חוזרים לבהלת 2008

סימנים חיוביים מתחילים להפתיע בתוך שוק הולך ונחלש

הדרקון הסיני נחלש. זה אינו סוד, ומתחילות להיראות שם תופעות פיננסיות המזכירות את ימי הבהלה של 2008. היינו עדים לאחרונה לקפיצה פתאומית, ואדירה, בריביות הבין בנקאיות, חוסר נזילות עבור פרויקטים פרטיים, סגירה חלקית של יוזמות משותפות עם זרים, והתגברות של מחאות חברתיות.

הצד הנדל"ני-תשתיתי הוא העומד בפני הביקורת הגדולה, כי שם הכסף הגדול. השחיתות גדולה גם היא, כגודל המאמץ הלאומי שהושקע מאז סיום משטר הקומוניזם הכלכלי. למעשה, אנו שומעים על בניינים ריקים, ומרכזי קניות ללא נפש חיה, זה כבר שנים, אבל עכשיו יש גם את ההפסדים הכספיים, וקשיי המימון, בתוספת לצד החזותי של העודף היצרני בתחומים אלו.

מספיק להתבונן על שני גרפים קטנים, הבאים מבית מדרשה של מחלקת המחקר של בנק HSBC. מקור זה נחשב למהימן ביותר בדבר הקורה בסין, ולא רק בגלל ההיסטוריה הארוכה יחסית של נוכחותו באזור, ובסין בפרט, דרך הונג-קונג. כמו ש"פריג"ידר" הפך לשם נרדף עבור מקרר, גם HSBC הפך להיות התחליף לנתונים הכלכליים הממשלתיים בסין. סקר מנהלי הרכש (Manufacturing PMI) הוא שם דבר בעניין זה. והנה לפניכם הגרף המייצג את סך התוצרת הכללית (מימין), ואותו סקר מנהלי רכש (משמאל):

משה שלום סקר
 משה שלום סקר

כמו שניתן לראות בשני המקרים, אנו נמצאים בירידה לקראת קו ה-50. קו זה קובע אם הנמדד נמצא בהרחבה, או בצמצום. למרות החלפת ההנהגה הפוליטית, והבטחותיה לנווט ביתר ניקיון כפיים את מדיניות חלוקת המשאבים, אנו רואים שהשפעת מעשיה הצליחה להחזיק רק כחצי שנה (אמצע 2012 ותחילת 2013). בתחום השירותים במשק, המצב אינו טוב בהרבה. אבל את כל זה רובכם כבר יודעים, לכן מה מטרת הסקירה של היום?

היא ניבטת מן הגרף הבא, והוא גרף שבועי של שוק המניות של שנחאי (נתונים עד יום שישי אחרון):

משה שלום מניות
 משה שלום מניות

כמנגנון המקדים את הקורה בפועל בכלכלה, שוק המניות אכן הראה לאחרונה חולשה יתרה. למעשה ראינו ירידה היסטורית מתחת לרמת המחיר של 2000, המהווה רמה פסיכולוגית חשובה, ולא רק בגלל היותה כה עגולה. נא ראו את 1 סגול בגרף.

אז מה מיוחד בכל זאת כאן? המיוחד נמצא בצורה שבה המדד, החשוב הזה, הגיע לייצר שפל חדש. תחילה כמה מילים של ראייה כללית על מה שקרה עד כה:

• ברור שהגרף מראה שלילה היסטורית מתמשכת, לפחות מאז קיץ 2009.

• כמו כן, ראינו גם ב-2012 וגם ב-2013, ניסיון לא מוצלח לפרוץ מעלה את ההנגדות הקשה של 2450.

• בשני המקרים, הניסיון הזה הניב ירידה מהירה לשפלים חדשים, כאשר סדרת השיאים והשפלים האחרונה, בעיגולים ירוקים, אשרה רשמית, שוב, את המגמה השלילית במוצר הפיננסי הזה.

למרות כל זה, יש סימנים חיוביים מעניינים המתחילים להפתיע כאן:

• עלייה די דרמטית בכניסת כסף לתוך המדד, ב-2 סגול בגרף.

• סטייה חיובית מתמשכת, בין המחיר והמומנטום, ב-3 סגול, מאז אמצע 2010 (!).

• סטייה חיובית נוספת, ואף מוקצנת יותר, מאז תחילת 2012.

• ולבסוף פתיל סיום אופייני ביותר לסיום של מהלך קיצוני, וסימן לתחילת שינוי לכיוון השני. (ראו את ה-Insert של 1 סגול המתאר את הנר השבועי בפירוט היומי שלו).

ומה לגבי השלילה הפונדמנטלית? כפי שראינו ירידה מגמתית של השוק בזמני פריחה כלכלית, ייתכן מאוד שהגיע המצב שבו נראה דווקא עליות בזמן של צמצום כלכלי.

חיפוש מציאות, בנייה של תיק לטווחים ארוכים, הימורים במסגרת כלל ההישרדות הטוען ל"הישארות של החזק ביותר", והאמונה החזקה שלממשלת סין יש עדיין הרבה תחמושת למקרה שהיא תרצה לייצר תחתיות, כל אלו יכולים להיות הגורמים לתופעה ה"מוזרה" של עליות במיתון וכיווץ כלכלי.

זה הזמן לחזור, ולציין: לדעתי, השקעות, ומסחר, חייבות להיעשות על פי כללים ברורים של מגמה, וניהול סיכונים. המוצג כאן הוא רק מבט של ייתכנות, ובינתיים, על המדד להוכיח לנו שהוא אכן מחליף פנים.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.