"מחירי הדיור עדיין בשיא אך דרושה הורדת ריבית נוספת"

כלכלני הלמן אלדובי מעריכים בסקירה השבועית שפרסמו כי יותר ויותר נתונים מלמדים על צורך בהפחתת ריבית נוספת ■ ומה לגבי הכלכלה הגלובלית? קיים חשש כי פורטוגל לא תעמוד במסגרת התקציב ותצית מחדש את משבר החוב

"מחירי הדיור עדיין ברמות שיא מה שעשוי להקשות מעט על הורדת ריבית נוספת", כך מעריכים היום (א') בבית ההשקעות הלמן-אלדובי. במהלך הסקירה השבועית שפרסמו כלכלני הבנק, הם התייחסו בהרחבה גם למצב הרגיש שנוצר בפורטוגל, מצב שעשוי להצית מחדש את משבר החוב באירופה.

לטענת כללכני הבנק, יותר ויותר נתונים מלמדים על צורך בהפחתת ריבית נוספת, למרות שלאחר הורדת הריבית הכפולה בחודש מאי יתכן ובנק ישראל מעדיף לחכות ולראות את ההשפעות של המהלך. בין נתונים אלו ניתן לציין את האינפלציה שכמעט ולא קיימת, את ההאטה בפעילות הכלכלית ואת התחזקות המטבע בעקבות העודף הצפוי במאזן התשלומים בשל הזרמת הגז.

ומה לגבי ההתפתחויות בעולם? בהלמן אלדובי התייחסו בהרחבה לפורטוגל, שחזרה לכותרות בשבוע האחרון ומאיימת ללבות מחדש את משבר החוב בגוש האירו. כלכלני הבנק מסבירים כי כעת החשש המרכזי הוא לגבי עמידה במסגרת התקציב אליה התחייבה המדינה. "הטריגר למהלך היה התפטרותם של שר האוצר ושר החוץ, שהיו חלק מהממשלה שיישמה קיצוצים בתקציב בשל התחייבות ל- IMF ולרשויות באירופה בתמורה לקבלת סיוע כספי. עם יחס חוב לתוצר של למעלה מ- 120%, אבטלה גבוהה ותוצר מתכווץ, כל שינוי בעלויות המימון של פורטוגל עלול להשפיע על היכולת של המדינה למחזר חובות", נכתב בסקירה.

בבנק ההשקעות מציינים בנוסף כי למרות שמריו דרגי, נגיד ה- ECB, התחייב בעבר כי הבנק המרכזי ירכוש אגרות חוב של מדינות במצוקה באירופה (במסגרת תוכנית ה-LTRO) "התחייבות זו תלויה בתנאים מסוימים ולכן פורטוגל לא יכולה לסמוך רק על הבנק המרכזי אלא להמשיך ולדבוק במשמעת תקציבית. אומרים היום בבית ההשקעות הלמן אלדובי".