המדינה הפסידה 200 מיליון שקל עקב תכנון מס של אפריקה

מנהל רשות המסים חשף כי המדינה איבדה בתכנון מס אחד 200 מיליון שקל - אך לא חשף את העסקה ‏‎■ "גלובס" חושף: מדובר במכירת קניוני רמת-אביב וסביונים למליסרון ■ ‎‏ תכנון המס: כתוצאה משיערוך נכסים שלא חייב במס

חברת אפריקה נכסים, מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, "חסכה" לעצמה מסים בהיקף של 200 מיליון שקל במכירת קניון רמת-אביב בתל-אביב לחברת מליסרון - כך נודע ל"גלובס".

במסגרת דיון שנערך אתמול (ג') בוועדת הכספים על חלק מהתיקונים הנדרשים בחוק ההסדרים, התייחס מנהל רשות המסים, רו"ח משה אשר, לעסקה שבה הפסידה המדינה 200 מיליון שקל בעקבות "פרצה בחוק" כהגדרת הרשות, בנוגע למיסוי רווחי שיערוך.

אשר אמר בדיון כי "המדינה מאבדת מיליארדים בתכנון מס על רווחי שיערוך", וכי "רק על עסקה אחת בתכנון מס איבדנו 200 מיליון שקל, שמדינת ישראל הפסידה שלא כדין".

אשר סירב לחשוף את פרטי העסקה עקב חובת הסודיות המוטלת על רשות המסים, אולם ל"גלובס" נודע כי העסקה המדוברת היא מכירת קניון רמת-אביב על-ידי לבייב למשפחת עופר.

כפי שנחשף ב"גלובס", באפריל 2009, לאחר כשנה של ניסיונות, נמכרו קניון רמת-אביב וקניון סביונים ביהוד, שניהם של אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לבייב, לחברת מליסרון מקבוצת עופר נכסים. הקניונים נמכרו לפי שווי כולל של 1.74 מיליארד שקל.

קניון רמת-אביב, שבו החזיקה אפריקה נכסים 73.4% מהמניות, נמכר לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל; ואילו קניון סביונים נמכר תמורת כ-200 מיליון שקל.

מנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, מסר אז כי בשתי העסקאות התזרים נטו, בניכוי המיסוי, מוערך ב-800 מיליון שקל. יצוין כי ביתרת המניות, 26.6% מקניון רמת-אביב, מחזיקה חברת הביטוח מגדל, שלא מכרה את החזקותיה.

מתברר כי לבייב חסך לחברות שבבעלותו סכום-עתק, בעזרת תכנון מס לגיטימי, או אם תרצו בעזרת פרצה הקיימת בחוקי המס - שאותה מנסה עתה רשות המסים לסגור בחוק ההסדרים.

לעמדת הרשות, יש לסגור באמצעות חוק ההסדרים "פרצות מס", להבהיר ולפתור מקרים שבהם לשון החוק אינה ברורה דיה, ומאפשרת לציבור לנצל את אי-הבהירות כדי להתחמק ממס. "פרצת מס" אחת שאמורה להיסגר היא חלוקת רווחי שיערוך על-ידי חברות.

חברות ישראליות רשאיות לשערך מחדש (כלפי מעלה) את שוויים של הנכסים שלהן, כמו נדל"ן להשקעה. התוצאה: מצד אחד השיערוך מעלה את שווי הנכס (במאזן החברה), ומצד שני מגדיל את הרווחים של הפירמה. זאת, על אף שהנכס כלל לא נמכר.

הפרצה הזו הובילה לכך שחברות שיערכו נדל"ן להשקעה, את הרווח "על הנייר" הן לקחו כהלוואה מהבנקים, וחילקו באמצעותו דיבידנדים, בלי ששילמו מס חברות על השיערוך.

יצוין כי כבר לפני מספר שנים הגיע צוות ברשות המסים למסקנה כי חלוקת רווחים הנובעת משיערוך כזה, אינה נחשבת לדיבידנד פטור ממס. אולם מסקנות הצוות לא עוגנו בחקיקה, כך שהמחלוקות בעניין זה עדיין לא נפתרו. וכך, מייצגים של נישומים וחברות סברו כי מדובר בתכנון מס לגיטימי ובפרשנות ראויה לסעיף החוק, ולרשות המסים היה קושי להפעיל סנקציות נגד החברות, כל עוד אלה פירשו את החוק בדרך לגיטימית.

לסגור את הפרצה

וכך ניצלה אפריקה נכסים כדין את "פרצת המס" הזו, וטרם מכירת קניון רמת-אביב חולקו כדיבידנד בין החברות בקבוצת אפריקה רווחי שיערוך הנכס. מצד החברה, הדברים תוכננו באופן מיטבי. מרגע שהיה ברור כי מתוכנן מהלך למכירת הקניון, נעשה תכנון מס מיוחד לטובתו, שבמסגרתו שוערך הנכס במחיר גבוה. על בסיס שיערוך זה חולק דיבידנד לבעלי המניות בחברה. אחרי חלוקת הדיבידנד ירד שווי הנכס, הקניון, לצורך המכירה.

בעסקת המכירה סיכמו החברות מקבוצת אפריקה ישראל ומליסרון על מחיר הרכישה, אולם דובר כבר בערך החדש, הנמוך יותר של הנכס. בעקבות חלוקת הדיבידנד ירד המחיר, כך שמליסרון שילמה פחות ברכישה. עבור המוכרת, אפריקה נכסים, התבטא הדבר בחיסכון של סכום-עתק במס.

יצוין כי גם חברת הביטוח מגדל, שלא מכרה את החזקותיה בקניון, נהנתה מחלוקת הדיבידנדים שהיוו את בסיס חיסכון המס.

במסגרת חוק ההסדרים הוכנס כעת תיקון לחוק, שמבקש לסגור את הפרצה הזו על-ידי כך שהוא קובע כי מרגע שחברה מחלקת דיבידנד בעקבות שיערוך נכס, עליה לשלם מס חברות בגינו. דהיינו, השיערוך ייחשב למכירה של הנכס לצורכי מס.

מקורבים לאפריקה ישראל אומרים היום (ד') כי "במהלך החזקתה של אפריקה נכסים בקניון רמת-אביב חולקו לבעלי המניות לאורך השנים דיבידנדים שחלקם נובעים משיערוכים. עמדתנו היא, וכך הייתה תמיד, שדיבידנדים אלה פטורים ממס".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשל חובת הסודיות אנו מנועים מלהתייחס לעניין".

תכנון מס ב 6 שלבים
 תכנון מס ב 6 שלבים