נשיא חדש למצרים: "אדאג לעם, אשקם ערכי המהפכה"

(עדכון) - ראש בית המשפט החוקתי העליון עדלי מנסור יכהן כנשיא בפועל עד לעריכת בחירות ■ הבוקר הוא הושבע לנשיא זמני ואמר במהלך הטקס: "אקח על עצמי לתקן את המשגים שנעשו במהפכה הקודמת, לא ניתן לאנשים להידרדר לעבדות"

אחרי ההודעה הדרמטית אמש של שר ההגנה המצרי על הדחת הנשיא מוחמד מורסי - עידן חדש נפתח במצרים. הבוקר (ה') הושבע ראש בית המשפט החוקתי העליון עדלי מנסור לנשיא מצרים - תפקיד שאותו ימלא באופן זמני עד לעריכת בחירות חדשות. "אכבד את החוק, אדאג לאינטרסים של העם, אגן על עצמאות המדינה", אמר מנסור בטקס ההשבעה.

עוד לפני השבעתו לנשיא, הושבע מנסור מחדש לתפקידו כראש בית המשפט החוקתי העליון. זאת, בעקבות ההפיכה, שלמעשה ביטלה רשמית את כל המוסדות השלטוניים במדינה. "אני נשבע לשמור על חוקת מצרים ועל מצרים", אמר בטקס קצר שנערך באולם בית המשפט בקהיר.

כעבור כשעה החל טקס השבעתו לנשיא מצרים. "אני נשבע בשם האל שאשאר נאמן, אכבד את החוק, אדאג לאינטרסים של העם, אגן על עצמאות המדינה הזאת ושטחיה", אמר מנסור וזכה למחיאות כפיים סוערות של הנוכחים שנעמדו על רגליהם. "אני מקבל בשמחה ובכבוד את החובה לכהן כנשיא לתקופת המעבר, לשרת את האומה הגדולה הזאת, האומה המצרית. אקח על עצמי לתקן את המשגים שנעשו במהפכה הקודמת. מה-30 ביוני מצרים שייכת לכל חלקי החברה".

"לשמר ולשקם את ערכי המהפכה"

על ההדחה של מורסי אמר: "זה היה צורך אמיתי, זה לא היה שיגעון של אדם אחד - הצורך לשמר את ערכי המהפכה. אנחנו רוצים לשמר ולשקם את ערכי המהפכה. אנחנו רוצים לחדש את המחויבות כלפי כל האנשים, כלפי העניים. לא ניתן לאנשים להידרדר לעבדות. אנחנו רוצים שאנשים יחיו בכבוד. ערכי המהפכה יעברו מדור לדור וימשיכו לנהוג על פי ערכי המהפכה".

הנשיא החדש והזמני הדגיש כי כל האזרחים המצרים שווים ואין אזור אחד שמועדף על פני אחר. "כולם צריכים להגן על ערכי המהפכה היום ובעתיד", קרא. "צריך להתכונן לבחירות פרלמנטריות. בחירות הוגנות, חופשיות, דמוקרטיות, צודקות, שקופות, שבהן נגשים את רצונו של העם".

על התערבות הצבא במשבר הפוליטי - שהביאה לסיומו אמר מנסור: "כוחות הביטחון תמיד היו הנשמה של האומה הזאת, מוכנים תמיד לשרת את האינטרסים של העם והאומה הזאת. העם המצרי לא מוכן לקבל שיגבילו את עצמאותו. כוחות הביטחון מוכנים להקריב את חייהם, להתייצב לצד ההמון, לדאוג לביטחונו".

הנשיא המצרי החדש התייחס גם למחלוקת הפוליטית במדינה ואמר: "האחים המוסלמים הם חלק מהאומה המצרית. אני קורא להם להשתתף בבניין האומה המחודש".

לא מזוהה עם אף מפלגה

מנסור בן ה-68 מנסור הוא בוגר בית הספר למשפטים של אוניברסיטת קהיר ובעל תואר שני במשפטים ובמדעי הניהול. מאז 1992 הוא מכהן בבית המשפט העליון החוקתי של מצרים ושימש כנשיא בית המשפט העליון וסגן בית המשפט החוקתי העליון. החל מהבוקר הוא משמש כנשיאה החדש של מצרים - ונראה כי לעובדה שהוא אינו מזוהה עם אף מפלגה יש חשיבות מכרעת ליציבות במדינה עד לעריכת הבחירות החדשות בתוך כמה חודשים.

מנסור ישמש כגורם שישלוט במצרים בתקופת המעבר, שבמהלכה תשלוט ממשלה זמנית בהשתתפות כל הגורמים הפוליטיים במדינה. מועצת החוקה תנסח חוקה חדשה למצרים, כשהמטרה היא לצלוח את השלב הקצר הזה כדי להוביל לבחירות חדשות לפרלמנט ולנשיאות.

הגורמים שיסייעו למנסור לצלוח את תקופת המעבר שעד לבחירות יהיו בכירי הצבא במדינה ובראשם שר ההגנה עבד אל פתח א-סיסי, שאותו מינה הנשיא המודח מורסי בעצמו והיה זה שחרץ אמש את גורלו. לא-סיסי יסייע גם רמטכ"ל צבא מצרים, הגנרל סידקי סובחי ומי ששימש כיועצו של מורסי וכיהן בעברו כרמטכ"ל, הגנרל סמי ענאן.

תוקם ועדה עליונה לפיוס לאומי

אמש, בהודעה על הדחתו של מורסי, פירט א-סיסי את "מפת הדרכים" להעברת השלטון במצרים מידי האחים המוסלמים שכוללת כמה שלבים. הוא אמר כי ימונה נשיא זמני למצרים וכי החוקה תושהה ובית הדין החוקתי ינסח חוק חדש לבחירות פרלמנטריות.

הגנרל הבטיח כי המטרה היא להבטיח את חופש ההתארגנות והתקשרות ואמר שיוקמו מוסדות אזרחיים לניהול המדינה. א-סיסי הדגיש כי הצבא עצמו לא יהיה חלק מהמוסדות האלה ואמר כי "תוקם גם ועדה עליונה לפיוס לאומי, שתהיה לה אמינות ותייצג את כל הזרמים".