נסרדישי: אם מס משפרי הדיור היה בתקופתי, הייתי מתפטר

נסרדישי, מנהל רשות המסים לשעבר, מותח בכנס לשכת רו"ח ביקורת על חקיקת המס בחוק ההסדרים ואומר שהנזק ממנה יכול להיות דרמטי: "לחקיקה יש אורך חיים של מעל 30 שנה, והשאלה הנשאלת היא אם אי-פעם ניתן יהיה לתקן את זה"

"מעל שנה וחצי אני לא בתפקיד מנהל רשות המסים, ולראשונה אני יוצא מהחממה או מהשתיקה שגזרתי על עצמי מיום שחרורי ועד היום, כי אני חייב להתייחס למה שקורה היום, בין היתר לחוק ההסדרים. מה זאת החוברת הענקית הזאת של חוק ההסדרים? קראתי אותה 4 פעמים כדי לעשות לעצמי סדר. הייתי שותף ל-3 תקציבים בתקופת כהונתי כמנהל רשות המסים, ואני יכול להראות לכם את החוברת הקטנה של חוק ההסדרים שהייתה אז" - כך אמר אמש (ב') מנהל רשות המסים לשעבר, יהודה נסרדישי, בכנס לשכת רואי החשבון באילת.

בפאנל שעסק ב"סוגיות אקטואליות מתחום המסים, בדגש על חוק ההסדרים", תקף נסרדישי בחריפות את חקיקת המס המתוכננת במסגרת חוק ההסדרים, כאשר, לדבריו, הוא מדבר "מתוך כאב של אזרח שאוהב את המדינה".

"המשק בהאטה, האבטלה עולה, ויש גירעון עמוק - כל זה ביחד קורה, ושאלוהים ישמור איזו חקיקת מס עומדת לעבור, בלי שיהיה בה דיון ציבורי או כל דיון אחר למעשה. חברי הכנסת לא יכולים להבין את זה. אני יודע איך עובר חוק ההסדרים - בחצות, כולם עייפים ומצביעים בעד", אמר.

לדבריו, "אף אחד לא יכול להכיל את המאסה של החקיקה בחוק ההסדרים. 4 פעמים קראתי את הטקסטים של החוק כדי לקלוט את מה שכתוב שם ואת כל השינויים שהוציאו והכניסו לחוק. והנזק של חקיקה כזו יכול להיות דרמטי. חקיקה שעוברת והופכת לחוק במדינה, יש לה אורך חיים של מעל 30 שנה, והשאלה הנשאלת היא אם אי-פעם ניתן לתקן את זה".

נסרדישי תקף בחריפות גם את המס המתוכנן על משפרי הדיור. מדובר בפצצה הכי גדולה בתחום מיסוי הנדל"ן שהטיל משרד האוצר במסגרת הגזירות החדשות, הקובעת מדרגה חדשה ומיידית של מס רכישה על כלל משפרי הדיור.

"זה צדק חברתי? אם זה היה קורה בתקופתי הייתי אומר" 'או אני או החוק'", אמר נסרדישי.

לדבריו, לא ברור איך חרף התנגדות שר האוצר, יאיר לפיד, וסגנו, מיקי לוי, לסעיף הזה, והביקורת שהסעיף סופג, נראה כי מתקדמים עם החקיקה. "דיברתי עם סגן שר האוצר, וגם הוא אינו אוהב את התיקון", ציין.

"רשות המסים הורסת הישגים"

נסרדישי לא חסך ביקורת גם מהמדיניות של רשות המסים. הוא התעכב במיוחד על כוונת הרשות לבטל את "הבייבי שלו" - הרפורמה במיסוי לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, שפורסמה בספטמבר 2008 (חלה רטרואקטיבית מינואר 2007), ומעניקה להם פטור ממס ומדיווח בישראל לתקופה של 10 שנים על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל (תיקון 168 לפקודת מס הכנסה). כוונת רשות המסים היא לבטל את הפטור מחובת הדיווח באמצעות הליך חקיקה מלא בכנסת (הסעיף הרלבנטי הוצא מחוק ההסדרים), ומאוחר יותר ייתכן שגם יבוטל הפטור מתשלום המס.

"תיקון 168 לא עלה לאוצר המדינה אפילו שקל אחד, להיפך. אותם אנשים שהבאנו אותם לארץ אחרי התיקון תורמים לצמיחה של מדינת ישראל.

"מה אצה לכם הדרך לעשות את התיקון הנוראי הזה? מה החוק הזה הפריע לרשות המסים דווקא בשעה כזו שהמשק בהאטה, שהמצב הכלכלי לא טוב? דווקא היום להבריח את האנשים האלה ממדינת ישראל? זה לא הגיוני", אמר.

לדברי נסרדישי, "מטרת מדינת ישראל הייתה להחזיר הון אנושי לתוך המדינה. דנו בחוק הזה חודשים ארוכים. נתנו להם פטור ל-10 שנים ואמרנו להם 'תורו את הארץ'. נתנו להם שנת הסתגלות כדי שיכירו את המדינה ויוכלו לצאת מפה, מבלי שנדרוש מהם דבר אם יתחרטו. זה נתן ביטחון לעולים ולתושבים חוזרים לחזור לארץ.

"לפני החקיקה היו 4,000 עולים בשנה לארץ, ואחרי החקיקה כל שנה בממוצע הגיעו 12 אלף עולים חדשים, וכל שנה היה גידול של 8,000 תושבים חוזרים למדינה בממוצע. במהלך השנים האחרונות חזרו 32 אלף תושבים חוזרים לארץ. הם תורמים למשק. מדינת ישראל לא מוציאה עליהם אגורה שחוקה, אז מה אצה הדרך לרשות המסים להרוס את ההישגים הללו?".

"מדוע שישראל לא תיתן הטבות"

נסרדישי התייחס גם להסברים של רשות המסים לנחיצות החקיקה הנוגעת לתושבים חוזרים ועולים חדשים ואמר: "קראתי שהרשות מסבירה שאנחנו צריכים להיות כמו כל העמים שאין בהם הסדר כזה - אבל אנחנו עם לבדד ישכון - אנחנו רוצים להחזיר את האנשים שלנו לארץ. חוץ מזה, מה זאת אומרת אנחנו נהיה כמו כל העמים? למה לשווייץ מותר לתת הטבות מס ולפתות משקיעים? גם אנגליה מושכת משקיעים ורוצה לתת להם הקלות מס היום. מדוע שמדינת ישראל לא תיתן הטבות?".

בהמשך דבריו, התייחס נסרדישי לכוונת רשות המסים לגבש ולפרסם רשימה של תכנוני מס, פוזיציות ונקיטות עמדה, שעשויות לחרוג מהכללים המותווים בחוקי המס - אשר עליהם תיקבע חובת דיווח. נסרדישי הזהיר את הרשות כי היא לא תוכל לעמוד בגזירה שהיא מתכוונת להטיל על עצמה.

"אני יודע מה יכולתה של רשות המסים - היא יכולה לבדוק 1.8% או 2% מהתיקים בלבד. איך תעמדו בכל הדיווחים שידווחו לכם, בעקבות הרשימה שאתם מתכוונים לפרסם? אתם רוצים להגביר את חובת הדיווח על תכנוני מס, אבל איזה סמכות יש לכם לעשות את זה? תעדכנו את הרשימה בהליך חקיקתי ולא במסגרת חוק ההסדרים", ציין.