מחצית 2013 בשוק החלב: המחירים עלו, הצריכה יורדת

המכירות הכספיות עלו במחצית הראשונה בעקבות עליית מחיר, אך המכירות הריאליות צנחו חדות: מכירות הגבינות המלוחות צנחו ב-7%, מכירות המעדנים ירדו ב-4%, ומכירות הגבינות הרכות ירדו ב-4.6% ■ ביוני ניכרת החרפה של המגמה

קרוב לרבע (22.7%) מרכישות המזון שביצע הצרכן הישראלי במחצית הראשונה של השנה היו של מוצרי חלב. שוק החלב רשם במחצית גידול של 2.5% והסתכם ב-3.72 מיליארד שקל, אך ניתוח נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" מראה כי הצריכה הריאלית נשחקה, ומקור כל הגידול הוא בעליית מחיר שחלה מתחילת השנה.

השחיקה הריאלית (כמותית) בצריכה ניכרת כמעט בכל הקטגוריות, להוציא קטגוריית הקוטג', וקטגוריית השוקו שצמחה כפי הנראה בעקבות ההשקה שביצעה תנובה בקטגוריה.

הירידה בצריכה ניכרת אף בחלב הניגר, שירדה ריאלית ב-0.5%, לצד צמיחה כספית של 3.2%. קטגוריית החלב מהווה 19% מכלל מכירות שוק החלב.

השחיקה הבולטת ביותר היא בקטגוריית הגבינות המלוחות שירדה כמותית ב-7%. למרות הירידה הריאלית המשמעותית, מכירות הגבינות המלוחות ירדו כספית ב-0.3% בלבד. קטגוריות נוספות שירדו כמותית בשיעור בולט הן גבינות רכות (4.6%-), מעדנים (4.1%-) וגבינות צהובות (4%-).

בחודש יוני 2013 ניכרת החרפה של המגמה, כשלהוציא את קטגוריית השוקו, כל הקטגוריות בשוק רושמות ירידות חדות יותר, לרבות קטגוריית הקוטג' שמכירותיה הכמותיות ירדו ב-3.2%. ירידה חדה במיוחד ביוני ניכרת שוב בגבינות המלוחות (9.1-) וביוגורט (5.8%-).

לדברי בכיר בשוק החלב, ההאטה בצריכה בשוק החלב היא חלק מהאטה כוללת שחווה כל שוק המזון.

קבוצת תנובה ממשיכה להתחזק על רקע היחלשותה של טרה, ונתח השוק שלה עולה מ-57% במחצית הראשונה אשתקד, ל-58.6% במחצית הראשונה השנה, בעקבות גידול של 5.3% במכר הכספי. מכירותיה של קבוצת שטראוס סטגנטיות (0.2%+), ונתח שוק של החברה נחלש מ-22.1% ל-21.6%.

חברת טרה רושמת במחצית ירידה של 8.6% במכירות לצרכן, ונחלשת בנתח השוק.

היחלשות טרה באה, בין היתר, על רקע מעבר המחלבה מתל-אביב לפארק תעשייה נעם בנתיבות. עם זאת, טרה פותחת את המחצית השנייה עם השקת גבינות צהובות ללא חומר משמר. "זה מהלך ראשון מבין מהלכים נוספים שיגיעו מהמחלבה החדשה בשנתיים הקרובות", אומר מנכ"ל טרה, ארן אלסנר.

תנובה בולטת במחצית בהתחזקותה בקוטג', בגבינה הצהובה ובשוקו.

נזכיר כי תנובה השיקה במחצית שוקו מופחת סוכר שהביא להתעוררות בקטגוריה כולה, בעיקר בשל מבצעי המכירה הרבים שליוו את ההשקה מצד תנובה ויטבתה של שטראוס, שפעלה לבלום את ההשקה. לצד גידול כמותי של 3.7% בקטגוריה, חל גידול כספי של 6.2%, ומכירות השוקו הסתכמו ב-192.5 מיליון שקל.

הנתח הכספי של תנובה בקטגוריית השוקו עלה במחצית מ-30.9% ל-33.9%, בעקבות גידול של 16.8% במכר הכספי. בתקופה זו מכירות שוקו יוטבתה עלו ב-2.1% בלבד, והנתח הכספי של החברה בקטגוריה ירד מ-66.4% ל-63.8%.

שוק החלב
 שוק החלב

הירידה במכר חלב ומוצריו
 הירידה במכר חלב ומוצריו