שוב זה קורה: מש' השיכון שיווק קרקע לא מוכנה לבנייה

בצור הדסה שליד ירושלים מכר משרד השיכון לפני שנתיים מגרשים ל-171 דירות, אבל עיכוב העבודות הפיתוח והמתנה לשדרוג קו ביוב שוב תוקעת את הבנייה בפועל

שוב: משרד השיכון ממהר לשווק קרקעות שאינן בשלות לבנייה, והמפסידים הם יזמים שנאלצים לשאת בעלויות מימון אף שאינם יכולים לשווק דירות, וכמובן הציבור, שממשיך לסבול ממחסור בדיור.

הפעם, תשתית קו ביוב שלא הוקמה בתחום המועצה האזורית מטה יהודה, מביאה לעיכוב משמעותי בתחילת הבנייה של 171 יחידות דיור בישוב צור הדסה הסמוך לירושלים, שבהן זכו ארבעה קבלנים כבר לפני שנתיים. משרד השיכון התעכב בביצוע עבודות הפיתוח והחל בביצוען רק לפני כמה חודשים. המגרשים נמסרו לקבלנים רק לאחרונה, ועדיין לא ניתן לקבל היתרי בנייה בגינם.

ביוני 2011 שיווקו משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל חמישה מתחמים המיועדים להקמת 222 דירות ביישוב צור הדסה. בארבעה מגרשים, המיועדים להקמת 171 דירות, זכו ארבע חברות נדל"ן: חברת מ. אביב, שרכשה קרקע ל-101 דירות ב-37 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח; חברת ב. יאיר, שרכשה קרקע ל-30 דירות תמורת 9.8 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח; חברת יהודה רחמים, שרכשה קרקע ל-20 דירות תמורת 6.1 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח; וחברת קוטלר עדיקא, שרכשה קרקע ל-20 דירות תמורת 3.2 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח. סכום של 56.1 מיליון שקל נכנס לקופת המדינה (328 אלף שקל בממוצע לקרקע לדירה). המכרז החמישי, לבניית בתים צמודי קרקע, נותר ללא הצעות.

"שוקלים צעדים"

בסיור הקבלנים שנערך לפני המכרז ציינו נציגי משרד השיכון כי המגרשים יימסרו בתוך 14 חודשים מיום הזכייה. תוך 30 יום העבירו הקבלנים למינהל מקרקעי ישראל את התמורה בגין הקרקע ולמשרד השיכון הועברו עלויות הפיתוח, שכן המשרד הוא שאחראי על ביצוען.

בפועל, במשך שנתיים לא אירע דבר. רק לאחרונה החל משרד השיכון בעבודות הפיתוח במקום. במשרד השיכון טוענים כי המגרשים נמסרו אמנם רק לאחרונה לקבלנים, אך ממילא לא ניתן להוציא בגינם היתרי בנייה, בשל התנגדות המועצה האזורית מטה יהודה לבנייה במקום לפני שדרוג קו הביוב הקיים.

לדברי אסף אביב, מנכ"ל ובעלי חברת מ. אביב הבונה בירושלים ובסביבה, "משרד השיכון התחייב למסור את המגרשים בתוך 14 חודשים ואנחנו כבר עומדים בפיגור של 10 חודשים, וכלל לא ברור מתי ניתן יהיה לקבל היתר בנייה. שילמנו את כל הכסף גם על הקרקע וגם על הפיתוח, אנחנו נושאים בעלויות מימון, והבעיה נראית רחוקה מפתרון".

מנכ"ל החברה הציבורית ב. יאיר, ניר יחזקאלי, נחרץ יותר: "המדינה נחפזה להוציא מכרז לצרכי יחסי ציבור, על חשבון היזמים והאזרחים. לפני למעלה משנתיים זכתה החברה במכרז משרד השיכון, נדרשה לשלם את מלוא תשלום הקרקע למינהל ואת כל הוצאות הפיתוח למשרד השיכון מיד, אבל הקרקע נמסרה לנו רק לפני כחודש. מכיוון שבניית התשתיות לא תואמה כנדרש, לא ניתן לקדם את הוצאת היתרי הבנייה. עדיף שהמדינה תדאג לסדר את כל ענייניה עם הרשויות המקומיות ורק אחר כך תצא למכרז. ברור שהמצב כעת גורם לנו לנזקים כבדים ומונע מאיתנו לשווק את הדירות והננו שוקלים המשך צעדינו בהתאם".

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית, מזכיר כי בממשלה התגאו לא אחת בשנים האחרונות בשיווק "על הנייר" של עשרות אלפי דירות, "אך ככל שהזמן עובר אנו רואים כי שיווק הקרקעות לא ענה על הציפיות ולא בא לידי ביטוי בהגדלת התחלות הבנייה. מלבד החסמים המוכרים לכולנו של מחסור בעובדים ומחנק אשראי שמקשה על קבלנים להיכנס לפרויקטים חדשים, הממשלה רותמת את העגלה לפני הסוסים. אנחנו רואים יותר ויותר מקרים שמגבלות בתב"ע אינן מאפשרות קבלת היתרי בנייה בגלל מחסור בתשתיות".

ממשרד השיכון מודים כי "אכן היו עיכובים בעבודות הפיתוח". יחד עם זאת, מדגישים שם, "עבודות הפיתוח נמצאות כיום בעיצומן, השטח יושר והמגרשים נמסרו ליזמים כשהם מוכנים. אין שום היבט של פיתוח שמעכב התחלת בנייה או כל בעיה בין היזמים ובין משרד השיכון. כרגע העיכוב נובע מוויכוח על התנאים למתן היתרי בנייה שוועדת התכנון והבנייה אינה נותנת, מטעמים שאינם מובנים".

מהמועצה האזורית מטה יהודה נמסר: "הוועדה לתכנון ובנייה במועצה פועלת להסדרת קו הביוב המשותף של בית"ר עלית וצור הדסה בתיאום עם משרד השיכון ומשרד הפנים. זאת, בין היתר, לאור דו"ח של משרד הבריאות שקבע כי תשתית הביוב לקויה ומהווה מפגע תברואתי אזורי. הוועדה נעתרה לבקשת משרד השיכון למתן הקלה בתנאי התב"ע לבניית בתים טרם הסדרת תשתית הביוב, אבל בשלב זה מתנגדים משרד הבריאות ומשרד הפנים למתן היתרים אלה, למעט היתרי חפירה וביסוס שהינם בתהליך רישוי .הוועדה רואה חשיבות רבה בבניית יחידות דיור באזור אך בוחנת את הנושא בראייה כוללת".