משרד השיכון יאפשר מימוש האופציה של אשדר בחריש?

עמותות "חריש המאוחדת" ו"חריש הירוקה" הצליחו לגבש קבוצת רכישה לרכישת קרקע מידי חברת אשדר, לבניית 490 יחידות דיור ■ משרד השיכון יאלץ להכריע האם יאשר את העסקה כאשר מצד אחד עומדים חברי הקבוצה ומנגד חברת אשדר

עמותת 'חריש המאוחדת', שאורגנה על ידי 'מנהל מגורים ישראל' ו'חריש הירוקה' דיווחה היום (ב') כי הצליחה לגבש קבוצת רכישה לרכישת קרקע לבניית 490 יחידות דיור בחריש מידי חברת אשדר. נציגי קבוצת הרכישה עומדים להיפגש עם מנהלי החברה בימים הקרובים כדי לממש את האופציה שניתנה להם לרכישת הקרקע בתחילת חודש מאי.

את האופציה רכשו אז מנהלי הקבוצה בעבור כמיליון שקל והעסקה גובשה על פי שווי של כ-35 מיליון שקל למגרש בתוספת כ-35 מיליון שקל אותם שילמה אשדר כדמי הפיתוח. מדובר בכ-70 מיליון שקל, ובתוספת מע"מ מאמיר הסכום לכ-82 מיליון שקל. העסקה כולה משקפת מחיר לקרקע ליחידת דיור בגובה 167.3 אלף שקל אותו תשלם קבוצת הרכישה לחברה. חברי הקבוצה כבר הפקידו הון עצמי בגובה 230 אלף שקל בידי מארגני הקבוצה לקראת מימוש האופציה ורכישת הקרקע.

יש לציין שהעסקה מותנית באישור משרד הבינוי והשיכון אותו צריכה לקבל אשדר כדי להעביר את הקרקע לרוכשים אולם בצמרת המשרד הביעו לאחרונה מורת רוח מהמהלך ורמזו ביותר מהזדמנות אחת שייתכן שהאישור המדובר לא יינתן בקלות, אם בכלל. גם שר השיכון, אורי אריאל, התבטא בנושא במהלך דיון שהתקיין בועדה לביקורת המדינה לפני כשבועיים ואמר שהמשרד "לא יאפשר ליזמים לעשות סיבוב בחריש".

כזכור, חברת אשדר המנוהלת על ידי ארנון פרידמן, זכתה בקרקע במכרז שפורסם בשנה שעברה ביישוב החדש, מכרז שתוצאותיו פורסמו רק באמצע ינואר האחרון. העיכוב בפרסום התוצאות נבע מסאגה משפטית שבסופה נפסלו העמותות החרדיות שהגישו הצעות לרכישת 12 מגרשים ביישוב. כתוצאה מפסילת העמותות זכו קבלנים במגרשים ביישוב במחירים אפסיים מאחר שהצעתן הזוכה הייתה רק במקום השני ולאור הסבסוד רחב ההיקף שניתן למגרשים ביישוב.

כך למשל, הצליחה חברת אשדר לרכוש מהמינהל את המגרש בעבור כ-1.7 מיליון שקל בלבד, מה שמשקף שווי קרקע ליחידת דיור לא כולל פיתוח של כ-3,500 שקל בלבד. דמי הפיתוח על המגרש עמדו על כ-35 מיליון שקל ויחד איתם מדובר בשווי קרקע לדירה בגובה כ-75 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. המחיר אותו משלמת קבוצת הרכישה לחברה כעת הוא יותר מכפול וזאת אחת הסיבות להתנגדות משרד השיכון לעסקה.

בזמן שבמשרד השיכון מותחים ביקורת על העסקה, מציינים מארגני הקבוצה כי השורה התחתונה היא ש-490 חברי הקבוצה שהתגבשה יוכלו לרכוש דירות במחיר זול יותר ממה שהייתה משווקת החברה בעצמה אם לא הייתה מוכרת את הקרקע. "מחיר הדירה במסגרת קבוצת הרכישה יעמוד עד כ-660 אלף שקל", נמסר היום ממארגני הקבוצה, "זה מחיר שחוסך את הרווח היזמי ועלויות המימון והשיווק להם היה נדרש יזם".

כעת, לאחר גיבוש קבוצת הרכישה מצטרפים גם הרוכשים העתידיים לקבוצת הלחץ מול משרד השיכון הפועלת לאשר את העסקה למרות ההתנגדות. כך, פנו מארגני הקבוצה כמו גם הרוכשים למשרד השיכון בבקשה לאישור העסקה ואף צירפו פנייה של אחת המשפחות החברות בעמותה כדי להמחיש את הדברים.

כעת יהיה על משרד השיכון להכריע האם יאשר את העסקה כאשר מצד אחד עומדים חברי הקבוצה שכבר שילמו את התשלום הראשוני למארגני הקבוצה ומצד שני חברת אשדר שרכשה את הקרקע במחיר אפסי, בזכות סבסוד גבוה שהעניקה המדינה, ומוכרת אותו כעת ברווח נאה.