משפחת לבנת תובעת דיבה: "לא אחראים ליוקר הדיור"

בימי המחאה הופצו עלונים שהטילו על משפחת לבנת אחריות ליוקר הדיור בשל אחזקותיה ב"נשר" ■ צבי לבנת הגיש קובלנה פלילית בגין לשון הרע נגד שמעון יקירה, בטענה כי הוא אחראי להפצת העלונים כנקמה עסקית ■ יקירה מכחיש

במסגרת המחאה החברתית ששטפה את ישראל בקיץ 2011 הפיצו פעילי המחאה בשדרות רוטשילד ובמקומות אחרים מאות פלאיירים ועלונים שהטילו את האשמה ביוקר המחיה והדיור בארץ על גורמים שונים ומשונים.

בין מאות העלונים הללו ניתן היו למצוא כאלה שהטילו את האשמה למחירי הדיור בישראל על משפחת לבנת, שהיא אחת ממשפחות אנשי העסקים המוכרות והעשירות בארץ. זאת, בשל אחזקותיה המהותיות בחברת נשר מפעלי מלט, העוסקת בייצור ושיווק מלט ובחברת תעבורה, העוסקת בהובלת מלט.

שי, זאב וצבי לבנת ואביהם, אברהם לבנת (בונדי), הם מאנשי העסקים המוכרים והעשירים בארץ, ומשפחת לבנת שותפה, בין היתר, בגרעין השליטה של קונצרן אי.די.בי, בעל השליטה בחברות "נשר" ו"תעבורה".

כשנתיים חלפו מאז המחאה, ול"גלובס" נודע כי מזה חודשים רבים, ומתחת לרדאר של כלי התקשורת, מנהלת משפחת לבנת מאבק משפטי נגד מי שלדבריה הפיץ את העלונים הללו - איש עסקים בשם שמעון יקירה.

צבי לבנת אף הגיש, באמצעות עו"ד גיורא ארדינסט, לבית משפט השלום בתל-אביב קובלנה פלילית בעילה של לשון הרע נגד יקירה ונגד בתו, רנה יקירה-כאלי, עורכת דין שעבדה בעברה בפרקליטות.

יקירה מצדו מכחיש, באמצעות עו"ד רונאל פישר, כל קשר להזמנת העלונים, הפצתם או הדפסתם. כדי להוכיח כי הקובלנה היא עלילת-שווא של צבי לבנת כנגד יקירה, הגיש באחרונה עו"ד פישר בקשה לבית המשפט לזמן לעדות במסגרת ההליך הפלילי את אברהם וצבי לבנת ולהקליט את עדויותיהם, ובית המשפט נענה לבקשה.

לדברי יקירה, באמצעות הקלטת עדויותיהם של אברהם וצבי לבנת בבית המשפט, ולמרות שאין לו קשר להפצת העלונים, הוא יוכיח כי הטענות, לפיהן "משפחת לבנת והחברות שבשליטתה שלחו זרועות לעבר מוקדי שלטון שונים לאורך השנים עד כדי יכולת השפעה על יוקר המחיה בישראל - הינן אמת לאמיתה".

"המשפחה המורחבת"

בקובלנה הפלילית שהגיש נגד יקירה בדצמבר 2012, טוען צבי לבנת כי בימי המחאה החברתית הפיצו יקירה ובתו עלונים שקריים שהוציאו את דיבתו, שבהם הם קשרו בין בעיות הדיור בישראל למונופול לכאורה של משפחת לבנת בתחום התעבורה והמלט.

בין היתר נכתב באחד העלונים, שנשא את הכותרת "אזהרה - הון שלטון עולם תחתון": "כאן מתחילה בעיית הדיור: במדינת ישראל ישנה חברה אחת לייצור מלט - נשר! במדינת ישראל ישנה חברה אחת לשינוע מלט - תעבורה! לא במקרה שתיהן בידי אותם בעלים - צביקה לבנת! נשיא קבוצת לבנת - אהוד אולמרט! חברות אלה שתיהן מונופולים בשוק הישראלי! שתי החברות נמצאות בבעלות IDB - נוחי דנקנר! חברות אלה מספקות מלט לרשות הפלסטינית! עלות המלט לישראלי גבוהה בכ-30% מלפלסטיני! אזרחי ישראל מסבסדים דיור לרשות! יוקר הדיור מתחיל ביוקר חומרי הגלם. בשנת 2009, נשר הגדילה את רווחיה ב-55% ותעבורה - ב-250%, כשיש משפחה מורחבת, אין דאגות!!!".

בהמשך, הופצו בשדרות רוטשילד עלונים נוספים שהאשימו את בני משפחת לבנת ואת עסקיהם באחריות למחירי הדיור בישראל. העלונים כללו תמונות של צביקה לבנת, נוחי דנקנר, אהוד אולמרט, ישראל כץ ושאול מופז - תחת הכינוי "המשפחה המורחבת".

"אינטרס נקמני"

בקובלנה טוען לבנת כי "הנאשמים הפיצו את העלונים על מנת שייראו כאילו הם מהווים חלק מהמחאה החברתית, וזאת מתוך כוונה זדונית לפגוע במשפחת לבנת ובחברות הקשורות אליה ממניעים זרים, שבינם לבין המחאה החברתית אין דבר וחצי דבר".

לדברי לבנת, "תיאור עסקי המלט ומעורבותה של משפחת לבנת בעסקים אלה באופן בו הם מתוארים בעלונים, לפיו הם חלק מקונספירציה שמעורבים בה קשרים אפלים ומושחתים עד כדי הגדרתם כ'עולם תחתון', תוך רמיזה ברורה כי עסקים אלה מבוססים על קשרים פסולים בין משפחת לבנת לאנשים ששמם ותמונתם מופיעים בעלונים - הוא פרסום שקרי גס ובוטה, שיש בו כדי לפגוע ולהכפיש את שמם של משפחת לבנת ושל החברות".

עוד טוען לבנת בקובלנה הפלילית כי "קוראי העלונים לא היו יכולים לדעת שהעלונים מופצים מתוך אינטרס נקמני, על-ידי גורם הנוטר טינה למשפחת לבנת".

לדברי לבנת, הוא אינו מכיר את הנאשמים, אך מבירור שערך עולה כי יקירה פנה בעבר לסמנכ"ל מסחר בחברת תעבורה, בבקשה כי החברות יסייעו לו במיזם יבוא מלא מירדן לישראל או לרשות הפלסטינית, אך הסמנכ" ל השיב שלחברות אין עניין במיזם.

לבנת הוסיף וכתב כי בהמשך יקירה פנה לאריה מורג, לשעבר מנכ"ל תעבורה, וביקש ממנו כי החברות ינצלו קשרים ברשות שדות התעופה, כדי לסייע לו להסדיר בעיה כספית שהייתה לו מול הרשות, ובתמורה הבטיח להפסיק "להציק" לחברות.

בקובלנה נטען עוד כי "יקירה סבר ככל הנראה כי משפחת לבנת עמדה מאחורי כישלון המיזם העסקי שקודם על-ידו (על אך שסברה זו אין בה שמץ של אמת), וייתכן שנטר טינה למשפחת לבנת על סירובה לשתף פעולה עם הצעתו המושחתת, ולפיכך פעל כד להתנקם במשפחת לבנת, באמצעות הפצת העלונים השקריים".

"קשרי הון-שלטון"

יקירה מכחיש, כאמור, כל קשר להפצת העלונים נגד לבנת וכן את יתר טענותיו של לבנת. כך למשל, לדבריו, הוא מעולם לא יזם יבוא מלט לארץ, ומעולם לא פנה לאנשי חברת תעבורה כדי לשתף עמם פעולה בעסקי המלט.

יקירה מבקש, כאמור, לזמן את אברהם וצבי לבנת לעדות, כדי להפריך את טענותיהם נגדו וכן הוא מבקש להקליט את עדויותיהם.

לדבריו, "אברהם וצבי לבנת הם בעלים של מגה-חברות השולטות על תחומים נרחבים במשק הישראלי, ובהן מועסקים אנשי ציבור בכירים, כגון אהוד אולמרט ואחרים. מהות הבירור המשפטי שהם עצמם יזמו, באמצעות הגשת הקובלנה, נוגעת להסדרים כובלים, מונופולים וקשרים בין הקונצרנים המוחזקים בידי משפחת לבנת לבין אנשי שלטון בעבר ובהווה, שכשרותם וחוקיותם הינן לב-לבו של הדיון המשפטי", טוענים יקירה ובתו.