עיריית ר"ג: "ענבל אור בנתה במגדל הטייסים קומה ללא היתר"

לאחר חודשים ארוכים של איחור במסירת הדירות במגדל הטייסים, מתברר כי רק מחצית מהדירות במגדל קיבלו טופס אכלוס ■ עיריית ר"ג טוענת: המחסנים הקומתיים הוכנסו לתוך הדירות בניגוד להיתר הבנייה כתוצאה מהסטייה מההיתר

לאחר חודשים ארוכים של איחור במסירת הדירות במגדל הטייסים בשכונת נווה-יהושע ברמת-גן, מתברר כי רק מחצית מהדירות במגדל קיבלו טופס אכלוס.

המגדל, שהוקם במסגרת קבוצת רכישה שארגנה קבוצת ענבל אור (לשעבר אור סיטי נדל"ן), מתנשא לגובה של 27 קומות, בעוד היתר הבנייה שהונפק להקמתו כלל בניין בן 26 קומות בלבד. בנוסף, לתוך הדירות באגף המזרחי של המגדל הוכנסו המחסנים הקומתיים והגדילו את שטח הדירות.

כתוצאה מאי-ההתאמות בין ההוראות שנקבעו בהיתר לבין הבנייה בפועל, הנפיקה עיריית רמת-גן טופס אכלוס רק ל-48 הדירות באגף המערבי של הבניין, המהוות כמחצית מהדירות. יתר הדירות, שטרם קיבלו טופס אכלוס, ייאלצו להמתין עד שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן תדון בבקשה שהגישה קבוצת ענבל אור בסוף 2012 להכשרת השינויים שבוצעו. הבקשה אושרה על-ידי ועדת האישור בכפוף לתנאים, אך טרם התקבל היתר בנייה.

בעיריית רמת-גן מסבירים כי יקבלו החלטה רק לאחר דיון בבקשה. מנגד, בקבוצת ענבל אור טוענים כי הבקשה שהגישו אושרה על-ידי כל הגורמים, וכי קומה 27 הוקמה כקומה טכנית ולא כקומת מגורים, ואת שתי דירות המגורים שביקשה הקבוצה לאשר בקומה 27, ייעדה אור עבור עצמה, ועל כן לא סיכנה אף רכש דירה שלא תאושר.

למעשה, טוענים בקבוצה, הנושא היחיד שיש להשלים לצורך קבלת היתר הבנייה הוא הסדרת תשלום השבחה בגין התוספות שאושרו, שלגביו קיימת מחלוקת בין קבוצת ענבל אור לחברת הביצוע "מעוז דניאל".

עוד סבורה הקבוצה כי אין לחייבה בהיטל השבחה בגין התוספות, מאחר שלשיטתה מדובר בפרויקט שהוקם במסגרת פינוי-בינוי, הפטור מהיטלי השבחה.

"לא רק שמדובר בעבריינות בנייה, אלא מדובר גם על מעשה רמייה ביחס לצדדים שלישיים, הצגת מצגי-שווא לרוכשים שייתכן שרכשו נכס שנבנה ללא היתר בחלקיו, בהסתמך על הצהרות היזם", מסר עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת עיריית רמת-גן וחבר בוועדת התכנון והבנייה.

לדבריו, "אני סבור כי מדובר במקרה חמור ביותר שבו אין להתיר כל סובלנות ביחס לעבריינות, לא תהיה כאן עוד שיטת סלאמי. אדרוש כי העירייה תבטל את טופס האכלוס החלקי שניתן, תבטל את היתר הבנייה ככל שניתן בהתאם לתנאיו, ותפעל מיידית בהליך אכיפה פלילי נחוש כנגד העבריינים. כמו כן, על העירייה לדחות על הסף כל תכנית שינויים שמוגשת בדיעבד".

מעיריית רמת-גן נמסר: "עם קבלת בקשה לטופס 4 על-ידי היזם נשלח מפקח מטעם ההנדסה, בנוהל המקובל, לבדיקה של התאמת המצב בשטח לתוכנית שהוגשה. גם לבקשה זו נערכה ביקורת לטופס 4. נמצא כי הבנייה תואמת היתר למעט הוספת קומה 27, שינויים בקומה 26 והכנסת המחסנים הקומתיים לדירות באגף המזרחי. ניתן טופס 4 ל-48 דירות התואמות היתר בלבד. על מנת לקבל את טופס 4 לשינויים שנעשו, תעלה הבקשה, ככל הבקשות, לדיון בוועדה המקומית וזו תדון בנושא".

מקבוצת ענבל אור נמסר: "בידי הקבוצה כל האישורים הדרושים לאכלוס הבניין במתכונתו הנוכחית. ברגע שבו תסוכם המחלוקת בעניין דמי ההשבחה, יתקבל היתר האכלוס. לגבי השטח הטכני בקומה 27 במגדל, שהסבתו לשתי יחידות דיור אושרה זה מכבר, הוא לא שווק לדיירים אלא נשאר בבעלות היזמים. בנוסף, דרישות גורמי התכנון והפיקוח, שהיוו התניות לאישור האכלוס, מולאו כולן".

מגדל הטייסים / צילום: תמר מצפי
 מגדל הטייסים / צילום: תמר מצפי