מצרים: צו סגירה למטה האחים המוסלמים בקהיר

(עדכון) - נמשכים מאבקי הכוחות במצרים: לאחר שהבוקר נהרגו עשרות מתומכי הנשיא המודח מורסי בידי כוחות הצבא, הוציאו השלטונות צו לסגירת המטה המרכזי של תנועת האחים המוסלמים בקהיר, לאחר שנמצאו במקום כלי נשק

אחרי מהומות הדמים הבוקר (ב') במצרים, במהלכן ירה הצבא למוות ב-42 אנשי האחים המוסלמים שהפגינו מחוץ למתקן הצבאי שבו מוחזק מורסי, המאבק בין התנועה האסלאמית לשלטון החדש רק מסלים. סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת שצבא מצרים הוציא צו לסגירת המטה המרכזי של התנועה בקהיר, לאחר שבמקום נמצאו כלי נשק.

מנגד, האשימו הבוקר בתנועת האחים המוסלמים כי קיימים גורמים במדינה "שמנסים לגנוב את המהפכה עם טנקים". התנועה קראה לתומכיה להתקומם כנגד "גנבי המהפכה". זמן קצר לאחר מכן דיווחה רשת אל ערביה שתומכי האחים המוסלמים חטפו שני חיילים מצרים באזור אוניברסיטת עין אל שמס בקהיר.

במקביל, תנועת 6 באפריל, אחת מתנועות האופוזיציה המרכזיות גינתה את השימוש באש חיה לפיזור המפגינים מול המתקן שבו מוחזק נשיא מצרים מוחמד מורסי. בהודעה שפרסמה נכתב כי "הדבר אינו מקובל". גם מוחמד אל-ברדעי, שצפוי להתמנות לסגן הנשיא גינה את האירוע ואמר כי "מצרים זקוקה אנושות לפיוס".

כוחות צבא מצרים פתחו הבוקר (ב') באש לעבר איסלאמיסטים שהפגינו מול המתקן בו עצור נשיא מצרים המודח מוחמד מורסי, ועל פי דיווחי הטלוויזיה המצרית, 42 מהם נהרגו במקום. מדובר בתקרית האלימה ביותר מאז אירועי הדמים בעת הדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק בשנת 2011.

חובשים שהגיעו למקום סיפרו לרשת הטלוויזיה CNN, כי אנשי הצבא פתחו בירי, לאחר שהמפגינים ניסו להיכנס למתקן במטרה לשחרר את הנשיא המודח מורסי, שעל פיהם הודח בצורה לא חוקית. על פי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית, 16 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפצעו מאש הצבא.

דובר תנועת האחים המוסלמים אמר כי ההפגנה לא הייתה אלימה אלא שקטה. "זהו למעשה טבח באנשים בזמן התפילה", ציין אחד מבכירי הארגון.

במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי צבא מצרים מסר כי קבוצת טרוריסטים ניסתה לפרוץ הבוקר למטה המשמר הרפובליקני. על פי הודעת הצבא, שוטר אחד נהרג ועוד כ-40 מאנשי כוחות הביטחון נפצעו.

גם אתמול נמשכו המהומות בין כוחות צבא מצרים ומתנגדיו של מורסי לפעיליו - בכיכר תחריר וברחבי הבירה קהיר. "מצרים עברה מהפכה של ממש - ולא הפיכה כמו שאומרים", אמר אחד המפגינים.

במקביל, דובר הנשיאות במדינת הנילוס הודיע כי עורך הדין בהאא א-דין (48) הוא שימונה, ככל הנראה, לתפקיד ראש הממשלה הזמני במצרים. א-דין בוגר אוניברסיטת אוקספורד ומזוהה עם המחנה הסוציאל-דמוקרטי במדינה. מוחמד אל-ברדעי, שאמור היה להתמנות לתפקיד, ימונה לסגן הנשיא.

המפלגה הסלפית א-נור, שהתנגדה למועמדותו של אל-ברדאעי ולמעשה סיכלה אותה, מתנגדת גם למועמד החדש. לדברי יו"ר המפלגה, א-דין הוא בעל זיהוי פוליטי, ואינו טכנוקרט.

"לא נעזוב עד שמורסי יחזור", אמר אחד המפגינים שדורשים את שחרורו ממעצר הנשיא המודח לכתבת העיתון USA TODAY. "אנו מאמינים בדמוקרטיה מערבית. באתי לכאן כי הצבעתי עבורו". לדבריו הצטרף גם מפגין אחר, שטען כי "העם הוא זה שבחר במורסי". לדבריו, הוא בעצמו לא הצביע עבור הנשיא האסלאמיסטי שהודח מתפקידו, אך יש לכבד את ההצבעה הדמוקרטית.