נתניהו מנסה למנוע שביתה: הזמין את עיני ללשכתו

(עדכון) - ראש הממשלה הזמין את יו"ר ההסתדרות כדי לדון איך למנוע את סכסוך העבודה, שעלול להידרדר בתוך 14 ימים לשביתה כללית בנמלי ישראל ■ הזמן של נתניהו קצר - ההסתדרות מתכננת הכרזה על סכסוך מחר ב-12:00

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין הערב ללשכתו מחר בשעה 10:00 בבוקר את יו"ר ההסתדרות עופר עיני, בניסיון אחרון למנוע את ההכרזה של ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלי ישראל.

ההזמנה של רה"מ, היא על רקע הודעת הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות מהבוקר, על כוונתה להכריז מחר כבר בשעה 12:00 על סכסוך עבודה בנמלים, לאחר שבארגון טוענים למבוי סתום במגעים שהתנהלו בין עיני לנתניהו.

ככל הנראה, אם עיני לא ישמע מנתניהו דברים שישביעו את רצונו, יוכרז סכסוך כבר מחר, והמשמעות היא שעל פי חוק, בתוך 14 ימים מהכרזת הסכסוך ניתן יהיה לשבש את עבודת הנמלים עד כדי השבתתם הכללית.

"ציפינו שראש הממשלה יודיע על הקפאת המכרזים עד למיצוי המו"מ, אבל הוא ואנשיו הודיעו לנו שהם יצאו לדרך והם לא מוכנים לעצור", אמר היום ל"גלובס" אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "בכל השיחות שהתקיימו ניסינו לייצר נוסחת עבודה, אבל אי אפשר לייצר נוסחה כזו ולנהל מו"מ כשאחד הצדדים רץ קדימה. עובדי הנמלים רואים שהממשלה טסה והם מצידם מדדים מאחור, ולנו לא הייתה ברירה אלא להכריז על סכסוך עבודה שיאפשר לנו לייצר מאזן אחר ויעניק לנו את הכלים כדי שיישבו אתנו ברצינות", הוסיף אדרי.

כזכור, עיני התכוון לכנס ביום ראשון שעבר מסיבת עיתונאים דרמטית, לאחר שמשרד התחבורה פרסם באופן חד-צדדי וללא הידברות מוקדמת מכרזים להקמת שני נמלי ים פרטיים בסמוך לנמלים הקיימים באשדוד ובחיפה. מספר שעות לפני מסיבת העיתונאים טלפן נתניהו לעיני והזמין אותו לפגישה עוד באותו לילה, ומאז קיימו השניים מספר שיחות ביניהם נוסף לשיחות שהתקיימו במקביל בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן. ככל הנראה, האחרונים התקדמו ביניהם בנושאים האחרים שעל הפרק, ובהם כוונת הממשלה לחוקק חוק שיאסור שביתה בשירותים חיוניים, וכן לאמץ רפורמה באופן ההעסקה של 67 אלף עובדי המדינה. מסיבה זו, לא יוכרז מחר סכסוך עבודה בכלל המגזר הציבורי.

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, ועדי העובדים בנמלי אשדוד וחיפה נוקטים בשיטת "חבק וחשק" מול עופר עיני: כלפי חוץ הם מקפידים להחמיא לו ולהעניק לו גיבוי מלא, ואילו מאחורי הקלעים הם עושים הכל כדי להבהיר לו שבכוונתם לעקוב אחרי כל צעד וצעד במגעים מול הממשלה. כך, באחד מערוצי הטלוויזיה הופיע סרטון שבו נראים עובדי נמל מתגודדים מחוץ למשרדו של עיני וקוראים בשבחו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן. מי שצילם את הסרטון הזה הוא לא אחר מאשר משרד יחסי הציבור שנשכר על ידי הוועד.

בעוד שהוועד בנמל אשדוד הסכים בעבר להפרטה ואפילו להקמת נמל פרטי סמוך לנמל הקיים ובכפוף לכך שעובדיו יוכפפו תחת ועד אחד, הוועד של נמל חיפה נחשב למתנגד הגדול יותר לרפורמה. עיני עשוי להסכים לבניית נמלים חדשים בתנאי שייחתם הסכם קיבוצי ענפי שיחול גם על הנמלים החדשים, ובתנאי שהעובדים הקיימים יזכו לרשת ביטחון ארוכת שנים, למשל באמצעות ויסות היקף העבודה בנמלים החדשים.