המשבר באירופה שוב מרים את הראש: מה קרה הפעם?

בורסות אירופה נופלות היום על רקע הארועים בפורטוגל וביוון ■ בפורטוגל התפטרו שר האוצר ושר החוץ במחאה על צעדי הצנע ■ ביוון שוב חוסר וודאות בנוגע לקבלת חבילת החילוץ

כבר תקופה ארוכה שמנהיגי אירופה מנסים להסביר לכל מי שמוכן לשמוע שהמשבר הכלכלי הסתיים, שהיבשת יוצאת מהמיתון, ושהכל בסדר - ובכל פעם ארוע מסוים גורר פאניקה בשווקים ביבשת. היום צוללות הבורסות המרכזיות באירופה מעל 1.5%, והפעם - בגלל יוון ופורטוגל.

בפורטוגל התפטר היום שר האוצר, על רקע חוסר הסכמתו עם צעדי הצנע, שהופכים להיות יותר ויותר שנויים במחלוקת בכל רחבי היבשת. שר האוצר, ויטור גספר, הגיש מכתב התפטרות בו ציין כי הוא הציע להתפטר כבר באוקטובר, לאור כך שהתמיכה הציבורית והפוליטית לצעדי הצנע פוחתת.

במכתב לראש הממשלה פדרו פאסוס קואלו הוא כתב כי "אני משוכנע שהפרישה שלי תתרום לחיזוק ההנהגה שלך והליכוד של הממשלה שלך".

כל זאת, לאחר שאתמול התפטר גם שר החוץ, פאולו פורטס. ההתפטרויות מעמידות את הממשלה הפורטוגלית בסכנה שכן היא מורכבת משתי מפלגות בלבד. פורטס עומד בראש השותפה הזוטרה בקואליציה, וההתפטרותו עשויה לסלול את דרכה של מפלגתו את אל מחוץ לממשלה.

ואם זה לא מספיק, גם יוון חוזרת בימים אלה לכותרות. המוסדות הבינלאומיים הציבו אתמול אולטימטום למדינה לעמוד בתנאים שהציבו לה על מנת לקבל את חבילת החילוץ תוך 3 ימים.

מי שיצאה להגנת יוון בעניין הינה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שבריאיון לעיתון מקומי גרמני טענה כי החוב של יוון ימשיך להיות יציב וכי מחזיקי האג"ח הפרטיים של המדינה לא ייאלצו לספוג "תספורת" נוספת. "יוון השיגה התקדמות גדולה הודות לרפורמות שהנהיגה ממשלתו של ראש הממשלה אנטוניס סמאראס", אמרה מרקל בריאיון לעיתון. "אני מעריכה שהתייצבות של החוב היווני תמשיך להיות מובנת מאליה".

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, אומר כי "הפד 'השתעל' באשר לאפשרות של מימוש אסטרטגיית יציאה ובאירופה קיבלו שפעת וחוששים כי נסיגה של הפד מן התמריצים תפגע בצמיחת הייצוא האירופאי עליו נשענת תחזית ההתאוששות באירופה, שכן הצרכן האירופאי במדינות רבות נותר חבוט, מקטין מינופים ונלחם על משרתו.

"החולשה בשווקים המתעוררים בדגש על צפי לצמיחה איטית מהחזוי בסין בשנת 2013 הינה בשורה רעה אף היא לצמיחת הייצוא האירופאי שרואה אל מול עיניו עולם הזדמנויות עסקיות צר יותר על אף ההתייעלות הניכרת כתוצאה מצעדי הצנע במדינות דרום אירופה".

בשורה התחתונה אומר פגוט כי "החדשות השליליות האחרונות מפורטוגל ויוון גרמו לכל המדחיקים את המיתון האירופאי לשוב ולהיזכר כי זה מעולם לא הסתיים. אנו מעריכים כי הלהבות של משבר החובות האירופאי לא ישובו לגובה רב בעת הקרובה, שכן הבחירות בגרמניה מצויות מעבר לפינה ולאיש באירופה אין אינטרס לעצור סיוע ליוון או לערער את השלווה בשוק החוב של מדינות ה-PIIGS האחרות".