דלק קידוחים חתמה על הסכם להקמת מתקן הנזלה בקפריסין

השותופות במאגר "אפרודיטה" חתמו על מזכר הבנות לא מחייב עם ממשלת קפריסין על הקמת מתקן להנזלת הגז ■ עלות המתקן המשוערת עומדת על כ-8 מיליארד דולר

דלק קידוחים , אבנר והשותפות האחרות במאגר אפרודיטה שבשטחי קפריסין הודיעו היום (ד') על חתימה על מזכר הבנות לא מחייב עם רפובליקת קפריסין לניהול משא ומתן לקראת חתימה על הסכם פרוייקט LNG וזאת עד לתום שנת 2013. כזכור, מאגר אפרודיטה התגלה כשנה לאחר לווייתן. המתקן שיאפשר ייצוא גז מקפריסין יוקם בעלות מינמלית של כ-8 מיליארד דולר, כך מעריכה ממשלת האי. גורמים המעורבים המיזם אמרו ל"גלובס" כי "בזמן שבישראל הכל תקוע בקפריסין רצים קדימה והפרחים ליחימוביץ'".

כמות הגז שהתגלתה עד כה במימי קפריסין מצדיקה הקמת מתקן בעל קו ייצור (טריין) אחד בלבד. מדובר במאגר אפרודיטה שבו שותפות נובל אנרג'י (70%) דלק קידוחים ואבנר (15% כל אחת). בשנתיים הקרובות צפויים להיערך קידוחים נוספים בשטחי רישיונות שחולקו על-ידי קפריסין לקבוצה בינלאומית בהובלת ענקית הנפט הצרפתית טוטאל וקבוצה משותפת ל-ENI האיטלקית ו-KOGAS הדרום-קוריאנית. ההנחה היא כי בקידוחי האקספלורציה יתגלו מאגרי גז נוספים שיצדיקו הרחבת המתקן, תוך הנכסת שותפים נוספים לדלק ונובל.

בקפריסין מקווים כי המתקן יוכל לשמש גם לייצוא גז ישראלי מלווייתן אולם לא נראה כי ממשלת ישראל תיתן לכך מראש את הסכמתה, לפחות כל עוד ישראל מתכננת להקים בעצמה מתקן הנזלה.

הסכם הפרויקט, צפוי להסדיר בין היתר, את תנאי הפיתוח ואת המבנה המסחרי של פרוייקט ההנזלה של הגז הטבעי (LNG), אם וככל שיופק מבלוק 12 ("פרוייקט הגט"ן") וכן תנאים נוספים, לרבות האפשרות לצירוף צדדים שלישיים העשויים להשתתף בפרוייקט הגט"ן והאפשרות להרחבה של פרוייקט הגט"ן עבור תגליות בשטחי רישיונות אחרים בקפריסין ו/או תגליות במדינות שכנות.

יצוין, כי כניסתו לתוקף של הסכם הפרויקט (אם וככל שייחתם), כפופה, בין היתר, להסכמה בין הצדדים על תנאיו, לקבלת אישור ממשלת קפריסין, אישור האורגנים המוסמכים בשותפות והאישורים הנדרשים על-פי כל דין, ככל שיידרשו.

מטעם שותפויות החיפושים חתמו על ההסכם יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר גדעון תדמור, מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו וסמנכ"ל האסטרטגיה של אבנר יניב פרידמן. מאגר אפרודיטה, התגלה לפני כשנה והוא מכיל על פי הערכות כ-TCF 5, כמחצית ממאגר תמר. מדובר באחת מעשרת תגליות הגז הטבעי הגדולות שהיו בשנים האחרונות.