם, מדובר בשינוי קוסמטי הנובע משינויי בעלות, שכן בחודש שעבר מוזגו הקופות של בית ההשקעות עם אלה של "הדס ארזים", לרבות "בר יציב".

החודש החולף היטיב גם עם קופותיו של פסגות, לפחות באופן חלקי. "גדיש", קופת הענק של בית ההשקעות, שמנהלת כ-22 מיליארד שקל, ו"גמל כללי", עלו למקומות ה-6 וה-7 מהמקומות ה-9 וה-13, בהתאמה, עם תשואה של 24.2% ב-36 החודשים האחרונים, כל אחת.

במקביל, "גדיש עד 10% מניות", הקופה הקטנה של בית ההשקעות, שמנהלת כ-1.8 מיליארד שקל, הידרדרה למקום ה-21 בטבלה, לאחר שהניבה תשואה שנתית מצטברת של 19.7% בתקופה הנ"ל.

בתחתית טבלת קופות הגמל הגדולות נמצאת "יהבית" של הלמן אלדובי, שהניבה במהלך התקופה תשואה של 18.6%, שאליה הצטרפו החודש "דש גמל זהב" של מיטב-דש ו"יסודות" של אקסלנס.

קופת הגמל של מיטב-דש צנחה לתחתית הטבלה מהמקום ה-16 שבו דורגה בחודש אפריל, תוך שהיא רושמת תשואה של 19.3% ב-36 החודשים האחרונים. את המקום האחרון בטבלה מאכלסת "יסודות" של אקסלנס, עם תשואה מצטברת של 17% - כמחצית מזו שהניבה הקופה של אלטשולר-שחם, שמדורגת בראש הטבלה - לאחר שהידרדרה אליו מהמקום ה-17 בחודש הקודם.

בראש טבלת קופות הגמל הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון ל-1 מיליארד שקל, נשמרה יציבות. "להיט" של אלטשולר שחם ממשיכה לשמור על המקום הראשון, לאחר שבשלוש השנים האחרונות הניבה תשואה של 32.9%. אחריה ממוקמת "גמל ב'" של ילין לפידות, שבמהלך התקופה הניבה תשואה של 32.6%.

מנגד, שתי קופות בלטו החודש על רקע שינויים דרסטיים במיקומן. מדובר ב"גמל כללי ב'" של אנליסט, שזינקה מתחתית הטבלה למקום הרביעי, לאחר שרשמה תשואה של 22.1% בשלוש השנים האחרונות, הודות לתשואה בשיעור הגבוה מבין כלל הקופות במאי - 2.5% ; ו"מיטב מתן" של מיטב-דש, שצנחה מהמקום הרביעי לשביעי, עם תשואה של 19.7% במהלך התקופה ולמרות תשואה של 2.2% במאי.

קופות קטנות
 קופות קטנות

קופות גדולות
 קופות גדולות