"המעריך הלאומי" פרופ' יצחק סוארי פורש מעבודת הייעוץ

לרואה החשבון המוערך, יועצם הכלכלי של בכירי המשק, "נשבר" מייעוץ ■ משרדו ספג ביקורת על הערכות השווי שנתן לקבוצת אי.די.בי ■ מי שמטלפן למשרדו מועבר ישירות לחברת אלייד, בעלת השליטה בצ'מפיון מוטורס, בניופאן ובאשטרום

יועצם הכלכלי של טייקונים גדולים, בנקאים ומנהלים בכירים במשק, פרופ' יצחק סוארי, פרש מעבודת הייעוץ ומתמקד כעת בעסקים ובתפקידו כיו"ר חבר הנאמנים של קבוצת אלייד, בעלת השליטה ביבואנית הרכב צ'מפיון-מוטורס, ביבואנית האלקטרוניקה והחשמל ניופאן ובענקית הנדל"ן אשטרום.

סוארי אמנם נמנע בקנאות מחשיפה ולא נוהג להתראיין, אך הוא מוכר כאחד היועצים המשפיעים ביותר במשק. הוא מקושר לדמויות בכירות ביותר בשוקי ההון והעסקים, חבר אישי וקרוב של אנשי עסקים רבים, בהם נוחי דנקנר, יצחק תשובה, צדיק בינו ומשפחת עופר - אשר נמנים עם מצבת לקוחות מפוארת שלה העניק שירותי ייעוץ והערכות שווי לאורך השנים.

לפני שנתיים, ב-2011, חשף "גלובס" כי פרופ' סוארי מוריד הילוך בפעילותו במשרד הייעוץ שייסד, ויתרכז בעסקים. סוארי החל אז בהליך פרישה הדרגתי ממשרדו, סוארי ושות', מתוך כוונה לצמצם את פעילות הייעוץ במשרדו ולהתרכז בתפקידיו כיו"ר אלייד.

כעת נודע ל"גלובס" כי הליך הפרישה של סוארי הושלם באחרונה, והוא פרש מכל עסקי הייעוץ של המשרד. לדברי אחד ממכריו, "סוארי לא מגיע למשרד בכלל, לא חותם על חוות-דעת והערכות שווי, ולמעשה לא מעורב, לפחות לא באופן רשמי, בענייני חברת הייעוץ שלו".

יצוין כי כאשר מתקשרים למשרד הייעוץ של סוארי, מזכירות המשרד מעבירה את המתקשר לחברת אלייד, שם יושב היום סוארי. המזכירות במשרד סוארי כבר לא לוקחות הודעות עבורו, אלא מבקשות "להשאיר הודעה אצל מזכירתו בחברת אלייד".

"ההשגות נגדו אינן נכונות"

השמועות בשוק הן כי סוארי פורש מתפקידו על רקע תביעה נגזרת שהוגשה נגד אי.די.בי בעקבות ההשקעה של החברה בגנדן תיירות. אי.די.בי פתוח רכשה את גנדן תיירות באוקטובר 2009 מידי חברת גנדן הפרטית, שבשליטת נוחי דנקנר ואבי פישר, בעסקת בעלי עניין, תמורת 1.2 מיליון דולר בלבד.

לקראת העסקה הוערכה גנדן תיירות על-ידי סוארי ב-55 מיליון דולר, ופעילות ישראייר (שבבעלותה המלאה) תומחרה בכ-34 מיליון דולר. הערכת השווי אמנם נקבה לחברה שווי נמוך, אך הייתה בכל זאת שנויה במחלוקת, שכן היא הכשירה את עסקת בעלי העניין ליציקת גנדן תיירות לתוך קבוצת אי.די.בי הציבורית.

פחות משנה לאחר הרכישה, קרן ההשקעות סקיי, בניהול צבי יוכמן וניר דגן, השקיעה כ-15 מיליון דולר באי.די.בי תיירות (לשעבר גנדן תיירות), באמצעות אג"ח להמרה. אם יומרו האג"ח למניות, תחזיק קרן סקיי כ-25% ממניות אי.די.בי תיירות.

בספטמבר 2012 הגיש רו"ח ישראל בן-יורם, בעל מניות באי.די.בי אחזקות, בקשה לתביעה נגזרת נגד החברה, וכן נגד אי.די.בי פתוח, בעלי המניות בשתי החברות והדירקטורים המכהנים בהן. עניינה של התביעה הוא בנזקים שהסבה ההשקעה של אי.די.בי פתוח בחברת גנדן תיירות (כיום אי.די.בי תיירות), שמוערכים על-ידו ב-360-480 מיליון שקל.

בתביעה צוין כי "הערכותיו של משרד סוארי היו בלתי סבירות ורחוקות מהמציאות ומההנחות; הנתונים, המסקנות והממצאים שפורטו בחוות-דעתו לא יכלו להוביל את מקבלי ההחלטות באי.די.בי למסקנה כי מדובר בעסקה סבירה או כדאית מבחינה כלכלית".

בתגובת אי.די.בי לתביעה, שגובתה בחוות-דעת של יו"ר בית ההשקעות סיגמא, פרופ' דן גלאי, אומר גלאי בין היתר בנוגע להערכת השווי של רו"ח אורי כהן, מפירמת סוארי, שביצעה את הערכת השווי לעסקה - כי "הערכת השווי של כהן נעשתה בקפידה, בצורה מקצועית וברמה גבוהה ביותר. לא מצאתי ניסיון ליפות את הנתונים, או להסתיר הפסדים או גורמי סיכון. ההשגות נגד הערכת השווי אינן נכונות - לא קונספטואלית, לא עובדתית ולא טכנית".

סוארי ספג בנוסף ביקורת על רקע השאלה-תהייה - אם קשריו עם קרן סקיי ואי.די.בי העמידו אותו בניגוד עניינים. בתצהיר שהגיש סוארי לבית המשפט, בתגובה לתביעה הנגזרת, השיב על כך סוארי בשלילה. "לטענות על ניגוד עניינים ויחסי תלות אין בסיס, מדובר בהשמצה פוגענית וחסרת שחר".

לדברי גורם בשוק שמכיר את סוארי - "על רקע התביעה הזאת, סוארי לא רוצה להיות חתום על כלום. לכן הפסיק לתת הערכות שווי. הוא לא רוצה לקחת אחריות על כלום".

אולם לדברי גורם בכיר במשק, ואחד מחבריו של סוארי, בניגוד לשמועות על כך שסוארי מסתלק מעבודת הייעוץ בעקבות התביעה בעניין הערכת השווי של גנדן, "פרישתו של סוארי תוכננה כבר לפני שנים רבות. סוארי תכנן כי בהגיעו לגיל פנסיה הוא יחדל מעבודת הייעוץ".

עורך דין בכיר שמכיר היטב את סוארי מוסיף כי אין כנפיים לשמועות. "פשוט נשבר לו מהייעוץ מזמן, והוא לא זקוק לכסף הזה, ולכן הוא חדל מזה".

סוארי, בעל רישיון ראיית חשבון, תואר ראשון בכלכלה ובחשבונאות מאוניברסיטת תל-אביב, מוסמך האוניברסיטה העברית לכלכלה ודוקטורט מאוניברסיטת רוצ'סטר, ניו-יורק, ייסד את משרדו ב-1990, ומאז נהרו אליו כל המי ומי במשק.

הקרדיט הרב שניתן לסוארי והמוניטין המיוחסים לו נבנו ונצברו במשך שנים ארוכות של מעורבותו במשק ובכלכלה הישראלית. בראשית שנות ה-80 כיהן כממונה על פעולות בנק ישראל בשוק הפיתוח, ובהמשך כיהן בתפקיד סגן נציב מס הכנסה וכחבר דירקטוריון הבורסה לניירות ערך.

בהמשך, כשפרש מהפעילות הציבורית, ולאחר תקופה שבה לימד באוניברסיטאות בחו"ל, הצטרף סוארי כשותף למשרד רואי החשבון המוביל סומך-חייקין. במקביל לפיתוח פרקטיקה פרטית משגשגת התקדם סוארי גם באקדמיה. הוא שימש כראש החוג לחשבונאות באוניברסיטה העברית בירושלים, ומ-1989 כפרופסור-חבר באוניברסיטת תל-אביב. במהלך השנים היה גם פרופסור-אורח באוניברסיטת N.Y.U בניו-יורק.

עוד תפקידים שמילא סוארי היו - ראש מכון קסירר למחקר בחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב, תפקיד שממנו פרש לפני כחודשיים (ונשיא לשכת רוה"ח, דודי גולדברג, נכנס לנעליו שם), חבר הוועדה לקביעת כללי חשבונאות של לשכת רואי החשבון, חבר ועדת המיזוגים במשרד המסחר והתעשייה, חבר ועדת ניירות ערך של הבורסה לניירות ערך, חבר הוועדה המייעצת לענייני בנקאות בבנק ישראל, המועצה המייעצת בבנק ישראל ועוד.

יודע למצוא את דרך הביניים

ב-2004 סוארי היה אחד המועמדים המועדפים על בכירי משרד ראש הממשלה והאוצר לתפקיד נגיד בנק ישראל השמיני של בנק ישראל, אך הוא סירב להיות מועמד לתפקיד.

עם השנים זכה סוארי לכינוי "המעריך הלאומי", בשל התמחותו בתחום של הערכות שווי. רבות מהעסקאות הגדולות במשק נתפרו בזכות הערכות השווי שהכין להן סוארי, מקצוען היודע למצוא את דרך הביניים, שבזכותה הצדדים השונים בעסקה יהיו מרוצים.

אחת מהערכות השווי המפורסמות שנתן סוארי הייתה לחברת התיירות המפסידה גנדן תיירות, שבשליטת נוחי דנקנר. ב-2011 הוזמנו ממשרדו של סוארי הערכות שווי למליסרון ולבריטיש ישראל, שתמורתן הוא קיבל תשלום הנאמד במאות אלפי שקלים. הערכת השווי ניתנה למליסרון שבשליטת אחים עופר השקעות, במסגרת היערכותה לעסקה למיזוגה עם החברה-הבת בריטיש ישראל. עם פרסום הערכת השווי של סוארי, טענו גורמים שונים כי ההערכה מיטיבה עם משפחת עופר ופחות עם הציבור; וההצעה לבעלי מניות בריטיש לגבי המיזוג שופרה.

בנוסף, לקראת אישור עסקת מכתשים-כמצ'יינה על-ידי בעלי המניות של יצרנית חומרי ההדברה, פרסמו מכתשים ובעלת השליטה בה - כור מקבוצת אי.די.בי, חוות-דעת של משרד רו"ח סוארי, שבדקה את הוגנות שווי העסקה לבעלי המניות במכתשים אגן מקרב הציבור. רו"ח אורי כהן ממשרד סוארי קבע כי מחיר המניה בעסקה מבטא מחיר הוגן לציבור בעלי המניות של מכתשים אגן. עם זאת, תנאי העסקה שופרו לבעלי המניות מקרב הציבור, לאחר שהוגשה תביעה ייצוגית נגדה.

"כולם לקוחותיו וכולם חבריו"

בימים הראשונים לאחר שנודע כי חברת אי.די.בי נקלעה לקשיים, ניסו כל הצדדים להגיע להסכמות בטרם יתדרדר המצב. כולם ביקשו למצוא אדם בכיר ומוכר, שיהווה אוטוריטה כלכלית-מקצועית, ייכנס לחברה וכולם ילכו אחריו - הנושים והחברה גם יחד.

באותם ימים הראשונים הסתובב עו"ד פנחס רובין, המייצג את בנק הפועלים (הנושה הגדול של אי.די.בי פתוח) במסדרונות החברה, ואמר: "תביאו לי שכפול של יצחק סוארי". סוארי עצמו לא יכול היה להיות שם, כיוון שספג ביקורת על רקע הערכות שווי שנתן לאי.די.בי; אך רבים מהמעורבים בתיק סברו כי "אם פרופ' סוארי היה כאן, הכול היה נראה אחרת".

לא בכדי זוכה סוארי להערכה במשק. הוא נחשב לאחד היועצים החכמים, הידענים וגם הדיסקרטיים ביותר. לדברי רואה חשבון בכיר, "סוארי הוא איש פיקח בצורה יוצאת דופן, ויש לו חוש מסחרי יוצא מן הכלל. ב-30 השנים שהוא במשק, מאז שעבד ברשות המסים, הוא צבר המון מיומנות והמון ידע והפך ליועצם של כל המי ומי במשק - טייקונים, אנשי עסקים, בנקאים מנהלי חברות ועוד - כולם-כולם".

ומוסיף עורך דין בכיר שעבד עם סוארי פעמים רבות: "אין כמוהו. הוא היה יוצא מן הכלל בתחום של חוות-הדעת. חוות-הדעת שלו היו מצוינות, החביבות שלו מצוינת, והעומק שלו יוצא מן הכלל. תמיד נהניתי לעבוד אתו. היום זה עם מי שממשיך את משרדו, אורי כהן, שגם הוא מהמצוינים שיש. סוארי הוא מאושיות חוות-הדעת, ומאושיות האנשים היותר חכמים בתחום".

לדברי עו"ד רם כספי, מבכירי עורכי הדין בארץ וחבר קרוב, "פרופ' יצחק סוארי הוא מגדלור של חוכמה. הוא ניחן ביושרה אישית מהרמה הגבוהה ביותר. הוא הצליח לבנות לעצמו מעמד-על של מעריך שווי אובייקטיבי, עד כדי כך שהוא כונה 'המעריך של המדינה'. יחד עם זאת, במשרד שנושא את שמו השותף הבכיר הוא רו"ח אורי כהן, שאני מכנה אותו 'סוארי הקטן', והוא נושא ויישא בגאון את המורשת של יצחק".

למרות התדמית הצנועה והשקטה, והעובדה שסוארי עובד מתחת לרדאר התקשורתי, מבחינה חברתית סוארי אינו ביישן כלל וכלל. הוא נוהג לפקוד אירועי חברה רבים, מקיים מפגשים קבועים עם חבריו בבתי-קפה ידועים בשכונת רמת-אביב ג', והוא אורח נוכח בחתונות של ילדיהם של המי-ומי במשק.

ומוסיף רואה חשבון בכיר שמכיר אותו: "כולם לקוחותיו, וכולם חבריו. יש לו כישורים חברתיים מדהימים, הוא נחמד עם כל אחד בדרכו שלו, מחובר עם כולם ודעתו נחשבת".

לדברי רואה חשבון נוסף, "סוארי בנה עסק, קריירה, כיוון שידע להלך בין הטיפות. הוא אף פעם לא מבקר אף אחד. מעולם לא שמעתי אותו אומר למישהו 'אני חושב שאתה טועה'. הוא יודע להעביר את המסרים שלו בדרך נעימה בלי לעורר אנטגוניזם נגדו".

ורואה החשבון מוסיף: "סוארי מתחכך עם הטייקוניאדה. הוא יושב בבתי-קפה ברמת-אביב ג' -בארקפה ובקפה ג' עם ראשי המשק. כל פעם עם מישהו אחר. מייעץ להם שם, אבל גם יושב במפגשים חברתיים. אחד מחבריו הקרובים הוא פרופ' זהר גושן".

פרופ' גושן, לשעבר ראש רשות ניירות ערך, הוא רק אחד החברים המוכרים של סוארי. עם חבריו נמנים גם נוחי דנקנר, יצחק תשובה, צדיק בינו, יאיר המבורגר ועוד.

סוארי מצולם כדרך קבע לצד "הסלבס" של עולם הכלכלה באירועי הברנז'ה. אבל, כך מתאר זאת אחד ממכריו: "הוא עומד לצידם, מחייך, ולא אומר כלום לתקשורת. למרות שהוא בברנז'ה, הוא חבר דיסקרטי במיוחד".

סוארי אינו "עוד רואה חשבון ואיש אקדמיה" חכם ומוערך. במהלך השנים הוא נעשה גם איש עסקים לכל דבר ועניין, וצבר הרבה נכסים, החזקות ואחוזים בחברות בשווי מוערך של עשרות מיליוני שקלים.